Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 19. april 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, LA, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er en af Folketingets vigtigste opgaver at
føre parlamentarisk kontrol med regeringen. DD er også
varme tilhængere og brugere af de værktøjer, som
vi kan bruge i Folketinget til at føre kontrol med
regeringen.
Vi har flere gange oplevet, at det er en
minister, der træffer beslutningerne, og Folketinget kan have
et ønske om at vide, hvad der lå til grund for
beslutningen. Men når ministeren så træder
tilbage, er der ikke mulighed for at spørge den nye minister
om beslutningsgrundlaget, fordi den nye minister blot henviser til,
at vedkommende ikke var minister på det
pågældende tidspunkt.
Udfordringen ved den foreslåede
ordning er dog, at det vil være svært at
gennemføre i praksis. For hvordan skal det administreres, at
en minister pludselig skal stå til ansvar for et
område, som vedkommende tidligere har været minister
for, men ikke er længere? Det skaber tvivl om ministeransvar.
I DD er vi helt grundlæggende tilhængere af, at vi har
en minister, der har ansvar for et ressortområde. Det mener
vi ikke, at der skal være tvivl om.
Men i DD er vi grundlæggende
tilhængere af, at man holder ministre op på deres
ansvar for det, de har gjort, og det skal vi finde vores måde
at gøre på, så vi gør det på den
rigtige måde i Folketinget.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder, at
det er en vigtig problemstilling, Dansk Folkeparti løfter
med beslutningsforslaget. Det er helt nødvendigt og centralt
for det fungerende demokrati, at Folketinget har gode rammer for at
føre kontrol med den udøvende magt.
I ALT anerkender vi fuldt ud den
problemstilling, at ministre ikke kan stilles
spørgsmål til ressortområder, som de tidligere
har været ministre for. I et land, hvor ministerrokader er
blevet hyppige, sker det ofte, at Folketinget har
spørgsmål til en periode, som den siddende minister
ikke har haft ansvaret for. Det betyder, at ministre kan
undgå kritiske spørgsmål og forklare sig med, at
de ikke var ministre på det tidspunkt, som
spørgsmålet vedrører, ligesom det bliver
svært at stille en minister til ansvar for noget, som er sket
på et tidligere ressortområde.
Der kan med forslaget være en risiko
for, at folketingsspørgsmål vil blive brugt
uhensigtsmæssigt i et omfang, hvor siddende ministre
forhindres i at udføre deres arbejde. Det kan også
tænkes at blive svært for ministre at skulle svare
på spørgsmål vedrørende tidligere
ministerembeder, når de ikke længere har adgang til det
respektive embedsværk. På den anden side kan forslaget
styrke Folketingets kontrol med regeringen, og det er som
nævnt centralt. Spørgsmålet er, om der med andre
midler ville kunne opnås bedre rammer for Folketingets
kontrol. ALT har eksempelvis foreslået, at man styrker
Folketingets Lovsekretariat, således at Folketinget har
egne ressourcer til at vurdere regeringens lovforslag, som det
foregår i mange andre lande. Vi har også
foreslået, at et mindretal skal kunne oprette
undersøgelseskommissioner, ligesom det før har
været diskuteret, om Folketinget skal have mulighed for at
lave parlamentariske høringer, hvor der kan stilles
spørgsmål til både embedsfolk og ministre.
Efter en samlet vurdering af fordele og
ulemper kan ALT støtte op om beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
november 2022 og var til 1. behandling den 26. januar 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Annette Lind (S) Benny
Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea
Wermelin (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Morten
Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD) Lise Bech (DD)
Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Peder Hvelplund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |