Fremsat den 1. marts 2024 af Mette Thiesen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at undersøge behovet for en revision af
den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at igangsætte en tilbundsgående
undersøgelse af retspraksis for anvendelse af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse med henblik på at
afklare, om der er behov for at præcisere lovens
gerningsindhold og at få opdateret vidensgrundlaget
vedrørende anmeldte voldtægter.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med
nærværende forslag at pålægge regeringen at
igangsætte 1) en tilbundsgående undersøgelse af
alle frifindende og fældende domme vedrørende
overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, som trådte i kraft den 1. januar
2021, og 2) en undersøgelse af alle anmeldelser om
voldtægt indgivet til politiet i perioden 1. januar 2021 -
31. december 2023.
Formålet med den første del af
undersøgelsen er at tilvejebringe oplysninger om anvendelsen
af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse i retspraksis
med henblik på at vurdere, om der er
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder knyttet hertil,
herunder om der er behov for en præcision af
bestemmelsen.
Formålet med den anden del af
undersøgelsen er at få opdateret det stærkt
forældede vidensgrundlag vedrørende anmeldte
voldtægter, som stammer fra 2009, hvor den sidste
landsdækkende undersøgelse blev gennemført, jf.
»Voldtægt der anmeldes, del II: Falske anmeldelser af
voldtægt«, Det Kriminalpræventive Råd,
2009. Undersøgelsen fra 2009 belyste bl.a. falske
anmeldelser af voldtægt og indeholdt dertil en
undersøgelse af gerningspersonerne i voldtægtssager og
af de kvinder, som anmeldte voldtægt. Undersøgelsen
fra 2009 angik anmeldelser i årene 2000-2002, som
således ligger over 20 år tilbage i tid. Der er sket
meget i de mellemliggende år i forhold til politiets
behandling af anmeldelser om voldtægt, ligesom der i dag
indgives langt flere anmeldelser om voldtægt, end der gjorde
i årene 2000-2002. Hertil kommer, at gerningsindholdet i
straffelovens § 216, stk. 1, er blevet ændret med den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelses
ikrafttræden.
Den 1. januar 2021 trådte den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse i kraft.
Ændringen af bestemmelsen indebar en udvidelse af det
strafbare område, således at samleje med en person, som
ikke samtykker, er voldtægt. Bestemmelsen omtales i
folkemunde som »samtykkeloven«.
Forslagsstillerne er gjort bekendt med
adskillige sager, hvor professionelle aktører i retslivet,
herunder i retssystemet har udtrykt bekymring og sat
spørgsmålstegn ved, om den rette balance er
opnået mellem på den ene side den sigtede og tiltaltes
retssikkerhed og på den anden side anmelderen og den
forurettedes retsbeskyttelse. Det gælder bl.a. i
påstand mod påstand-sager, hvor ofte meget unge
drenge/mænd er blevet dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216, og hvor der er tvivl om, hvorvidt de
dømte overhovedet har indset på gerningstidspunktet,
at de har begået en forbrydelse, eller hvor der hersker
grundlæggende uenighed mellem den forurettede og den
anklagede om, hvad der foregik forud for og under den seksuelle
akt.
Sagerne peger i retning af, at den nye
voldtægtsbestemmelse i en række henseender udfordrer
retssikkerheden for personer, som bliver anklaget for
voldtægt og voldtægtslignende forbrydelser.
Det skyldes bl.a., at det objektive
gerningsindhold i straffelovens § 216 stk. 1, er blevet
ændret, således at bevistemaet er flyttet fra at
være centreret om spørgsmål om vold, trussel om
vold, tvang eller forurettedes tilstand eller situation til at
være centreret om, hvorvidt der forelå samtykke til
samlejet. Det indebærer, at anklagemyndighedens
bevisførelse ikke i samme udstrækning som tidligere
udgøres af objektive beviser, men derimod i højere
grad alene er baseret på anmelders/forurettedes forklaring.
Udfaldet af sådanne sager vil derfor ofte bero på en
skønspræget vurdering fra rettens side af
troværdigheden af parternes forklaringer.
Anklagedes retssikkerhed er yderligere
udfordret af, at den tiltalte ifølge forarbejderne til den
nye voldtægtsbestemmelse efter omstændighederne kan
blive pålagt en afklaringspligt, jf. lovforslag L 85,
folketingsåret 2021-22. Rigsadvokaten anfører
følgende om afklaringspligten i et bilag til sin meddelelse
om seksualforbrydelser: »Derimod må det i
tilfælde, hvor en tiltalt hævder at have haft samtykke
til at foretage en ellers strafbar lovovertrædelse, i stedet
antages, at det påhviler den tiltalte at
sandsynliggøre, at der er givet samtykke, hvis sagens
beviser i øvrigt støtter, at der er foretaget en
lovovertrædelse.«
Selv om det fortsat er anklagemyndigheden, som
har bevisbyrden, har afklaringspligten i et vist omfang forskubbet
bevisbyrden i den sigtede og tiltaltes retning. Pligten
indebærer, at den tiltalte skal sandsynliggøre, at
han/hun har sikret sig samtykke, hvilket kan være en
udfordring, også for den uskyldigt anklagede. Også i
sådanne tilfælde vil udfaldet af en sag ofte bero
på en skønspræget vurdering af
troværdigheden af parternes forklaringer fra rettens side.
