Undervisningsudvalget (UNU) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 195

Flere forskere har betonet en række skævvridninger ved sammenligningerne i rapporten: a) gruppen af efterkommere har en anden etnisk sammensætning end sammenligningsgrupperne, b) gruppen af unge mødre med en særlig socioøkonomisk profil og c) gruppen med etnisk blandede forældre er udeladt. Derudover har forskere helt konkret kritiseret statistikkerne for at hvile på for få personer. Dette sidste skriver Danmarks Statistik også i deres rapport ”Indvandrere i Danmark 2018”: ”På sigt er uddannelse og beskæftigelse meget interessante områder, når det gælder statistik om børn af efterkommere. Der vil dog gå en del år, før gruppen af 20-24-årige børn af efterkommere vil være tilstrækkelig stor til, at der for alvor kan laves meningsfuld statistik om beskæftigelses- og uddannelsesforhold.” Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren ikke har taget kritikken om de vanskelige sammenligningsforhold samt det lave antal respondenter til sig, men i stedet på trods af kritikken har fastholdt konklusionerne om rapporten? Berlingske Tidende 18/12-18: ”Forskningschef om ny analyse: Det er forkert at konkludere, at integrationen er gået i stå i tredje led”. https://www.berlingske.dk/samfund/forskningschef-om-ny-analyse-det-er-forkert-at-konkludere-at-integrationen Christian Sørensen, fhv. overvismand, kronik i Berlingske Tidende 10/1-19: ”Fagøkonom og vismand abonnerer på politisk manipulation”. https://www.berlingske.dk/kronikker/fagoekonom-og-vismand-abonnerer-paa-politisk-manipulation Pov.international, 20/12-18: ””Metodemæssigt under lavmålet” – Medierne og en misvisende rapport”. https://pov.international/metodemaessigt-under-lavmalet/ Pov.international, 9/1-19: ”Efterkommerrapporten – Undervisningsministerens hovedpointe var fiktion”. https://pov.international/bombe-i-sagen-om-efterkommerrapporten/
Dato: 17-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: folkeskolen
Dokumentdato: 01-02-2019
Modtaget: 01-02-2019
Omdelt: 01-02-2019

UNU alm. del - svar på spm. 195 om, hvorfor ministeren ikke har taget kritikken om de vanskelige sammenligningsforhold samt det lave antal respondenter til sig, men i stedet på trods af kritikken har fastholdt konklusionerne om rapporten, fra undervisningsministeren

MIN- UNU alm. del - spm (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 17-01-2019
Modtaget: 17-01-2019
Omdelt: 17-01-2019

Spm. om, hvorfor ministeren ikke har taget kritikken om de vanskelige sammenligningsforhold samt det lave antal respondenter til sig, men i stedet på trods af kritikken har fastholdt konklusionerne om rapporten, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version