§ 20-spørgsmål S 72 Om at ville forbedre folkeskolen.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 11-10-2023
Samling: 2023-24
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 11-10-2023
Endelig besvarelse 13-10-2023
Spørgsmålets ordlyd:
Når ministeren i sit fokus på at ville forbedre folkeskolen ønsker mere ro i klasserne, er ministeren så bekendt med den sammenhæng, at for lidt og for utilstrækkelig voksenkontakt i vores daginstitutioner fører til det, man kalder jævnalderorientering, hvor børnene grundet denne mangel på voksenkontakt i deres tidlige år ikke har lært at regulere gennem voksne og derfor heller ikke ser på den voksne som en autoritet eller et trygt menneske, man kan gå til, når noget er svært, og at en lov om minimumnormeringer på institutionsniveau i børnehøjde kunne forebygge denne jævnalderorientering og dermed fremme ro i børnene og i klassen?
Skriftlig begrundelse:
Psykologer med fokus på daginstitutioner og skoler beskriver denne jævnalderorientering. Et stigende antal lærere genkender denne udvikling. F.eks. fortæller en lærer, at vedkommende »har overtaget en klasse, hvor de har været, hvad der virker som evigheder om at opdage, at der er nye voksne, der vil dem det godt. Tilliden til de voksne er der ikke pr. automatik. Og det er jo ikke deres skyld. Det er symptomerne for noget andet. Er de små mennesker med overskudsvoksne, kan de […] nærmest klare hvad som helst, selv en klasse på 28. Men reguleres der kun i folkeskolen, kan det […] være lige meget det hele.«
Dokumentdato: 13-10-2023
Modtaget: 13-10-2023
Omdelt: 13-10-2023

Svar på spm. nr. S 72: Når ministeren i sit fokus på at ville forbedre folkeskolen ønsker mere ro i klasserne, er ministeren så bekendt med den sammenhæng, at for lidt og for utilstrækkelig voksenkontakt i vores daginstitutioner fører til det, man kalder jævnalderorientering, hvor børnene grundet denne mangel på voksenkontakt i deres tidlige år ikke har lært at regulere gennem voksne og derfor heller ikke ser på den voksne som en autoritet eller et trygt menneske, man kan gå til, når noget er svært, og at en lov om minimumnormeringer på institutionsniveau i børnehøjde kunne forebygge denne jævnalderorientering og dermed fremme ro i børnene og i klassen?

Svar på spm. nr. S 72 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 11-10-2023
Modtaget: 11-10-2023
Omdelt: 11-10-2023

Når ministeren i sit fokus på at ville forbedre folkeskolen ønsker mere ro i klasserne, er ministeren så bekendt med den sammenhæng, at for lidt og for utilstrækkelig voksenkontakt i vores daginstitutioner fører til det, man kalder jævnalderorientering, hvor børnene grundet denne mangel på voksenkontakt i deres tidlige år ikke har lært at regulere gennem voksne og derfor heller ikke ser på den voksne som en autoritet eller et trygt menneske, man kan gå til, når noget er svært, og at en lov om minimumnormeringer på institutionsniveau i børnehøjde kunne forebygge denne jævnalderorientering og dermed fremme ro i børnene og i klassen?

Når ministeren i sit fokus på at ville forbedre folkeskolen ønsker mere ro i klasserne, er ministeren så bekendt med den sammenhæng, at for lidt og for utilstrækkelig voksenkontakt i vores daginstitutioner fører til det, man kalder jævnalderorientering, hvor børnene grundet denne mangel på voksenkontakt i deres tidlige år ikke har lært at regulere gennem voksne og derfor heller ikke ser på den voksne som en autoritet eller et trygt menneske, man kan gå til, når noget er svært, og at en lov om minimumnormeringer på institutionsniveau i børnehøjde kunne forebygge denne jævnalderorientering og dermed fremme ro i børnene og i klassen? (pdf-version)
Html-version