Hvornår en sådan afklaringspligt aktualiseres og
rækkevidden heraf, fremstår uklart og bør
undersøges nærmere, ligesom det bør
undersøges, i hvor stor en andel af sagerne, som behandles
ved domstolene, at den tiltalte pålægges en
afklaringspligt. I den sammenhæng kan tillige peges på,
at flere advokater i artiklen »De svære beviser«,
Advokatsamfundets fagblad, Advokaten, den 22. november 2022,
udtrykte bekymring for bevisførelsen i sager om
overtrædelse af den nye voldtægtsbestemmelse i
tilfælde, hvor beviset alene afhænger af parternes
troværdighed.
I artiklen fortæller advokat Allan
Nejbjerg, som er medlem af Advokatrådet og af rådets
strafferetsudvalg, om en sag, hvor han som forsvarsadvokat
repræsenterede en 16-årig dreng, der blev dømt
for voldtægt af en 17-årig pige efter den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse. De unge havde kysset
til en fest, hvorefter hun hev ham ud på et toilet, hvilket
flere vidner så. Dagen efter blev han anmeldt for
voldtægt. I retten sagde pigen, at hun ikke havde givet
samtykke, og den unge mand, som havde et pletfrit ry og var vellidt
i sit lokalsamfund, fik en dom på 1 år og 3
måneders fængsel. Dommens udfald afhang alene af
rettens bedømmelse af troværdigheden af parternes
forklaringer i sagen, som endte med at blive påstand mod
påstand. Der var ifølge Nejbjerg ikke andre beviser:
»Den sag handlede alene om parternes troværdighed og
evne til at forklare sig i retten. Som jeg ser det, kommer der
flere sager, hvor der nærmest er tale om omvendt bevisbyrde -
til forskel fra tidligere, hvor tvivlen skulle komme den tiltalte
til gode. Den nye bestemmelse er en rodebutik. Det er svært
at være ung i dag, for du kan nemt havne i sådan en
situation.«
I artiklen udtaler advokat Allan Nejbjerg, at
udgangspunktet i straffesager er, at hvis to forklaringer anses for
at være lige troværdige i en sag, hvor der ikke er
andre beviser, så vil sagen normalt blive afvist af retten
på grund af uskyldsformodningen, men at det efter hans
opfattelse forholder sig anderledes med sager om overtrædelse
af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse, hvor han
oplever, at der er større risiko for, at domstolene
hælder til fordel for offeret, og en anklaget dermed anses
for skyldig, fordi den forurettede siger det. »Det handler om
parternes troværdighed og talegaver, og hvordan du performer
som vidne, og det synes jeg er retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt. Jeg ser flere gråzonesager, og jeg har en
bange anelse om, at vi får flere ukorrekte resultater, fordi
jeg opfatter, at retterne har ændret holdning og som
udgangspunkt lægger vægt på offerets forklaring.
Der skal ikke ret meget til, så bliver man
dømt.«
Det fremgår af artiklen, at advokat
Lasse Martin Dueholm, som er forsvarsadvokat og medlem af
Advokatrådets strafferetsudvalg, er enig i, at risikoen for
forkerte domme kan være øget i rene samtykkebaserede
voldtægtssager, hvor bevisbedømmelsen består af,
at to forklaringers troværdighed skal vurderes over for
hinanden. Han henviser bl.a. til sager, hvor den ene part
vågner op næste morgen og tænker: Det, der skete
sidste nat, det ønskede jeg egentlig ikke skulle ske.
»Vedkommende var måske fuld og kan have signaleret et
samtykke, men så vokser det sig i hovedet på den
pågældende og bliver så anmeldt. Den person vil
ofte stå nede i retten og afgive en forklaring, der virker
meget troværdig, fordi vedkommende føler sig
voldtaget. Man kan have signaleret noget andet i virkeligheden, men
det står så ikke klart i hukommelsen, når man er
ædru. Der er en retssikkerhedsmæssig
betænkelighed ved den nye bestemmelse, fordi retten kun har
to forklaringer at forholde sig til, når de skal foretage en
troværdighedsvurdering, og så kan man gå galt i
byen, for nogle er rigtig gode til at afgive forklaringer og andre
er ikke.«
Den tidligere præsident for
Højesteret Thomas Rørdam anfører i sin bog, at
det ifølge Hans Gammeltoft-Hansen er et hovedprincip for
bevisvurderingen i straffesager, at domfældelse på
grundlag af et enkeltstående bevis kun undtagelsesvis vil
kunne ske, og at en flerhed af indbyrdes uafhængige beviser
som altovervejende hovedregel må foreligge, dersom det
høje beviskrav i straffesager skal kunne anses for opfyldt
(»Forsvareren«, Karnov Group, 2012).
