Afsnit 4.2 Udvalgenes beslutninger

Beslutningsdygtighed, uformel og formel beslutningsprocedure og protokol

4.2 Udvalgenes beslutninger

Et udvalg er beslutningsdygtigt, når over halvdelen af dets medlemmer er til stede (FFO, § 8, stk. 4). I udvalgene er det praksis, at man accepterer stemmer afgivet af udvalgsmedlemmer, der ikke personligt er til stede (stolene tæller). Det vil sige, at et medlem – oftest ordføreren i den pågældende sag – der er til stede, kan tegne alle sin folketingsgruppes medlemmer i udvalget. Hvis det er et medlem fra et regeringsparti, vil det normalt ligeledes blive accepteret, at den pågældende kan repræsentere de øvrige regeringspartiers medlemmer i udvalget. Udvalg accepterer normalt også tilkendegivelser fra fraværende udvalgsmedlemmer, f.eks. hvis de er givet til udvalgsformanden eller udvalgssekretæren på forhånd. Udvalget kan bruge denne uformelle praksis, medmindre nogen gør indsigelse mod, at der træffes beslutning på denne måde.

Hvis der gøres indsigelse mod den uformelle afstemningsform – hvilket sker yderst sjældent – skal udvalget foretage afstemning i overensstemmelse med FFO, § 8, stk. 4, og udvalget vil i så fald kun være beslutningsdygtigt, hvis over halvdelen af medlemmerne fysisk er til stede. En beslutning er herefter taget, når flere har stemt for end imod (hovederne tæller).

Udvalget kan, hvis det viser sig nødvendigt – f.eks. i mødefri perioder – træffe beslutning ved skriftlig procedure. Det sker i så fald normalt, ved at udvalgsformandens indstilling til beslutning bliver sendt til udvalgsmedlemmerne pr. mail med en frist for eventuelle bemærkninger og indsigelser. 

Kun medlemmer af udvalget har stemmeret. Observatører kan deltage i forhandlingen, men har ikke stemmeret. Det samme gælder forslagsstillere, der ikke er valgt ind i udvalget (FFO, § 8, stk. 12). 

Der bliver ikke taget referat af udvalgsmøder (undtagen i Europaudvalget), men udvalgssekretæren fører protokol over udvalgets beslutninger (FFO, § 8, stk. 15). Formålet med protokollen er, at det for eftertiden skal være muligt at dokumentere, hvad udvalget har besluttet. Protokollen er elektronisk og består af de beslutningsresuméer, sekretæren udarbejder efter hvert møde, og som sendes pr. mail til udvalgets medlemmer med information om mødets afvikling og udfald, herunder hvilke beslutninger der skal følge op på. Derudover indeholder protokollen eventuelle oplysninger, som er fortrolige, men relevante i forhold til protokollen. Eventuelt fortrolige oplysninger sendes ikke pr. mail til udvalgets medlemmer sammen med beslutningsresumeet, men arkiveres i den elektroniske protokol.