Der er 75,9 pct.
af brugerne i netbank, der siger ja til offentlig digital signatur, når de overflyttes til NemID.
Hertil kommer, at et stort antal borgere – flere end 260.000 – har bestilt NemID via hjemmesiden nemid.nu eller hentet NemID på et af de mange borgerservicecentre og skattecentre, der yder borgerne hjælp og service ved udlevering af NemID; det er borgere, som ønsker at få adgang til offentlig service med NemID, og som ikke har ønsket at vente på udrulningen af det fra deres bank, og det store tal er faktisk kommet lidt bag på os.
Endelig vil der være en del, som i første omgang siger nej til det i banken, men som efterfølgende tilmelder sig offentlig digital signatur på hjemmesiden eller i et borgerservicecenter.
Inddrages disse bestillinger, hvis antal jo i sagens natur ændrer sig hver eneste dag, så bliver resultatet, at flere end 75,9 pct.
af de borgere, der har bestilt NemID, kan benytte NemID til offentlig digital signatur.
Og tallet for dem, der her har valgt NemID til det offentlige, er således nærmere de 86 pct.
Vi har her i landet et rigtig godt princip om at lade folk selv vælge, hvad deres data må bruges til, og om at lade folk selv vælge, om de f.eks.
skal tilgå private bankforretninger og offentlig service i samme løsning; det kan og vil vi ikke tvinge nogen til.
Men NemID har det offentlige i tæt kontakt med bankerne fået udviklet sådan, at der er fundet en løsning, så borgerne nemt skal kunne kommunikere med såvel deres netbank som det offentlige, f.eks.
SKAT, og på én og samme måde, hvis de vil det.
Og jeg lægger stor vægt på, at vi hele tiden har fokus på, at borgerne føler sig trygge ved og meget gerne vil udnytte denne digitale mulighed.
Jeg har derfor nedsat en taskforce med IT- og Telestyrelsen, finanssektoren og DanID A/S, som hurtigst muligt gennemgår de henvendelser, der er modtaget med kritik af NemID, for at se, om der er et mønster, der giver grundlag for yderligere justeringer og kommunikation med NemID.