Fremsat den 29. marts 2023 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om Kulturens Analyseinstitut
Kapitel 1
Formål og opgaver
§ 1.
Kulturens Analyseinstitut er et uafhængigt institut, som har
til formål at skabe overblik over og indsigt i kunst- og
kulturområdet for kunstnere, organisationer, institutioner,
øvrige ansatte på kunst- og kulturområdet
m.v.
§ 2.
Kulturens Analyseinstitut har med afsæt i evidens- og
faktabaserede undersøgelser til opgave at:
1) Skabe
opmærksomhed om og indsigt i sammenhængen mellem kunst
og kultur og samfund ud fra et lokalt, nationalt og internationalt
perspektiv.
2) Bidrage til
den kulturpolitiske debat om kunstens og kulturens tilstand og
udvikling ud fra et lokalt, nationalt og internationalt
perspektiv.
3) Skabe
overblik over og perspektivere aktuel national og international
forskning på området.
4) Vurdere
rækkevidden af kulturpolitiske initiativer.
5)
Gennemføre uafhængige udredninger, analyser,
undersøgelser og evalueringer af betydning for kunstens og
kulturens udvikling.
6) Stille
resultater, spørgeskemaer, data m.v. frit til rådighed
for offentligheden, så der kan sikres gratis adgang til viden
om kultur, jf. dog § 5, stk. 1, 2. pkt.
7) Formidle
indsigt og viden til offentligheden på en tilgængelig
og relevant måde.
8) Give kunstens
og kulturlivets aktører, medierne, forskere og
beslutningstagere inspiration og værktøjer til at
arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske
aspekter.
9) Fremme og
facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens og kulturlivets
aktører.
§ 3.
Kulturens Analyseinstitut skal årligt sikre involvering af og
dialog med kunstens og kulturlivets aktører, f.eks. ved
etablering af netværksforum eller afholdelse af
dialogbaserede arrangementer.
Kapitel 2
Rammer og økonomi
§ 4.
Kulturens Analyseinstitut er en offentlig selvejende
institution.
Stk. 2. Staten
yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
§ 5.
Kulturens Analyseinstitut kan ud over sine opgaver efter § 2
modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som
falder inden for instituttets formål efter § 1 og er
foreneligt med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
§ 2, nr. 6, finder ikke anvendelse ved rekvirerede opgaver
efter 1. pkt.
Stk. 2.
Instituttet kan under hensyntagen til sin uafhængighed
modtage yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde,
indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.
Indtægter efter 1. pkt. skal anvendes til opfyldelse af
instituttets formål efter § 1.
Stk. 3.
Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver,
jf. § 2.
Kapitel 3
Bestyrelse, rådgivende panel og
direktør
§ 6.
Kulturens Analyseinstitut ledes af en bestyrelse på ni
medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturministeren
udpeger blandt disse en bestyrelsesleder.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode.
Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at halvdelen af
medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem
kan genbeskikkes for én periode. Udtræder et medlem af
bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode,
foretages en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af
perioden.
Stk. 3. Ved
udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne skal der lægges
vægt på, at bestyrelsens medlemmer skal have en
særlig indsigt i kulturlivet. Bestyrelsen skal
repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi,
dansk og international kulturpolitik, kultur- og kunstfaglighed,
viden om psykologi, sociologi og lignende, forskning samt
statistik.
Stk. 4.
Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal
godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne
skal godkendes af Kulturministeriet.
§ 7.
Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel
bestående af repræsentanter for kulturlivet, herunder
kunstnere, institutioner og organisationer. Instituttet inviterer
løbende og mindst to gange årligt det rådgivende
panel til at indgå i en dialog om instituttets
virksomhed.
§ 8.
Bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets
direktør, som varetager den daglige ledelse af Kulturens
Analyseinstitut.
Stk. 2.
Direktøren har ansvaret for den daglige drift i
overensstemmelse med institutionens vedtægter og bestyrelsens
instruktioner.
Stk. 3.
Direktøren ansætter og afskediger instituttets
øvrige personale i overensstemmelse med statens løn-
og personaleregler.
Kapitel 4
Nedlæggelse af Kulturens
Analyseinstitut
§ 9.
I tilfælde af, at Kulturens Analyseinstitut nedlægges,
overgår instituttets nettoformue til staten eller til et
formål, der er godkendt af Kulturministeren.
Kapitel 5
Ikrafttræden
§
10. Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Ved
ikrafttræden ophæves tekstanmærkning nr. 240 til
§ 21 i Finansloven for 2023.
Kapitel 6
Territorialbestemmelser
§
11. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastsætte regler om
Kulturens Analyseinstitut. Med lovforslaget foreslås det, at
der fastsættes bestemmelser om instituttets formål,
instituttets opgaver, de økonomiske og administrative
rammer, bestemmelser for bestyrelsen samt bestemmelser for
etablering af et rådgivende panel og netværk. Desuden
foreslås det, at der fastsættes bestemmelser for den
daglige ledelse samt bestemmelse for en eventuel nedlæggelse
af instituttet.
Kulturens Analyseinstitut etableres som et uafhængigt
institut, der skal skabe overblik over og indsigt på kunst og
kulturområdet, herunder for skabende og udøvende
kunstnere, organisationer, institutioner og øvrige ansatte
på kunst- og kulturområdet. Kulturens Analyseinstitut
skal via analyser og formidling fremme og facilitere en dialog
mellem kulturområdets aktører.
Ved tekstanmærkning på akt 279 af den 9. juni 2022
blev kulturministeren bemyndiget til at stifte en selvejende
institution ved navn Kulturens Analyseinstitut, hvorefter Kulturens
Analyseinstitut blev oprettet.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Det fremgår af aktstykket, at Kulturministeriet har
igangsat udarbejdelse af ny Lov om Kulturens Analyseinstitut, som
skal erstatte tekstanmærkningen på finansloven.
