L 23 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre love.

(Et forbedret arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning i forbindelse med vold på arbejdspladsen).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 24-10-2023
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Aftale om et forbedret arbejdsskadesystem
Aftale indgået den 23. september 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet
Beskæftigelsesministeriet, 2022
Om forståelsen af arbejdsskadesikringslovens § 17 a og forholdet til bestemmelsen i lovens § 17 i forbindelse med udmåling af erhvervsevnetab, når skadelidtes arbejdsevne ikke blev udnyttet fuldt ud i fleksjob
Østre Landsrets dom af 3. december 2021 i anke 11. afd. BS-49917/2020, U.2022.541
Ansvarsforsikringsselskab, der havde udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, kunne ikke indtræde i skadelidtes krav på midlertidig erhvervsevnetabserstatning for samme periode
Højesterets dom af 23. august 2021 i sag BS-46420/2020-HJR (1. afd.), U.2021.4752
Erstatningsnævnets skærpelse af praksis i sager om vold mod pædagoger var uden lovhjemmel og ville have krævet varsling
Højesterets dom af 4. september 2018 i sag 145/2017 (2. afd.), U.2018.3697
Om forholdet mellem tjenestemandpensionslovens § 2, stk. 1, og erstatningsansvarslovens § 2, stk. 2
Østre Landsrets dom af 13. oktober 2017 i sag 5. afd. B-1664-16, U.2018.632Ø
Skadelidtes erstatningskrav i anledning af vold begået af en svært retarderet person var omfattet af offererstatningsloven og ikke bortfaldet ved forældelse eller passivitet
H.D. 19. oktober 2017 i sag 298/2016 (1. afd.), U.2018.491H
Erhvervsevnetabsprocenten efter erstatningsansvarsloven blev ikke fastsat til samme procentsats som erhvervsevnetabsprocenten efter arbejdsskadesikringsloven
Højesterets dom af 17. juni 2014 i sag 295/2010 (1. afd.), U.2014.2802H
Forsikringsselskab kunne ikke fratrække en udbetalt privattegnet invalidepension ved opgørelsen af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
Højesterets dom af 20. december 2013 i sag 196/2012 (1. afd.), U.2014.933H
Afgørelse om genoptagelse af arbejdsskadesager forudsætter ikke en vurdering af årsagsforbindelsen mellem de væsentligt ændrede forhold og arbejdsskaden
H.D. 22. april 2009 i sag 312/2006 (1. afd.), U.2009.1869H
KEN nr. 9803 af 18/09/2019 Ankestyrelsens principafgørelse 45-19 om sygedagpenge - revurderingstidspunkt - forlængelse - arbejdsskadesag
KEN nr. 9426 af 17/05/2016 Ankestyrelsens principafgørelse 17-16 om barselsdagpenge - beskæftigelseskravet - rådighed - arbejdsløshedsdagpenge
KEN nr. 11138 af 03/12/2015 Ankestyrelsens principafgørelse 87-15 om arbejdsskade - tab af erhvervsevne - fleksjob - beregning - timeantal
Betænkning nr. 792 vedrørende arbejdsskadeforsikring: afgivet af det til revision af lov om forsikring mod følger af ulykkestilfælde den 5. marts 1974 nedsatte udvalg
Socialministeriet, 1977
Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 1180 af 21. september 2023 om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven)
Lovbekendtgørelse nr. 503 af 11. maj 2023 om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lovbekendtgørelse nr. 1575 af 19. december 2022 om ligestilling af kvinder og mænd
Lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022 om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lov nr. 2200 af 29. december 2020 om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og lov om erstatningsansvar (Anmeldelse af arbejdsulykker, opdatering af kapitaliseringsfaktorer m.v.)
Lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020 om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven)
Lovbekendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020 om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Lovbekendtgørelse nr. 980 af 9. september 2019 om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhverssikring
Lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18. november 2014 om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
Lovbekendtgørelse nr. 284 af 14. marts 2013 om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.
Lov nr. 610 af 4. juni 2011 om ændring af lov om erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring (Tidspunktet for ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.)
Lov nr. 700 af 25. juni 2010 om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl. (Nye principper for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorer og for opgørelse af årsløn, ændring af anmeldelsesfrist og ophævelse af underretningspligt)
Lov nr. 496 af 6. juni 2007 om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Opfølgning af anbefalinger fra arbejdsskadeudvalgene m.v.)
Lov nr. 422 af 10. juni 2003 om arbejdsskadesikring
Bekendtgørelse nr. 1216 af 28. september 2023 om en aktiv beskæftigelsesindsats
Bekendtgørelse nr. 1091 af 1. juni 2021 om opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v.
Cirkulæreskrivelse nr. 73 af 4. juni 1997 om mål for hurtig sagsbehandling m.v.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.