Rørdam anfører i bogen på
side 309 endvidere: »Det bemærkes i den forbindelse, at
der er det problem med rettens troværdighedsvurdering af
vidneudsagn, at det ofte er meget svært at vurdere om et
vidne, herunder den ifølge anklageskriftet forurettede lyver
eller taler sandt. Dette er indlysende i de situationer, hvor
vidnet taler objektivt usandt, men selv tror, at det taler sandt,
idet vidnet har taget fejl. Det gælder imidlertid også,
i situationer, hvor vidnet bevidst lyver. At en vidneforklaring
umiddelbart virker overbevisende, er derfor ikke nogen garanti for,
at den faktisk er sand. Dette forhold er man ikke altid
tilstrækkelig opmærksom på i praksis, og der
ligger heri en kilde til justitsmord.«
Videre anføres på side 307 og
308: »Hvis troværdigheden af anmelderens forklaring
ikke umiddelbart kan anfægtes, f.eks. ved at hun gribes i
usandfærdigheder eller selvmodsigelser, vil det i praksis
kunne ske, at retten lægger forklaringen til grund og
dømmer tiltalte, uanset at troværdigheden af tiltaltes
forklaring heller ikke har kunnet anfægtes.«
Der er ikke grund til at tro, at risikoen for
et sådant scenarie er mindsket med den nyere og objektivt
mere diffuse samtykkebestemmelse. Tværtimod må det
antages, at bevisbedømmelsen er blevet mere
vilkårlig.
Juraprofessor emirita Eva Schmidt udtalte i
januar 2023 til TV2, at hun efter den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelses indførsel bliver kontaktet af
domsmænd i voldtægtssager, der er bekymrede, fordi de
oplever, at der ikke bliver lyttet nok til de tiltalte mænds
forklaringer, når der skal afsiges dom i voldtægtssager
(»Eksperter: Risiko for justitsmord er større i
voldtægstsager«, Jyllands-Posten, den 25. november
2021). Eva Smith har tidligere udtalt, at der netop i
voldtægtssager er større risiko for, at tvivlen ikke
kommer den anklagede tilstrækkeligt til gode, og at det kan
ende med justitsmord.
Formanden for Dommerforeningen, Mikael
Sjöberg, udtalte i forbindelse med en sag, hvor tre mænd
var blevet uretmæssigt dømt ved byretten såvel
som landsretten for en voldtægt, som det senere viste sig, at
de ikke havde begået, at voldtægtssager kan være
særlig svære at afgøre: »Risikoen er
større, for der er sjældent uvildige vidner, og
dommerne er ikke synske.«, jf. »Eksperter: Risiko for
justitsmord er større i voldtægtssager«,
Jyllands-Posten, den 25. november 2012.
Det er retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt, hvis domstolene i højere grad end i andre
straffesager afsiger fældende domme for overtrædelse af
den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse på baggrund
af den forurettedes forklaring alene eller i tilfælde, hvor
den forurettedes forklaring alene støttes af et indbyrdes
ikkeuafhængigt bevis såsom en forklaring fra
forurettedes veninde eller mor, som har talt med forurettede efter
hændelsen, eller gjort sig observationer vedrørende
den forurettedes sindstilstand m.v. Det bør efter
forslagsstillernes opfattelse undersøges nærmere, i
hvilken udstrækning fældende domme afsiges på et
sådant grundlag.
Den nuværende voldtægtsbestemmelse
blev vedtaget af et enigt Folketing, til trods for at et
overvældende flertal i Straffelovrådet (herunder to
højesteretsdommere, Rigsadvokaten og Justitsministeriets
repræsentant) anbefalede, at bestemmelsen baseredes på
frivillighed og ikke på samtykke, jf. lovforslag nr. L 85,
folketingsåret 2021-22.