I flere år har der har blandt kulturlivets aktører,
fonde, kommuner mfl. været et ønske om oprettelse af
et kulturens analyseinstitut, bl.a. med inspiration fra
Idrættens Analyseinstitut (IDAN), som blev oprettet i
2004.
På finansloven for 2022 afsatte partierne bag
finanslovsaftalen (den daværende regering
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Enhedslisten, SF,
Alternativet og Kristendemokraterne) 4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0
mio. kr. (2022-pl) årligt i perioden 2023-2025 til etablering
og drift af Kulturens Analyseinstitut.
Aftalepartierne fastsatte efterfølgende rammerne for
Kulturens Analyseinstitut i "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut", som blev offentliggjort den 11. maj 2022. Af
grundlaget fremgår bl.a. mission, vision, værdier og
opgaver for Kulturens Analyseinstitut.
2. Baggrund
Om vision (formål) for Kulturens
Analyseinstitut fremgår det af "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut", at Kulturens Analyseinstitut med afsæt i
evidens- og faktabaserede undersøgelser har til formål
at
- skabe
opmærksomhed om og indsigt i sammenhængen mellem kunst
og kultur og samfund lokalt, nationalt og internationalt,
- bidrage til den
kulturpolitiske debat om kunstens og kulturens tilstand og
udvikling lokalt, nationalt og internationalt,
- skabe overblik
over og perspektivere aktuel forskning på området
nationalt og internationalt og vurdere rækkevidden af
kulturpolitiske initiativer,
- gennemføre
uafhængige udredninger, analyser, undersøgelser og
evalueringer af betydning for kunstens og kulturens udvikling,
- stille
resultater, spørgeskemaer, data mv. frit til rådighed
for offentligheden, så der kan sikres gratis adgang til viden
om kultur (kravet gælder ikke rekvirerede opgaver),
- formidle indsigt
og viden til offentligheden på en tilgængelig og
relevant måde,
- give kunstens og
kulturlivets aktører, medierne, forskere og
beslutningstagere inspiration og værktøjer til at
arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske
aspekter, og
- fremme og
facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens og kulturlivets
aktører.
Om værdier for Kulturens
Analyseinstitut fremgår det af "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut", at instituttets arbejde vil være baseret
på:
- Uafhængighed: Instituttets arbejde
må ikke være bundet af politiske hensyn eller
særinteresser. Kun derved sikres uantastelighed og
troværdighed.
- Faglighed: Instituttets arbejde skal
være baseret på en høj grad af faglighed
kombineret med en evne til at formidle. Kun derved sikres den
nødvendige saglighed.
- Relevans: Instituttets arbejde skal have
væsentlig betydning for kunstens og kulturlivets
aktører og kulturområdets udvikling. Kun derved sikres
aktualitet og dynamik.
- Gennemslagskraft: Instituttet skal være
i stand til at formidle resultaterne af dets arbejde til
offentligheden på en tilgængelig og
interessevækkende måde. Kun derved kan instituttet
præge den kulturpolitiske dagsorden.
Om Kulturens Analyseinstituts opgaver fremgår det af
"Grundlag for Kulturens Analyseinstitut", at instituttet skal
være i stand til at sammenfatte, bearbejde og formidle aktuel
og relevant forskning og viden fra ind- og udland, og samtidig skal
instituttet have kapacitet til selv at gennemføre analyser,
udredninger og undersøgelser. Det forudsættes, at
instituttet opbygger et tæt samarbejde med øvrige
vidensproducenter på kulturområdet, herunder
universiteterne og øvrige relevante analyse- og
forskningsmiljøer. Instituttet skal fremme og facilitere en
dialog og et samarbejde med kunstens og kulturlivets
aktører, relevante offentlige institutioner, uddannelserne
ved universiteterne og andre relevante forskningsmiljøer.
Endvidere fremgår det af grundlaget, at instituttet har
mulighed for at anvende en tværvidenskabelig og flerfaglig
tilgang.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Instituttets formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
Ved tekstanmærkning på akt 279 af den 9. juni 2022
blev kulturministeren bemyndiget til at stifte en selvejende
institution ved navn Kulturens Analyseinstitut.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Tekstanmærkningen indeholder ikke materielle bestemmelser om
instituttets formål og opgaver. Der eksisterer således
ikke i dag lovgivning, der beskriver Kulturens Analyseinstituts
formål og opgaver.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
"Grundlag for Kulturens Analyseinstitut", som blev
tiltrådt af aftalepartierne bag finansloven (den
daværende regering (Socialdemokratiet), Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne) i maj 2022 beskriver instituttets formål
og opgaver. Det fremgår af grundlaget, at Kulturens
Analyseinstitut etableres som et uafhængigt institut, som
skal understøtte mere viden om kulturbranchens forhold og
kulturens betydning for borgernes trivsel, bl.a. med afsæt i
evidens- og forskningsbaserede undersøgelser.
Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes
bestemmelser, som beskriver formålet med instituttets
arbejde. Det er hensigten med formålsbestemmelsen at
tydeliggøre, hvad instituttets formål skal være,
nemlig at skabe overblik over og indsigt i kunst- og
kulturområdet, og at instituttet i sit formål skal
favne både kunstnere, organisationer, institutioner,
øvrige ansatte på området m.v.
Med lovforslaget foreslås det også, at der
fastsættes bestemmelser om, hvilke opgaver instituttet skal
løfte. Den foreslåede bestemmelse om instituttets
opgaver er detaljeret beskrevet for at tydeliggøre, hvilke
opgaver som vil være centrale for instituttet at løse
med henblik på at opfylde de forventninger til instituttet,
der er givet udtryk for fra såvel politisk som fra
kulturaktørernes side.
