Tak for det.
Jeg ved godt, ministeren er ny, og det er også fair nok, at hun gentager de ting, som hendes forgænger har sagt.
Jeg havde nu håbet på, at der var en snert af noget nytænkning og en vision.
Når jeg ifølge ministeren bagatelliserede digital signatur, var det egentlig netop for at prøve at se, om ministeren havde nogle andre ambitioner og nogle visioner på it-politikkens vegne.
I den her store og interessante bog, »Danmark 2020«, som blev slået meget stort op af regeringen, er der altså mig bekendt kun to punkter, der prøver at kredse om det, der hedder it-politik.
Det ene er anvendt borgernær teknologi, og det andet er offentlig digitalisering, hvor bl.a.
også digital signatur indgår.
Og et eller andet sted er det jo meget godt, at man vil gøre den moderne teknologi mere borgernær og gøre det offentlige mere digitalt – fint nok – og det samme med at øge borgernes anvendelse af digital selvbetjening, så borgerne selv indtaster oplysninger, som det offentlige skal anvende i f.eks.
sagsbehandlingen.
Fint, så langt, så godt.
Grunden til, at jeg er sådan lidt overrasket over, at det kun er to punkter, man har i den her store, store og fine bog om 2020-visionen for Danmark, er, at den her regering har slået sig stort op på, at vi er en vidennation, at vi er en it-nation, og så overrasker det mig, at it-politikken fylder maks.
12 linjer.
Det er ikke specielt visionært.
Det er det ene.
Det andet er, at det er fint, at man gerne vil hjælpe borgerne, og at man også gerne vil have, at borgerne selv kan betjene it, men det kræver selvfølgelig, at borgerne kan finde ud af at betjene de her ting.
Og når man ser på tallene for, hvordan det ser ud med it-færdighederne, er der altså 40 pct.
af borgerne, der kan kategoriseres som it-analfabeter.
Så jeg vil egentlig høre, hvordan ministeren mener at man skal kunne opfylde de her to kriterier, når der er 40 pct.
af borgerne, der er hægtet af i forhold til at kunne gebærde sig, vedhæfte et dokument til en mail eller lave en simpel søgning på en søgemaskine.