L 62 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB.

(Revision af visse regler på jernbaneområdet).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 3. behandling

Afgivet: 25-05-2023

Ændringsforslag nr. 1 af transportministeren stillet den 25.05.2023

20222_l62_aendringsforslag_beh32714868.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 25. maj 2023

Til § 1

Af transportministeren:

1) Nr. 21 affattes således:

»21. I § 78, stk. 4, ændres »oplysninger, som indberettes« til: »indberetninger«, og som 2. pkt. indsættes:

»Andre ansatte på Transportministeriets ressortområde er omfattet af forpligtelsen i 1. pkt., i det omfang de er bekendt med indholdet af sådanne indberetninger.««

[Præcisering af bestemmelse om tavshedspligt for ansatte i Trafikstyrelsen og udvidelse af bestemmelse om tavshedspligt for andre ansatte på Transportministeriets område]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter jernbanelovens § 78, stk. 4, er ansatte i Trafikstyrelsen og eventuelle tilkaldte sagkyndige under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkommende at hemmeligholde oplysninger, som indberettes efter stk. 1-3 eller efter regler fastsat i medfør af stk. 5.

Med den foreslåede ændring i § 78, stk. 4, 1. pkt., hvorved »oplysninger, som indberettes« ændres til »indberetninger«, foreslås det præciseret, at det kun er selve indberetningen, der er omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen.

Præciseringen har til formål at sikre, at offentligheden fortsat vil kunne modtage information om ulykker og forløbere for ulykker samt sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder på jernbaneområdet fra Trafikstyrelsen, selv om oplysningerne, der kan belyse disse, eventuelt også måtte indgå i eller kunne udledes af en indberetning i henhold til jernbanelovens § 78, stk. 1-3, eller efter regler fastsat i medfør af stk. 5. Det er samtidig fortsat et centralt hensyn, at § 78, stk. 4, bidrager til at sikre, at der er mulighed for at indberette uden frygt for, at uvedkommende får adgang til indberetterens identitet.

Der foreslås endvidere indsat et nyt 2. pkt. i § 78, stk. 4, hvorved det fastsættes, at andre ansatte på Transportministeriets område omfattes af forpligtelsen i 1. pkt., i det omfang de pågældende er bekendt med indholdet af en indberetning efter stk. 1-3 eller regler fastsat i medfør af stk. 5.

For at være omfattet af bestemmelsen i 2. pkt. forudsættes det, at andre ansatte på Transportministeriets område har adgang til selve indberetningen, der er tilgået eller vil skulle tilgå Trafikstyrelsen.

Ved Transportministeriets område forstås myndigheder, organisationer og virksomheder under Transportministeriet, som er omfattet af reglerne i offentlighedsloven, herunder bl.a. Banedanmark, DSB og Sund & Bælt Holding A/S med dertilhørende datterselskaber.

Formålet med indsættelsen af et nyt 2. pkt. er at sikre, at hensynene bag § 78, stk. 4, ikke prisgives, ved at der ved indgivelse af en anmodning om aktindsigt i henhold til offentlighedsloven til en af de nævnte organer på Transportministeriets område kan opnås kendskab til indberetninger, som ansatte i Trafikstyrelsen ellers er forpligtet til at hemmeligholde over for uvedkommende.

Det er vigtigt at fremhæve, at det foreslåede 2. pkt. ikke vil udelukke de ansatte hos eksempelvis Banedanmark og DSB fra muligheden for at udtale sig om ulykker m.v.

I forbindelse med den strafferetlige vurdering af et eventuelt brud på tavshedspligten for sådanne andre ansatte på Transportministeriets område (dvs. andre ansatte end ansatte i Trafikstyrelsen) vil det være afgørende at vurdere, om den pågældende er bekendt med indholdet i indberetningen og har haft til hensigt at videregive fortrolige oplysninger fra indberetningen, herunder oplysninger om indberetteren.

Bestemmelsen i jernbanelovens § 78, stk. 4, vil - med den foreslåede ændring af 1. pkt. og indsættelsen af et nyt 2. pkt. - herefter for det første sikre, at de virksomheder eller enkeltpersoner, der indberetter data om ulykker og forløbere for ulykker eller øvrige sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder på jernbanen, ikke behøver at overveje form og indhold ved indberetningen, idet det dermed sikres, at indberetningen vil blive hemmeligholdt og ikke bragt til uvedkommendes (herunder offentlighedens) kendskab. Dette er i særdeleshed relevant at sikre, fordi nogle af de uregelmæssigheder, forløbere til ulykker og ulykker, som forventes indberettet, er opstået med kun den person til stede, som har været impliceret i uregelmæssigheden m.v. Således er hemmeligholdelse af indberetterens identitet, herunder oplysninger, som kan muliggøre identifikation af indberetter, en væsentlig forudsætning for effektivt at kunne varetage hensynene bag § 78, stk. 4. Forslaget vil for det andet sikre, at tavshedspligten ikke fører til, at der vil skulle ske hemmeligholdelse af flere oplysninger end nødvendigt ud fra hensynet til det ligeledes højt vægtede behov for offentliggørelse af information om ulykker m.v. såvel som til offentlighedens berettigede interesse i at kunne opnå indsigt i forvaltningens virksomhed.

Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen i jernbanelovens § 78, stk. 4, er en såkaldt særlig bestemmelse om tavshedspligt, som medfører, at indberetninger efter § 78, stk. 1-3, og efter regler fastsat i medfør af § 78, stk. 5, vil være undtaget fra retten til aktindsigt i henhold til offentlighedslovens § 35. Det omfatter ligeledes aktindsigtsanmodninger, der går på at be- eller afkræfte eksistensen af indberetninger. Behandlingen af anmodninger om aktindsigt i øvrige dokumenter og oplysninger, som er indgået i håndteringen af indberetninger, vil skulle ske i medfør af de øvrige bestemmelser i offentlighedsloven.