Med lovforslaget foreslås det, at instituttet skal sikre
årlig involvering af og dialog med kunstens og kulturens
aktører.
Dertil forudsættes det med lovforslaget, at bestyrelsen og
direktøren vil skulle udarbejde en handleplan for
instituttet, der udpeger relevante satsningsområder for
instituttets aktiviteter, som det følger af "Grundlag for
Kulturens Analyseinstitut".
3.2. Rammer og
økonomi
3.2.1. Gældende ret
Ved tekstanmærkning på akt 279 af den 9. juni 2022
blev kulturministeren bemyndiget til at stifte en selvejende
institution ved navn Kulturens Analyseinstitut. Det følger
også af tekstanmærkningen, at institutionen omfattes af
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
På finansloven for 2022 er er afsat 4,0 mio. kr. i 2022 og
8,0 mio. kr. årligt i perioden 2023-2025 (2022-pl) til
etablering og drift af Kulturens Analyseinstitut. Denne bevilling
skal finansiere de grundlæggende analyser og udredninger i
henhold til instituttets egen arbejds- og handlingsplan.
Bevillingen skal også sikre den løbende drift af
instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje,
administration, evt. bibliotek, opdatering og bearbejdning af
national og international forskning, formidling, kommunikation
m.v.
Det må forventes, at instituttet i opbygningsfasen
inddrager eksisterende viden og kompetencer hos øvrige
vidensproducenter på kulturområdet. I de første
2-3 år vil det således være forventeligt, at
instituttet trækker på ekstern bistand. Der kan
anvendes driftsmidler til denne videns- og kompetenceopbygning.
Kulturens Analyseinstitut er som modtager af driftstilskud fra
Kulturministeriet omfattet af lov om økonomiske og
administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov nr. 1531 af 21.
december 2010 om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet
(driftstilskudsloven).
Driftstilskudsloven fastsætter bl.a. krav til selvejende
institutioners vedtægter, og det følger af loven, at
der kan indgås aftale om opfyldelse af formålet med
tilskudsmodtagers virke.
Kulturens Analyseinstitut er desuden omfattet af
rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3, i
lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Det findes i dag ikke regler om, at instituttets bestyrelse og
ledelse skal sikre regnskabsmæssig adskillelse.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås det, at Kulturens
Analyseinstitut er en offentlig selvejende institution. Det
indebærer, at Kulturens Analyseinstitut anses for at
være en del af den offentlige forvaltning, og at
forvaltningsloven og offentlighedsloven vil gælde for den
virksomhed, som udøves af instituttet.
Det foreslås med forslaget til lov om Kulturens
Analyseinstitut, at staten yder et årligt tilskud til drift
af instituttet.
Af aftalegrundlaget fremgår, at tilskuddet skal finansiere
de grundlæggende analyser og udredninger i henhold til
instituttets egen arbejds- og handlingsplan. Bevillingen skal
også sikre den løbende drift af instituttets
grundlæggende funktioner, dvs. husleje, administration, evt.
bibliotek, opdatering og bearbejdning af national og international
forskning, formidling, kommunikation m.v. Det fremgår
ligeledes af aftalegrundlaget, at instituttet kan anvende
driftsmidler til videns- og kompetenceopbygning ved at trække
på ekstern bistand ifm. etableringen af instituttet.
Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet ud
over sine opgaver, som beskrevet i lovforslagets § 2, vil
kunne modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver,
der falder inden for instituttets formål, eksempelvis
forskning, analyser, udredninger, evalueringer m.v. Desuden
foreslås det i lovforslaget, at instituttet kan modtage
yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde, indtjening
ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere
finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra
Kulturministeriet bliver der givet mulighed for en bredere
udnyttelse af instituttets kompetencer og viden. At instituttet
gives mulighed for yderligere finansiering, der kan
understøtte instituttets formål, vil desuden
være i overensstemmelse med "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut".
For at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering, vil
instituttets bestyrelse og ledelse skulle sikre klar adskillelse,
regnskabsmæssigt og i praksis, af eventuelle rekvirerede
opgaver, der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og
formidlende samfundsopgaver, som er instituttets kerneopgaver, der
er beskrevet i lovforslagets § 2.
3.3. Bestyrelse, rådgivende panel og daglig
ledelse
3.3.1. Gældende ret
Ved tekstanmærkning på akt 279 af den 9. juni 2022
blev det i forhold til bestyrelse og daglig ledelse fastsat, at
kulturministeren udpeger en bestyrelse på syv medlemmer
(inklusiv formand), der har det overordnede ansvar for instituttet
og dets virke. Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig
periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen
udgør perioden dog alene 2 år for 3 af medlemmerne.
Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder
et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for
den resterende del af perioden.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Det er yderligere fastsat i tekstanmærkningen, at
bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes
af kulturministeren. Instituttets daglige ledelse varetages af en
direktør. Bestyrelsen ansætter og afskediger
instituttets direktør. Direktøren har ansvaret for
den daglige drift i overensstemmelse med institutionens
vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Direktøren
ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i
overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
Derudover fremgår det af de materielle bestemmelser i
tekstanmærkningen, at bestyrelsen skal etablere et bredt
sammensat rådgivende panel bestående af
repræsentanter for kulturlivet, herunder både
kunstnere, institutioner, organisationer m.v. Det rådgivende
panel inviteres løbende og mindst to gange årligt til
at indgå i en dialog om instituttets virksomhed.
Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse i
øvrigt er fastsat i driftstilskudsloven. Herunder
bemærkes det, at det også følger af
driftstilskudslovens § 3, hvilke bestemmelser der som minimum
skal være indeholdt i instituttets vedtægter.
