L 81 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.

(Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2023

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

20222_l81_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

Klima-, Energi- og Forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet).

(Lovforslag nr. L 81)

Lovforslaget indeholder en række ændringer af lov om fremme af vedvarende energi. Den ene del med henblik på at udmønte dele af fire politiske aftaler fra 2018 til 2022 om udbygning af Danmarks havvindskapacitet, den anden del med henblik på at gennemføre og muliggøre gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (omarbejdning), herefter benævnt VE II-direktivet.

Lovforslaget skal blandt andet ses i lyset af den massive udbygning af havvind, der er blevet besluttet i de seneste år og de ambitiøse målsætninger, der er sat på området. For at muliggøre de politiske ambitioner er der behov for løbende at se på, hvordan processerne vedrørende havvindsudbygningen kan smidiggøres. Med lovforslaget understøttes en hurtigere implementering og afklaring af rammerne for nye udbud af havvindmølleparker. Lovforslaget vil ikke i sig selv forkorte udbudsprocessen, men vil eliminere risikoen for, at et udbud bliver forsinket grundet forsinkelser i lovprocessen med at sikre hjemmel til støtte- og betalingsmodeller for individuelle havvindmølleparker.

Lovforslaget vil give de fornødne hjemler til, at der kan udbetales støtte og opkræves betaling for elektricitet produceret på fremtidige udbudte havvindmølleparker, samt at der kan fastsættes betingelser og nærmere vilkår for udbetaling af støtte eller opkrævning af betaling for elektricitet produceret på fremtidige udbudte havvindmølleparker i de konkrete udbudsmaterialer. Lovforslaget vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren bliver bemyndiget til at kunne udbetale støtte samt opkræve betaling for fremtidige udbudte havvindmølleparker. Der er dog tradition for, at der ligger forlig bag beslutningen om nye udbud af havvindmølleparker i Danmark og rammerne herfor. Der forventes, som hidtidigt, inddragelse af aftaleparterne i forbindelse med fastsættelse af støtte- og betalingsmodeller, ligesom udbetaling af evt. støtte kræver bevilling på finansloven.

Herudover indebærer lovforslaget, at flere artikler vedrørende begrebsdefinitioner samt støtteordninger i VE II-direktivet implementeres i dansk ret. Herunder en forpligtelse for klima-, energi- og forsyningsministeren til årligt at offentliggøre en langsigtet plan med forventede støttetildeling, samt hvert femte år at foretage en vurdering af effektiviteten af støtteordninger til elektricitet fra vedvarende energikilder.

Lovforslaget vil ikke i sig selv have økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige. Lovforslaget vurderes både indirekte at kunne medføre udgifter og indtægter for staten alt efter hvilke modeller, der fremadrettet besluttes for de fremtidige udbudte havvindmølleparker. De indirekte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i forbindelse med forslagets del vedrørende havvind forventes samlet at være positive. Således forventes en sidegevinst ved etableringen af de fremtidige havvindmølleparker i form af jobskabelse i Danmark.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. juli 2023 med undtagelse af enkelte elementer, som implementerer dele af VEII-direktivet, som foreslås at træde i kraft 1. juni 2023.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.