L 105 Forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport.

(Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 19-03-2024

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. marts 2024

20231_l105_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. marts 2024

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninge

Ændringsforslag

Til § 1

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 11 foreslåede affattelse af § 12, stk. 1, ændres i 1. og 2. pkt. »om at« til: »om, at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan«.

[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelser, for så vidt angår, hvem der kan stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden platform til rådighed for operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere]

2) I den under nr. 11 foreslåede affattelse af § 12, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »Transportministeriet kan«: »videregive,«, i 2. pkt. indsættes efter »ministerier kan«: »videregive,«, og i 3. og 4. pkt. ændres »indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse« til: »videregivelse, indsamling, udstilling, opbevaring og distribution«.

[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelser, for så vdt angår de dataopgaver, som myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan varetage]

3) Nr. 15 og 16 udgår, og i stedet indsættes:

»15. § 20, stk. 3-6 og 8, ophæves.

Stk. 7 bliver herefter stk. 3.«

[Regelforenkling af gældende overgangsregler for betalingsløsninger på ladeinfrastruktur]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af § 12, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 412 af 4. april 2022 om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (herefter AFI-loven), at transportministeren kan fastsætte regler om, at ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal offentliggøre og videregive brugerrelevante oplysninger og egenskabsdata om tankstationer, herunder data om priser, geografisk placering, effekt, stiktyper, adgang til brug af betalingskort, skiltning med ad hoc-pris for opladning og den samlede købspris, tilgængelighed og driftsstatus.

Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og ophævelse af direktiv 2014/94/EU (herefter AFI-forordningen) indeholder i artikel 20 bestemmelser om, hvilke data operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere eller ejere af disse standere skal stille til rådighed. Endvidere indeholder AFI-forordningens artikel 20 krav om, at dataudvekslingen mellem operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere og databrugere skal ske via en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) og indsendelse af oplysninger om denne API til de nationale adgangspunkter.

AFI-forordningens artikel 20 og dertilhørende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter og den delegerede forordning (EU) 2022/670 vurderes dermed at udgøre reguleringsgrundlaget for dataudvekslingen. Som anført i punkt 3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det imidlertid Transportministeriets opfattelse, at der kun vil være et mindre rum for nationalt at vedtage eller fastsætte supplerende regler, som vil skulle understøtte tilgængeliggørelsen af drivmiddeldata.

Det er med lovforslaget foreslået, at AFI-lovens § 12, stk. 1, nyaffattes.

Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., foreslås det, at transportministeren kan fastsætte regler om at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden platform til rådighed for operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative drivmidler, med henblik på at operatørerne og ejerne af ladepunkter og tankstandere skal stille en række statiske og dynamiske datatyper til rådighed efter AFI-forordningens artikel 20.

Med det fremsatte lovforslag er det ikke eksplicit anført i det foreslåede § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., hvem det er, som transportministeren kan fastsætte regler om kan stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden platform til rådighed for operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere.

Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 1, at i de under lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., at ændre »om at« til »om, at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan«.

Med ændringsforslaget vil det blive tydeliggjort, at det er myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier.

Ændringsforslaget er i overensstemmelse med hensigten med det fremsatte lovforslag. Samme formulering er anvendt i lovforslagets § 1, nr. 11.

Til nr. 2

Det fremgår af § 12, stk. 2, i AFI-loven, at transportministeren kan fastsætte regler om, at videregivelse, distribution og udstilling af data efter stk. 1 kan ske til og af myndigheder under Transportministeriet eller efter forhandling med den relevante minister til og af myndigheder under andre ministerier.

Som anført i bemærkningerne til ændringsforslagets nr. 1 er det Transportministeriets opfattelse, at der i tilknytning til AFI-forordningen vil være et mindre rum for nationalt at vedtage eller fastsætte supplerende regler, som vil kunne understøtte tilgængeliggørelsen af drivmiddeldata.

Det er med lovforslaget foreslået, at AFI-lovens § 12, stk. 2, nyaffattes.

Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at transportministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder under Transportministeriet kan indsamle, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden platform til rådighed, jf. stk. 1.

Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 2. pkt., foreslås det videre, at transportministeren desuden efter forhandling med den relevante minister kan fastsætte regler om, at myndigheder under andre ministerier kan indsamle, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til rådighed, jf. stk. 1.

Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 3. pkt., foreslås det endvidere, at transportministeren kan fastsætte regler om indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.

Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 4. pkt., foreslås det endelig, at transportministeren efter forhandling med den relevante minister kan fastsætte regler om indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.

Med det fremsatte lovforslag følger det ved en fejl ikke af det foreslåede § 12, stk. 2, 1. og 2. pkt., at transportministeren ud over at fastsætte regler om, at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan indsamle, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden platform til rådighed, også kan fastsætte regler om, at operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere skal videregive sådanne data.

Med det fremsatte lovforslag følger det ved en fejl endvidere ikke af det foreslåede § 12, stk. 2, 3. og 4. pkt., at transportministeren og efter forhandling med den relevante minister ud over at kunne fastsætte regler om indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur også skal kunne fastsætte regler om distribution af sådanne data.

Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 2, at i de under lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 12, stk. 2, 3. og 4. pkt., i 1. pkt. efter »Transportministeriet kan« at indsætte »videregive,«, i 2. pkt. efter »ministerier kan« at indsætte »videregive,« og i 3. og 4. pkt. at ændre »indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse« til »videregivelse, indsamling, udstilling, opbevaring og distribution«.

Med ændringsforslaget vil der således i de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i § 12, stk. 2, blive skabt parallelitet mellem på den ene side de opgaver, som transportministeren og efter forhandling med den relevante minister, myndigheder under andre ministerier, kan fastsætte regler om i forhold til data, som omfattes AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, og på den anden side de opgaver, der kan fastsættes regler om i forhold til data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur, herunder infrastruktur til transmission af fossile drivmidler.

Til nr. 3

AFI-loven trådte i kraft den 6. april 2022, jf. lovens § 20, stk. 1.

AFI-lovens § 20, stk. 3-5, indeholder overgangsregler, i forhold til hvornår reglerne i lovens §§ 7-9 om betalingsløsninger har virkning. Reglerne i AFI-lovens §§ 7-9 omhandler krav til betalingsløsninger. Lovens § 7, stk. 1, indeholder krav til betalingsinstrumenter for offentligt tilgængelige ladepunkter. Krav til betalingsinstrument for offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW er også reguleret i AFI-lovens § 7, stk. 2 og 3, § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1, og regler udstedt i medfør af lovens § 8, stk. 2 og 3, og § 9, stk. 2.

Det fremgår af AFI-lovens § 20, stk. 3, at hvis en forvaltningsmyndighed har givet tilladelse eller tilsagn om tilskud til etablering af et offentligt tilgængeligt ladepunkt inden lovens ikrafttræden eller etableringen af et offentligt tilgængeligt ladepunkt er omfattet af en aftale indgået af staten inden lovens ikrafttræden, finder AFI-lovens §§ 7-9 alene anvendelse for et sådant ladepunkt, såfremt ladepunktet etableres den 1. juli 2022 eller derefter, jf. dog lovens § 20, stk. 4 og 5.

Af AFI-lovens § 20, stk. 4, fremgår det, at for et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af en tilladelse givet af en forvaltningsmyndighed eller som følge af en aftale indgået med staten, har AFI-lovens §§ 7-9 virkning fra det tidspunkt, hvor aftalen eller tilladelsen udløber, dog senest den 1. januar 2026.

Videre følger det af AFI-lovens § 20, stk. 5, at for et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed, har AFI-lovens §§ 7-9 virkning fra det tidspunkt, hvor ladepunktet omfattes af en ny tilladelse eller aftale om ret til at virke som operatør af ladepunktet, dog senest den 1. januar 2026.

Det følger videre af AFI-lovens § 20, stk. 6, at for et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af en tilladelse eller et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed inden lovens ikrafttræden eller af en aftale indgået af staten inden lovens ikrafttræden, kan transportministeren med virkning fra den 1. januar 2026 fastsætte regler om rimelige og ikkediskriminerende priser.

Endelig følger det af AFI-lovens § 20, stk. 8, at regler fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.

I lyset af de nævnte overgangsregler i AFI-lovens § 20, stk. 3-5, er det afgørende, i relation til om lovens regler om betalingsløsninger i §§ 7-9 finder anvendelse, hvorvidt et offentligt tilgængeligt ladepunkt er etableret efter lovens ikrafttræden den 6. april 2022, men inden den 1. juli 2022, eller om ladepunktet er etableret efter den 1. juli 2022.