Det følger af driftstilskudslovens § 3, stk. 2, at
hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke er
godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige
hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås med lovforslaget at videreføre de
materielle bestemmelser fra tekstanmærkningen, dog med den
ændring, at bestyrelsen udvides fra syv til ni medlemmer.
Ændringen fra syv til ni medlemmer er begrundet i et
ønske om at styrke bestyrelsen og konsolidere den
kompetenceprofil, der fastlægges med loven. Desuden
foreslås formuleringen af den forskudte beskikkelse af
bestyrelsen ændret, således at det fremgår, at
halvdelen af medlemmerne skal beskikkes hvert andet år.
Endelig bliver det i lovforslaget præciseret, at
kulturministeren udpeger bestyrelseslederen blandt bestyrelsens
medlemmer.
Der er i lovforslaget bestemmelser om, at der vil blive stillet
krav til, at bestyrelsen skal have en særlig indsigt i
kulturlivet, og det er præciseret, hvilke kompetencer
bestyrelsen vil skulle repræsentere.
Bestyrelsens kompetencer er beskrevet i "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut", og foreslås fremhævet i loven, da de
vurderes centrale for opfyldelse af de forventninger, der er til
instituttet fra både kulturaktørernes side og fra
politisk hold.
For så vidt angår stk. 5 i tekstanmærkningen
foreslås det i lovforslaget at ændre formuleringen til,
at det er Kulturministeriet frem for kulturministeren, der
godkender instituttets vedtægter. Dette er i tråd med
aftalegrundlagets formulering, ligesom det følger af
driftstilskudslovens § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne
for en selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden
lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende
vedtægterne.
Hvilke bestemmelser der som minimum skal være indeholdt i
vedtægterne følger af § 3 i
driftstilskudsloven.
Af tekstanmærkningens materielle bestemmelse fremgår
også, at bestyrelsen skal sammensætte et
rådgivende panel. Denne bestemmelse videreføres med
lovforslaget.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er på finansloven for 2022 fastsat et statsligt
tilskud til Kulturens Analyseinstitut på 4,0 mio. kr. i 2022
og 8,0 mio. kr. årligt 2023-25 (2022-pl) på §
21.11.23.18 Kulturens Analyseinstitut.
Lovforslaget forventes ikke at have nogle økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, kommuner
eller regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 3. februar 2023 til
3. marts 2023 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
A. P. Møllerfonden, Advokatrådet, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet,
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd, Amatørmusik
Danmark, Applaus, Arbejdstilsynet, Arkitektforbundet,
Arkitektforeningen, Arkivarforeningen, Art Music Denmark (SNYK),
ASSITEJ Denmark / Teatercentrum, Augustinusfonden, Autor (tidl.
DJBFA - Komponister og Sangskrivere), Bibliotekschefforeningen,
Bikubenfonden, Billedkunstnernes Forbund, Bog og litteraturpanelet,
Boghandlerforeningen, Brancherådet for Scenedans i Danmark,
Børne- og Kulturchefforeningen, C. L. Davids Fond og
Samling, Cirkusdirektørforeningen, Copydan Arkiv, Copydan
AVU-medier, Copydan KulturPlus, Copydan Tekst og Node, Copydan
Verdens TV, Copydan Visda, Danish Association of Zoos and Aquaria
(DAZA), Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Billedkunstlærere, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Kulturarvsforening, Danmarks Statistik, Danmarks Teaterforeninger,
Dansk Amatørteater og Scenekunst - DATS, Dansk Artist
Forbund, Dansk Bibliotekscenter, Dansk Blindesamfund, Dansk Design
Center, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk
Folkeoplysnings Samråd - DFS, Dansk Forfatterforening, Dansk
Fotografisk Forening, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund,
Dansk Kapelmesterforening, Dansk Komponistforening, Dansk
Kulturliv, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, Dansk
Magisterforening, Dansk Musiker Forbund, Dansk
Musikpædagogisk Forening, Dansk Organist og Kantorsamfund,
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Sprog- og
Litteraturselskab, Dansk Sprognævn, Dansk Teater, Dansk
Ungdoms Fællesråd DUF, Danske Advokater, Danske
Agenters Sammenslutning, Danske A-Kasser, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Billedkunstneres
Fagforening, Danske Biografer, Danske Bladtegnere, Danske
Dramatikeres forbund, Danske Egnsarkiver, Danske Ensembler,
Orkestre og Operainstitutioner - DEOO,Danske Fag-, Forsknings- og
Uddannelsesbiblioteker, Danske Filminstruktører,Danske
Forlag, Danske Galleriers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Koncert- og Kulturhuse, Danske
Kulturbestyrelser, Danske Kunsthåndværkere &
Designere, Danske Mediedistributører, Danske Medier, Danske
Museumsforeninger (SAMMUS), Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Populær Autorer, Danske Regioner, Danske
Skønlitterære Forfattere, Danske Studerendes
Fællesråd (DSF), Danske Tegneserieskabere, Danske
Universiteter, Datatilsynet, DBC (Dansk BiblioteksCenter), De
Danske Danseskoler, De Frie Koreografer, De Frivillige Kulturelle
Samråd, Den Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole, Den
Jyske Kunstfond - bestyrelse, Den Obelske Familiefond, DEOO -
Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Departementet for
Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke (Grønland),
Designskolen Kolding, Det Danske Akademi, Det Danske Filminstitut
DFI, Det Danske Kulturinstitut, Det Digitale Folkebibliotek, Det
Frivillige Kulturelle Samråd, Det Fynske Kunstakademi, Det
Informationsvidenskabelige Akademi [Nu: Institut for
Kommunikation], Det Jyske Kunstakademi, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, Det
Kongelige Akademi for de Skønne Kunster, Det kongelige
