L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion.

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 19-04-2023

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. april 2023

20222_l68_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. april 2023

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at det er både fair og nødvendigt med politisk handling i perioder præget af meget høje prisstigninger på energi; noget, der rammer mange husholdninger hårdt. Der er en klar årsag til, at der på tværs af EU's lande indføres tiltag som disse. Der er behov for et indgreb, når stærke uhensigtsmæssigheder som disse kan iagttages på energimarkedet. Det er derfor beklageligt, at lovforslaget ikke går længere for at beskatte de meget store overskud, som er tilvejebragt i hele energisektoren i 2022, og det er envidere beklageligt, at der ikke er fundet en model, der kan afgrænse mellemhandlerne, således at disse kunne omfattes.

Enhedslisten stemmer for lovforslaget, men havde ønsket, at denne implementering af EU-forordningen var sket på et mere ambitiøst niveau end det minimum, lovforslaget er et udtryk for på de tekniske faktorer i loven, der i høj grad påvirker, hvor godt dette indtægtsloft virker efter hensigten.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA og NB):

1) Titlen affattes således:

»Forslag

til

Lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.

[Forkortet titel udgår af lovens titel]

Til § 7

2) I stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 4, 1. pkt.,« til: »§ 4, stk. 1, 1. pkt.,«, og »§ 4, 2. eller 3. pkt.« ændres til: »§ 4, stk. 1, 2. eller 3. pkt.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 26

3) Stk. 2 udgår.

[Regelforenkling]

Til § 27

4) I det under nr. 1 foreslåede § 16, nr. 7, ændres »indtægtsloftsloven« til: »lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Til § 28

5) I det under nr. 1 foreslåede § 51, stk. 6, ændres »indtægtsloftslovens § 2, stk. 2« til: »§ 2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Til bilag 2

6) Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.

[Ændret affattelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Lovforslagets titel er forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion (indtægtsloftsloven).

Det foreslås, at den forkortede titel udgår. Der er tale om en lovteknisk ændring.

Til nr. 2

I det foreslåede § 7, stk. 2, 2. pkt., henvises der to steder til den foreslåede lovs § 4 uden angivelse af, hvilket stykke i bestemmelsen der henvises til.

Det foreslås præciseret, at henvisningerne til § 4 i § 7, stk. 2, 2. pkt., skal være til § 4, stk. 1. Der er tale om en lovteknisk ændring.

Til nr. 3

Det fremgår af § 26, stk. 2, at loven finder anvendelse på indtægter fra salg og levering af elektricitet produceret fra og med den 1. december 2022 til og med den 30. juni 2023.

Det foreslås, at § 26, stk. 2, udgår. Den foreslåede ændring er en regelforenkling og skal ses, i sammenhæng med at datoerne allerede fremgår af § 2, stk. 1, og at afregningsperioderne fremgår af § 11, stk. 1. Det fremgår ligeledes af artikel 22, stk. 2, litra c, i Rådets forordning (EU) nr. 2022/1854 af 6. oktober 2022 om et nødindgreb for at imødegå høje energipriser, at artikel 6-8 om et loft over producenternes indtægter finder anvendelse fra den 1. december 2022 til den 30. juni 2023.

Til nr. 4

Det fremgår af det foreslåede § 16, nr. 7, at betaling efter indtægtsloftsloven er omfattet af opkrævningslovens kapitel 5.

Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftsloven ændres til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at den forkortede titel udgår.

Til nr. 5

Det fremgår af det foreslåede § 51, stk. 6, at der ikke beregnes negative pristillæg efter stk. 5 af indtægter, der er opkrævet efter indtægtsloftslovens § 2, stk. 2.

Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftslovens § 2, stk. 2, ændres til § 2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter fra elproduktion. Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at den forkortede titel udgår.

Til nr. 6

Det foreslås, at bilag 2 nyaffattes. Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og indeholder ikke materielle ændringer.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2023 og var til 1. behandling den 30. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 27. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 39. Den 22. marts 2023 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

»Bilag 2

Fradrag for produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra faste biomassebrændsler og råolieprodukter

Det forhøjede fradrag efter § 3, stk. 2, 4. pkt., beregnes i euro pr. MWh som:

(B+Ɛ×C+T) /ƞ + D + F/FLH + U

Hvor:

1) B er brændselsprisen i euro pr. MWh, der er fastsat på aftaletidspunktet for den periode, der afregnes for. B beregnes som middelværdien af hver kalendermåned. Hvis brændslet er indkøbt i en anden valuta pr. enhed end euro pr. MWh, skal der foretages en omregning til euro pr. MWh under anvendelse af Danmarks Nationalbanks offentliggjorte gennemsnitlige valutakurs for den dato, hvor aftalen om indkøb af brændslet er indgået, og angives en brændværdi. Brændværdien kan dokumenteres med repræsentative målinger eller ved at benytte standardværdier fra Energistyrelsens offentliggjorte årlige Energistatistik.

2) Ɛ er CO2-indholdet i det anvendte brændsel i kg pr. MWh. Ɛ fastlægges til 266 kg pr. MWh1) for gasolie, 2812) kg pr. MWh for fuelolie og 0 for biomasse.

3) C er CO2-kvoteprisen i euro pr. ton. C opgøres som middelværdien af dagsprisen for hver dag i hver kalendermåned. Dagsprisen fremgår som End of Day Index på den offentlige handelsplatform European Energy Exchange AG.

4) T er transportomkostningen for brændsel i euro pr. MWh. T fastlægges til 1,13) euro pr. MWh.

5) ƞ er elvirkningsgraden. ƞ fastlægges til 26 pct. for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var olie, og 35 pct. for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var biomasse.

6) D er de variable driftsomkostninger i euro pr. MWh. D fastlægges til 4 euro pr. MWh.

7) F er faste omkostninger i euro pr. MW pr. år (investeringer og faste driftsomkostninger). F fastlægges til 60.000 euro pr. MW pr. år for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var olie, og 120.000 euro pr. MW pr. år for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var biomasse.

8) FLH er det årlige antal fuldlastdriftstimer. FLH fastlægges til 500 fuldlastdriftstimer for olie og 5.000 fuldlastdriftstimer for biomasse.

9) U fastlægges til 100 euro pr. MWh.

Officielle noter

1) Svarende til 74 kg pr. GJ.

2) Svarende til 78 kg pr. GJ.

3) 2,3 kr.pr. GJ, jf. Energistyrelsens samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.«