L 111 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel.

(Gennemførelse af ændring af udlejningsdirektivet).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 19-04-2023

Skriftlig fremsættelse (19. april 2023)

20222_l111_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (19. april 2023)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (Gennemførelse af ændring af udlejningsdirektivet)

(Lovforslag nr. L 111)

Der blev i foråret 2022 vedtaget en række ændringer i udlejningsdirektivet.

Ændringerne har primært til hensigt at udvide virksomheders adgang til at gøre brug af udlejede køretøjer til godstransport. Det tilsigtes at gøre det lettere for virksomheder at imødegå spidsbelastningsperioder eller udskifte defekte eller beskadigede køretøjer.

Den største ændring i direktivet er, at medlemslande skal tillade, at deres egne transportvirksomheder kan benytte lejede køretøjer, som er indregistreret i en anden medlemsstat, til at udføre godstransport på deres område.

Godskørselsloven regulerer godskørselsområdet, herunder regler og krav vedrørende tilladelse til at udføre godskørsel. I denne kontekst er der i godskørselsloven ikke taget aktivt stilling til danske virksomheders brug af udenlandsk lejede køretøjer til godskørsel.

Ifølge den gældende lov gælder der et krav om tilladelse, når der udføres godstransport med dansk indregistrerede motorkøretøjer. Denne formulering er det i lyset af direktivændringerne nødvendigt at ændre.

Lovforslaget har derfor til formål at sikre gennemførelsen direktivændringerne i godskørselsloven og sikre, at godstransport udført med udlejningskøretøjer, som er indregistreret i et andet medlemsland, omfattes af godskørselsloven på lige vilkår med godstransport udført med dansk indregistrerede køretøjer.

I samme henseende skal lovforslaget endvidere præcisere transportministerens bemyndigelse til at fastsætte regler med henblik på at anvende eller gennemføre EU-regler om godskørsel, idet udlejningsdirektivet ikke kun omfatter motorkøretøjer, men flere køretøjstyper, som anvendes til godstransport.

Med den foreslåede ændring af lovens bemyndigelsesbestemmelse vil det blive muligt for transportministeren at fastsætte regler med henblik på gennemførelse af EU-regler om godskørsel ikke blot med motorkøretøjer, men også påhængsvogne, sættevogne eller vogntog.

Slutteligt skal det med lovforslaget undgås, at reglerne om arbejdsvilkår for og aflønning af udlånte chauffører efter godskørselsloven omgås, når der gøres brug af udlejningskøretøjer, som er indregistreret i et andet medlemsland.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling. Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger før den 1. juli 2023, hvor det foreslås, at forslaget skal træde i kraft.