danske musikkonservatorium, Det Københavnske
Teatersamarbejde, Digitaliseringsstyrelsen, DJBFA - Komponister og
Sangskrivere, Domstolsstyrelsen, Egmont Fonden, Erhvervsstyrelsen,
FAF (Film- og tv-arbejderforeningen), Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Filmfyn, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Forbundet Arkitekter og Designere, Forbundet Kultur og
Information, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark,
Foreningen af Danske Dramaturger, Foreningen af Danske
Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Sceneinstruktører,
Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kunsthaller i
Danmark, Foreningen Digitalt Ansvar, Forfatternes
Forvaltningsselskab, Forfatterskolen, Forlæggerforeningen,
FSR - danske revisorer, GRAKOM, Gramex, HI (Brancheorganisationen
for ledende medarbejdere inden for idræts-, kultur-, og
fritidssektoren), ICOM Danmark (International Council of Museums),
Idrættens Analyseinstitut, Institut for Menneskerettigheder,
Jazz Danmark, Knud Højgaards Fond, Koda, Kommunernes
Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kreativitet
og Kommunikation, Kulturelle Samråd i Danmark, Kulturens
Analyseinstitut, Kulturhusene i Danmark, Kulturværdiudvalget,
Kunstakademiets Billedkunstskoler, KUR - Kulturministeriets
rektorer, KVINFO, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Live Nation, Manuskriptskolen for Børnefiktion,
Medierådet for Børn og Unge, Museumsformidlere i
Danmark (MiD), Museumstjenesten, Music Export Denmark,
Musikforlæggerne, Musikselskabernes brancheorganisation
(IFPI), Nationalmuseet, Nordeafonden, Nordisk Konservatorforbund -
Danmark (NKF-dk), Nota, Ny Carlsbergfondet, Nye Medier,
Oplysningsforbundenes Fællesråd, Organisationen af
Danske Arkiver (ODA), Organisationen Danske Museer (ODM), Producent
Rettigheder Danmark, Producentforeningen, Realdania,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
(RKU), RettighedsAlliancen, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, ROSA,
Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet for Etniske Minoriteter,
Salling fondene, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer, SAML, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningen af Medieforskere
i Danmark (SMiD), Samrådet for Ophavsret, Scenit, Slots- og
Kulturstyrelsen, SMVdanmark, Solistforeningen af 1921, Speaker- og
Indlæserforeningen, Statens Museum for Kunst, Super 16,
Syddansk Musikkonservatorium, Tegnerforbundet af 1919, Tempi, The
Animation Workshop, Tuborgfonden, Tænketanken Fremtidens
Biblioteker, Uafhængige Scenekunstnere, Udvalget for
Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed, Udvalget Til Beskyttelse Af
Videnskabeligt Arbejde, UNESCO Nationalkommissionen, Videncenter
for Folkeoplysning (VIFO), Videnscenter om handicap, VIVE - Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Værkstedsrådet - Statens Værksteder for Kunst,
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Aarhus Arkitektskole, Aarhus
Universitet, Center for Kulturevaluering.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er på finansloven for 2022
fastsat et statsligt tilskud til Kulturens Analyseinstitut på
4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr. årligt 2023-25
(2022-pl) | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i § 1, at
Kulturens Analyseinstitut er et uafhængigt institut, som har
til formål at skabe overblik over og indsigt i kunst- og
kulturområdet for kunstnere, organisationer, institutioner,
øvrige ansatte på kunst- og kulturområdet
m.v.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
Kulturens Analyseinstituts formål defineres som at
understøtte mere viden om kulturbranchens forhold og
kulturens betydning, som også beskrevet i "Grundlag for
Kulturens Analyseinstitut". Instituttet skal i sit formål
favne både kunstnere, organisationer, institutioner,
øvrige ansatte på kunst- og kulturområdet
m.v.
Til §
2
Det foreslås i § 2, hvad
Kulturens Analyseinstitut med afsæt i evidens- og
faktabaserede undersøgelser har til opgave at
gøre.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
Kulturens Analyseinstitut for at leve op til sit formål skal
tage afsæt i evidens- og faktabaserede undersøgelser i
opgavevaretagelsen. Det lægges til grund, at instituttet
samtidig har mulighed for at anvende en tværvidenskabelig og
flerfaglig tilgang, som beskrevet i "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut".
Det foreslås i § 2, nr.
1, at Kulturens Analyseinstitut skal skabe
opmærksomhed om og indsigt i sammenhængen mellem kunst
og kultur og samfund ud fra et lokalt, nationalt og internationalt
perspektiv.
Det foreslås i § 2, nr.
2, at Kulturens Analyseinstitut skal bidrage til den
kulturpolitiske debat om kunstens og kulturens tilstand og
udvikling ud fra et lokalt, nationalt og internationalt
perspektiv.
Det foreslås i § 2, nr.
3, at Kulturens Analyseinstitut skal skabe overblik over og
perspektivere aktuel national og international forskning på
området.
Det foreslås i § 2, nr.
4, at Kulturens Analyseinstitut skal vurdere
rækkevidden af kulturpolitiske initiativer.
De foreslåede bestemmelser vil indebære, at
instituttet er forpligtet til at skabe synlighed og indsigt i
sammenhængen mellem kunst og kultur og samfund, og derved
bidrage til den kulturpolitiske debat, samt sikre, at der skabes et
overblik over eksisterende forskning og opfølgning på
kulturpolitiske initiativer. Det lægges til grund, at
instituttet skal være i stand til at sammenfatte, bearbejde
og formidle aktuel og relevant forskning og viden fra ind- og
udland, som beskrevet i "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut".
Det foreslås i § 2, nr.
5, at Kulturens Analyseinstitut skal gennemføre
uafhængige udredninger, analyser, undersøgelser og
evalueringer af betydning for kunstens og kulturens udvikling.