AFI-forordningen indeholder i artikel 5 krav til betalingsløsninger for offentlige tilgængeligt ladepunkter. For nærmere om AFI-forordningens artikel 5 henvises til punkt 3.4.1 i de almindelige bemærkninger i det fremsatte lovforslag.

Da AFI-forordningen indeholder regler om betalingsløsninger, er det i det fremsatte lovforslag foreslået, at AFI-lovens §§ 7-9 ophæves, jf. § 1, nr. 9, i det fremsatte lovforslag.

Dele af overgangsreglerne i AFI-lovens § 20, stk. 3-5, angår forhold, som også vil være reguleret i AFI-forordningen. Som følge heraf er det med det fremsatte lovforslag foreslået at ændre i de nævnte overgangsregler. Med de foreslåede overgangsregler vil betalingsløsninger for offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW og på eller over 50 kW være reguleret i AFI-loven. I medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 2, stk. 6, i det fremsatte lovforslag vil der imidlertid for offentligt tilgængelige ladepunkter også skulle fastsættes supplerende overgangsregler for ladepunkter med en effekt på under 50 kW.

Med henblik på at forenkle overgangsreglerne for offentligt tilgængelige ladepunkter foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at AFI-lovens § 20, stk. 3-5, ophæves, og at overgangsregler om betalingsinstrumenter i stedet reguleres samlet ved bekendtgørelse og derved forenkles. Som anført i det fremsatte lovforslag foreslås der ikke overgangsregler i tilknytning til forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 7, stk. 4 og 5, om indgåelse af aftaler om længerevarende aftaleforhold og krav om opladning på ad hoc-basis.

Overgangsreglerne om krav til betalingsinstrumenter vil blive fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 2, stk. 6, i det fremsatte lovforslag. Det er hensigten, at transportministerens beføjelser vil blive delegeret til Færdselsstyrelsen.

Som nævnt ovenfor indeholder AFI-lovens § 20, stk. 6, en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter transportministeren med virkning fra den 1. januar 2026 kan fastsætte regler om rimelige og ikkediskriminerende priser, få så vidt angår offentligt tilgængelige ladepunkter, der er omfattet af en tilladelse eller et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed inden lovens ikrafttræden eller af en aftale indgået af staten inden lovens ikrafttræden.

I bemærkningerne til § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag er der redegjort nærmere for indholdet af AFI-lovens § 20, stk. 6.

Bemyndigelsesbestemmelsen i AFI-lovens § 20, stk. 6, har ikke været udmøntet. Som følge af AFI-forordningens krav om sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser i artikel 5, stk. 3, og det forhold, at forordningen ikke indeholder overgangsregler, er det Transportministeriets opfattelse, at bemyndigelsen ikke kan opretholdes, idet det fra den 13. april 2024 vil være forordningen, der finder anvendelse.

I det fremsatte lovforslag foreslås det derfor, at stk. 6 i AFI-lovens § 20 ophæves.

Da AFI-lovens § 20, stk. 3-5, med dette ændringsforslag foreslås ophævet, foreslås det af lovtekniske grunde at samle ændringerne af AFI-lovens § 20 i ændringsforslag nr. 3, herunder forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 20, stk. 6.

Som nævnt ovenfor følger det af AFI-lovens § 20, stk. 8, at regler fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.

I bemærkningerne til § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag er der redegjort nærmere for baggrunden for, at det foreslås, at AFI-lovens § 20, stk. 8, kan ophæves. Der vurderes således ikke længere at være behov for at opretholde bestemmelsen i § 20, stk. 8. Som også anført ovenfor foreslås det af lovtekniske grunde at samle de foreslåede ændringer af AFI-lovens § 20 i ændringsforslag nr. 3, herunder forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 20, stk. 8.

I lyset af ovenstående foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at nr. 15 og 16 i det fremsatte lovforslag udgår, og at der i stedet indsættes et nr. 15, hvormed det foreslås, at § 20, stk. 3-6 og 8, ophæves. Ændringsforslaget vil betyde, at AFI-lovens gældende § 20, stk. 7, bliver § 20, stk. 3.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til 1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Transportministeren afholdt den 20. februar 2024 en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 8. december 2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 84. Den 7. februar 2024 sendte transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Mai Mercado (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5