L 105 Forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport.

(Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-02-2024

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

20231_l105_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler).

(Lovforslag nr. L 105)

Lovforslaget har til formål at bringe dansk ret i overensstemmelse med og fastsætte supplerende bestemmelser til AFI-forordningen. Forordningen fastsætter bl.a. fælles tekniske specifikationer og krav til brugerinformation, datalevering og betalingskrav for infrastruktur for alternative drivmidler. AFI-forordningen er trådt i kraft og finder anvendelse fra den 13. april 2024.

Som følge af AFI-forordningen foreslås en række bestemmelser i AFI-loven med lovforslaget ophævet eller ændret, således at loven fremover ikke vil regulere de forhold, der er reguleret i AFI-forordningen. Med AFI-forordningen ophæves bl.a. AFI-direktivet, hvilket betyder, at AFI-loven ikke vil skulle indeholde bestemmelser, som implementerer direktivet.

Med lovforslaget vil AFI-lovens bestemmelser om kommuner og regioners mulighed for at indgå aftaler med ladeoperatører, som ikke vedrører AFI-forordningen, kunne fastholdes med mindre tilpasninger.

Endelig foreslås der med lovforslaget vedtaget regler, som vil kunne supplere AFI-forordningen. Det gælder f.eks. placering af opgaven med tilsyn med markedet for opladningsinfrastruktur.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.

Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger før den 13. april 2024, hvor det foreslås, at forslaget skal træde i kraft.