Det foreslås i § 2, nr.
6, at Kulturens Analyseinstitut skal stille resultater,
spørgeskemaer, data m.v. frit til rådighed for
offentligheden, så der kan sikres gratis adgang til viden om
kultur, jf. dog § 5, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i § 2, nr.
7, at Kulturens Analyseinstitut skal formidle indsigt og
viden til offentligheden på en tilgængelig og relevant
måde.
De foreslåede bestemmelser vil indebære, at
instituttet er forpligtet til selv at gennemføre analyser,
udredninger og undersøgelser, samt til at sikre en god
formidling af instituttets egen produktion af viden og indsigter.
Instituttet skal gratis stille viden og data til rådighed for
offentligheden. Dog gælder dette ikke ved rekvirerede
opgaver, jf. lovforslagets § 5, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i § 2, nr.
8, at Kulturens Analyseinstitut skal give kunstens og
kulturlivets aktører, medierne, forskere og
beslutningstagere inspiration og værktøjer til at
arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske
aspekter.
Det foreslås i § 2, nr.
9, at Kulturens Analyseinstitut skal fremme og facilitere en
kontinuerlig dialog mellem kunstens og kulturlivets
aktører.
De foreslåede bestemmelser vil indebære, at
instituttet er forpligtet stille inspiration og
værktøjer til rådighed for kulturlivets
aktører, forskere og beslutningstagere samt fremme og
facilitere dialog med og mellem aktørerne. Det er
således nødvendigt, at instituttet opbygger et bredt
samarbejde med kunstens og kulturlivets aktører, medier,
forskere og beslutningstagere.
Samlet set vil instituttet skulle levere almennyttige,
uafhængige analyser og data i tæt tilknytning til
kultur og kulturelle aktiviteter, som vil blive stillet gratis til
rådighed for kulturlivets aktører, beslutningstagere
og borgere.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
Kulturens Analyseinstitut årligt skal sikre involvering af og
dialog med kunstens og kulturlivets aktører, f.eks. ved
etablering af netværksforum eller afholdelse af
dialogbaserede arrangementer.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet årligt vil skulle involvere og indgå i
dialog med kunstens og kulturlivets aktører. Dette kan
f.eks. gøres ved etablering af netværksforum eller
gennem arrangementer, der sikrer mulighed for direkte dialog,
såsom konferencer, seminarer eller møder. Den
foreslåede bestemmelse vil understøtte instituttets
opgave med at fremme og facilitere en kontinuerlig dialog mellem
kunstens og kulturlivets aktører, jf. lovforslagets §
2, nr. 9.
Til §
4
Det foreslås i §
4, stk. 1, at Kulturens
Analyseinstitut er en offentlig selvejende institution.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
Kulturens Analyseinstitut vil anses som en del af den offentlige
forvaltning, og at den virksomhed, der udøves af
instituttet, vil være omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven med undtagelse af denne
lovs §§ 11-12 og §§ 15-17, jf.
forvaltningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1.
Det bemærkes, at Kulturens Analyseinstitut ligeledes vil
omfattes af reglerne i bl.a. arkivloven, idet arkivloven har samme
anvendelsesområde som forvaltningsloven og
offentlighedsloven, jf. § 1, stk. 1, i
lovbekendtgørelse nr. 1201 af 28. september 2016 med senere
ændringer. Endvidere vil Kulturens Analyseinstitut være
omfattet af reglerne for offentlige myndigheder i lov om
ligestilling mellem kvinder og mænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 19. december 2022.
Af bestemmelsens stk. 2
fremgår, at staten yder et årligt tilskud til drift af
instituttet.
Instituttet er omfattet af. driftstilskudsloven, jf. lovens
§ 1, stk. 1. Driftstilskudsloven fastsætter bl.a.,
hvilke bestemmelser der som minimum skal være i
vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv. bestyrelsen og
den daglige ledelse har, og at der kan indgås aftale om
opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers virke.
Driftstilskudsloven giver endvidere Kulturministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget,
regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om
tilsyn.
Kulturens Analyseinstitut er desuden omfattet af
rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. og 3. Kulturministeren
og rigsrevisor kan aftale, at Kulturens Analyseinstituts
årsregnskab revideres af en godkendt revisor, jf.
rigsrevisorlovens § 9.
Til §
5
Det foreslås i §
5, stk. 1, at Kulturens
Analyseinstitut ud over sine opgaver efter § 2 kan modtage
yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder
inden for instituttets formål efter § 1 og er foreneligt
med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Lovforslagets § 2, nr. 6, finder ikke anvendelse ved
rekvirerede opgaver efter 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil kunne opretholde yderligere indtægter ved
rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets
formål. Rekvirerede opgaver kan eksempelvis være
rekvireret forskning, analyser, udredninger, evalueringer og
udgivelser. Opgaverne vil skulle ligge inden for instituttets
formål, jf. lovforslagets § 1, og må ikke
være i modstrid med eller forhindre udførelse af
instituttets opgaver, som fremgår af lovforslagets §
2.
Dertil vil den foreslåede bestemmelse indebære, at
lovforslagets § 2, nr. 6, ikke finder anvendelse ved
rekvirerede opgaver efter 1. pkt.
Efter det foreslåede stk. 2
vil Kulturens Analyseinstitut under hensyntagen til sin
uafhængighed kunne modtage yderligere indtægter,
herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser,
deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter efter 1. pkt.
skal anvendes til opfyldelse af instituttets formål efter
§ 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil kunne modtage indtægter såsom gaver fra
fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer
m.v. Det forudsættes, at der kun vil være tale om
begrænset deltagerbetaling. Indtægter efter stk. 2 skal
bruges til opfyldelse af instituttets formål, som det
fremgår af § 1. Samtidig kan indtægter efter stk.
2 kun modtages under hensyntagen til instituttets
uafhængighed af politiske hensyn eller
særinteresser.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere
finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra
Kulturministeriet, gives der mulighed for en bredere udnyttelse af
instituttets kompetencer og viden. At instituttet gives mulighed
for yderligere finansiering, der kan understøtte
instituttets formål, er desuden i overensstemmelse med
"Grundlag for Kulturens Analyseinstitut".
Efter det foreslåede stk. 3
fremgår det, at indtægter fra rekvirerede opgaver, jf.
stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra
instituttets kerneopgaver, jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det er
instituttets bestyrelses og ledelses ansvar at sikre klar
adskillelse af indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1,
fra instituttets opgaver, som er beskrevet i lovforslagets §
2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes til rekvirerede
opgaver, jf. stk. 1, skal der også ske regnskabsmæssig
adskillelse af disse fra instituttets kerneopgaver i § 2. Den
klare adskillelse af indtægter fra eventuelle rekvirerede
opgaver, der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og
formidlende samfundsopgaver, som er kerneopgaverne, som beskrevet i
lovforslagets § 2, skal sikre, at der ikke sker
krydssubsidiering af økonomisk aktiviteter.
Det er ikke påkrævet, at den separate
opgørelse over indtægter m.v. fra rekvirerede opgaver
fremgår af et særskilt regnskab. Den separate
opgørelse kan således fremgå af ét samlet
årsregnskab for Kulturens Analyseinstitut, hvis instituttets
ledelse og bestyrelse foretrækker dette.
Baggrunden for kravet om regnskabsmæssig adskillelse er,
at driftstilskuddet til Kulturens Analyseinstitut gives til
almennyttige uafhængige forsknings- og formidlingsaktiviteter
på kulturområdet, som stilles gratis til rådighed
for kulturlivets aktører, beslutningstagere og borgere.
Driftstilskuddet udgør dermed ikke økonomisk
aktivitet i modsætning til indtægt fra eventuelle
rekvirerede opgaver.
Til §
6
Det følger af stk. 3 i tekstanmærkning på akt
279 af den 9. juni 2022, at kulturministeren udpeger en bestyrelse
på 7 medlemmer (inklusiv formand), der har det overordnede
ansvar for instituttet og dets virke. Af stk. 4 følger det,
at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode,
samt at ved den første beskikkelse af bestyrelsen
udgør perioden dog alene 2 år for 3 af medlemmerne.
Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder
et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for
den resterende del af perioden. Og af stk. 5 i
tekstanmærkningen følger det, at bestyrelsen
udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes af
kulturministeren.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Det følger det af driftstilskudslovens § 4, stk. 3,
at bestyrelsen er ansvarlig for institutionens samlede
virksomhed.
Med lovforslagets §
6, stk. 1, foreslås
det, at Kulturens Analyseinstitut ledes af en bestyrelse på
ni medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en
bestyrelse på ni medlemmer vil lede Kulturens
Analyseinstitut, og at Kulturministeren vil udpege alle
bestyrelsesmedlemmer, og blandt disse vil kulturministeren udpege
en bestyrelsesleder. Bestemmelsen er en justering i forhold til
stk. 3 i tekstanmærkningen, således at antallet af
medlemmer i bestyrelsen forhøjes med to.
Med stk. 2 foreslås det, at
bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode.
Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at halvdelen af
medlemmerne beskikkes hvert andet år. Det foreslås
videre, at et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én
periode. Endelig foreslås det, at hvis et medlem
udtræder af bestyrelsen inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for
den resterende del af perioden.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslaget vil
indebære, at bestyrelsen beskikkes for en 4-årig
periode. Det foreslås, at bestyrelsen beskikkes forskudt,
således at halvdelen af medlemmerne i princippet beskikkes
hvert andet år (op til fem medlemmer hvert andet år).
Hensigten er at sikre kontinuitet i bestyrelsen. Der er her sket en
justering i forhold til den materielle bestemmelse i
tekstanmærkningen, hvor det fremgik, at ved den første
beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene 2
år for 3 af medlemmerne.
Den foreslåede bestemmelse vil videre indebære, at
hvert bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode, og
at der foretages en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende
del af perioden, hvis et medlem skulle udtræde af bestyrelsen
inden udløbet af sin beskikkelsesperiode.
Det bemærkes, at den første bestyrelse for
instituttet, der er beskikket i august 2022, kun er beskikket frem
til 31. december 2025, da finansloven for 2022 kun har fastsat
finansiering frem til og med 2025. Såfremt der
fastsættes finansiering på finansloven ud over 2025
forlænges de relevante fire bestyrelsesmedlemmers beskikkelse
for den resterende del af den samlede periode på 4 år
(dvs. til august 2026), hvorefter de fire pladser
genbesættes, som det følger af den foreslåede
bestemmelse.
Det bemærkes desuden, at da den første bestyrelse
blev beskikket i august 2022, skete det efter stk. 3 i
tekstanmærkning på akt 279 af den 9. juni 2022, hvorfor
bestyrelsen blev nedsat med syv medlemmer. Ved lovens
ikrafttræden vil der blive beskikket yderligere to medlemmer
af bestyrelsen, således at bestyrelsen består af ni
medlemmer. Disse to medlemmer vil beskikkes for fire år, dog
således at de kun er beskikket frem til 31. december 2025, da
finansloven for 2022 kun har fastsat finansiering frem til og med
2025. Såfremt der fastsættes finansiering på
finansloven ud over 2025, forlænges de pågældende
to bestyrelsesmedlemmers beskikkelse for den resterende del af den
samlede periode på 4 år (dvs. potentielt op til medio
2027), hvorefter de to pladser genbesættes, som det
følger af den foreslåede bestemmelse.
Med stk. 3 foreslås det, at
der ved udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne skal lægges
vægt på, at bestyrelsens medlemmer har en særlig
indsigt i kulturlivet. Bestyrelsen skal repræsentere
kompetencer inden for ledelse, økonomi, dansk og
international kulturpolitik, kultur- og kunstfaglighed, viden om
psykologi, sociologi og lignende, forskning samt statistik.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der ved
udpegningen vil skulle lægges vægt på
særlig indsigt i kulturlivet blandt alle
bestyrelsesmedlemmerne. Desuden skal bestyrelsen samlet set
repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi,
dansk og international kulturpolitik, kultur- og kunstfaglighed,
viden om psykologi, sociologi og lignende, forskning samt
statistik. Bestyrelsens kompetenceprofil skal blandt andet
understøtte instituttets formål.
Med stk. 4 foreslås det, at
bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som skal
godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne
skal godkendes af Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsen udarbejder vedtægter for instituttet, der,
ligesom eventuelle vedtægtsændringer, skal godkendes af
Kulturministeriet. Hvilke bestemmelser vedtægterne som
minimum skal indeholde følger af driftstilskudslovens §
3.
Det bemærkes, at det i stk. 5 i tekstanmærkningen er
anført, at kulturministeren skal godkende vedtægterne,
men dette foreslås ændret med lovforslaget til, at
Kulturministeriet godkender vedtægterne, hvilket er i
overensstemmelse med aftalegrundlaget i "Grundlag for Kulturens
Analyseinstitut".
Til §
7
Det følger af stk. 7 i tekstanmærkningen på
akt 279 af den 9. juni 2022, at bestyrelsen skal etablere et bredt
sammensat rådgivende panel bestående af
repræsentanter for kulturlivet, herunder både
kunstnere, institutioner, organisationer m.v. Det rådgivende
panel inviteres løbende og mindst to gange årligt til
at indgå i en dialog om instituttets virksomhed.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Det foreslås i §
7, stk. 1, at bestyrelsen
skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel
bestående af repræsentanter for kulturlivet, herunder
kunstnere, institutioner og organisationer. Instituttet inviterer
løbende og mindst to gange om året det
rådgivende panel til at indgå i en dialog om
instituttets virksomhed.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet forpligtes til etablere et bredt sammensat
rådgivende panel bestående af repræsentanter for
kulturlivet. Hvordan det rådgivende panel sammensættes,
besluttes af bestyrelsen. Instituttet forpligtes videre til at
indgå i dialog med det rådgivende panel mindst to gange
årligt. Herigennem understøttes instituttets opgave
med at fremme og facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens
og kulturlivets aktører, som følger af lovforslagets
§ 2, nr. 9.
Til §
8
Det følger af stk. 6 i tekstanmærkning på akt
279 af den 9. juni 2022, at instituttets daglige ledelse varetages
af en direktør, at bestyrelsen ansætter og afskediger
instituttets direktør, og at direktøren har ansvaret
for den daglige drift i overensstemmelse med institutionens
vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Det følger
også af stk. 6, at direktøren ansætter og
afskediger instituttets øvrige personale i overensstemmelse
med statens løn- og personaleregler.
Tekstanmærkningen er i dag gældende under den
midlertidige bevillingslov for finansåret 2023.
Dette videreføres med lovforslagets § 8.
Det bemærkes, at driftstilskudsloven indeholder yderligere
bestemmelser om den daglige ledelses ansvar og rammer.
Det foreslås med lovforslagets §
8, stk. 1, at bestyrelsen ansætter og afskediger
instituttets direktør, som varetager den daglige ledelse af
Kulturens Analyseinstitut.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsen ansætter og afskediger direktøren for
Kulturens Analyseinstitut, samt at det fastlægges, at det er
direktørens opgave at varetage instituttets daglige
ledelse.
Med stk. 2 foreslås det, at
direktøren har ansvaret for den daglige drift i
overensstemmelse med institutionens vedtægter og bestyrelsens
instruktioner.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil
være direktøren, som skal varetage den daglige drift
af instituttet, samt at dette skal ske i overensstemmelse med
vedtægterne og bestyrelsens instruktioner.
Med stk. 3 foreslås det, at
det er direktøren, der ansætter og afskediger
instituttets øvrige personale efter statens løn- og
personaleregler.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det er
direktørens opgave at ansætte og afskedige
instituttets øvrige personale på instituttet. Det
bemærkes, at det er et skærpet krav ift.
Kulturministeriets budgetvejledning, at medarbejdere og personale
ansættes og afskediges i overensstemmelse med statens
løn- og personalevilkår.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at i
tilfælde af, at Kulturens Analyseinstitut nedlægges,
overgår instituttets nettoformue til staten eller til et
formål, der er godkendt af Kulturministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttets nettoformue ved eventuel nedlæggelse af
instituttet vil skulle overgå til staten eller til et af
Kulturministeren godkendt formål. Der vil i forbindelse med
overdragelsen af nettoformuen skulle tages højde for
eventuelle særskilte økonomiske forpligtelser, der
måtte påhvile instituttet, og som kan have en
sådan karakter, at forpligtelsen ikke kan overdrages.
Kulturens Analyseinstitut kan kun nedlægges ved lov, da
det er oprettet ved lov. Ved manglende statslig bevilling vil en
naturlig følge være nedlæggelse af
instituttet.
Til §
10
Det foreslås i § 10, stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Med stk. 2 foreslås det, at
ved ikrafttræden ophæves tekstanmærkning nr. 240
til § 21 i Finansloven for 2023.
Ophævelsen af det anførte sker som led i, at den
heri anførte regulering flyttes fra finansloven og over i
dette lovforslag.
Til §
11
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, idet
Færøerne og Grønland har overtaget
området.