Det fremgår af Straffelovrådets
betænkning nr. 1574 om en frivillighedsbaseret
voldtægtsbestemmelse, at flertallet i Straffelovsrådet
fandt, at retssikkerhedshensyn talte for at vælge en
frivillighedsbaseret bestemmelse frem for en samtykkebaseret
bestemmelse (side 14): »10 medlemmer foreslår, at
straffelovens § 216, stk. 1, ændres, så
bestemmelsen baseres på et kriterium om frivillighed, mens 1
medlem foreslår, at bestemmelsen baseres på et
kriterium om samtykke [. . . ] Flertallet anfører, at det
ved formuleringen af forslaget til en ny voldtægtsbestemmelse
og de dertil knyttede bemærkninger har været
opmærksomt på og taget hensyn til, at kriminaliseringen
ikke udstrækkes så vidt, at den kommer til at omfatte
seksuelle handlinger, som der ikke er et klart behov for at
kriminalisere. Det er i den forbindelse flertallets opfattelse, at
der nok er påvist et klart behov for at udvide den
gældende kriminalisering og for i mange situationer at
pålægge den, der tager initiativ til samleje eller
andet seksuelt forhold, en forpligtelse til at sikre sig, at den
anden part er indforstået hermed, men at der på den
anden side må tages højde for, at der er situationer,
hvor der efter de konkrete omstændigheder er en formodning
for frivillighed, og hvor det derfor er rimeligt at forvente, at
den anden part siger fra, hvis vedkommende ikke er
indforstået med det. Flertallet peger i den forbindelse
på, at der, hvis reglerne ikke udformes med forståelse
herfor, vil der være risiko for at kriminalisere en seksuel
adfærd, som af mange vil blive anset som naturlig og
sædvanlig i forbindelse med seksuelt samvær. Flertallet
anfører, at dette er en af grundene til, at en ny
bestemmelse foreslås baseret på frivillighed og ikke
på samtykke. Det er flertallets opfattelse, at en
voldtægtsbestemmelse baseret på frivillighed lever
fuldt ud op til Danmarks internationale forpligtelser, jf. kapitel
5.«
Flertallet anfører endvidere (side
14-15): »Det er flertallets opfattelse, at det ikke kan
afvises, at der i visse tilfælde, herunder særligt i
passivitetssituationer, kan opstå visse realitetsforskelle
alt efter, hvilket begreb der anvendes. Flertallet er således
af den opfattelse, at der med en samtykkebaseret bestemmelse i
passivitetssituationer - afhængig af, hvordan ordningen
nærmere udformes - vil kunne påhvile den
initiativtagende part en videre forpligtelse til at sikre sig, at
den anden part samtykker, hvis vedkommende forholder sig passiv,
end ved en frivillighedsbaseret bestemmelse. Passivitet vil
således kunne være udtryk for et manglende samtykke,
mens det er mere åbent, om passivitet er udtryk for
ufrivillighed eller frivillighed. Som anført ovenfor kan en
samtykkebaseret bestemmelse derfor efter flertallets opfattelse
medføre en risiko for at kriminalisere en seksuel
adfærd, som af mange vil blive anset som naturlig og
sædvanlig i forbindelse med seksuelt samvær.
Retssikkerhedshensyn taler således efter flertallets
opfattelse for at vælge en frivillighedsbaseret bestemmelse
frem for en samtykkebaseret bestemmelse.«
En undersøgelse foretaget af Epinion
for Det Kriminalpræventive Råd i slutningen af 2023
viste, at mange danskere finder det svært at afgøre,
om de har fået samtykke til sex, og at 40 pct. af unge
mænd på 16-20 år er usikre på, om den anden
samtykker, hvis vedkommende ikke siger det med ord, jf.
»Stereotype forestillinger om voldtægt og holdning til
samtykke«, Det Kriminalpræventive Råd, september
2023.
I den anledning stillede Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Mette Thiesen (DF)
justitsministeren følgende spørgsmål den 4.
oktober 2023, jf. Retsudvalget, alm. del - spørgsmål
nr. 6, folketingsåret 2023-24: »Det fremgår af en
undersøgelse, at unge mænd mellem 16 og 20 år er
usikre på, hvad der ligger i samtykkebestemmelsen og dermed
usikre på, hvad der grundlæggende er en voldtægt
i straffelovens forstand. Vil ministeren på den baggrund
svare på, om følgende situation er omfattet af
straffelovens § 216, stk. 1, 1. pkt.: Dreng (D) og pige (P)
begge på 16 år har været kærester i et par
uger, men endnu ikke været i seng med hinanden, ligesom de
har endnu ikke talt sammen om det. En aften sidder de på P's
værelse og kysser. D begynder nu at knappe P's bluse og
bukser op. P synes det hele går for hurtigt. Hun er endnu
ikke parat til, at de skal gå i seng sammen, men siger ikke
fra. De gennemfører herefter et samleje. Det er
primært D, der er aktiv. P »fryser« i
situationen, men hendes krop går i en form for
»autopilot«, hvor den deltager og laver visse relevante
samlejebevægelser. Vil ministeren oplyse, om det i denne
situation objektivt set vil være en voldtægt i
straffelovens § 216's forstand? Ministeren bedes i givet fald
specificere, hvilken afklaringspligt D, som den initiativtagende
part, havde i situationen. Såfremt der objektivt set
foreligger en voldtægt, bedes ministeren endvidere besvare,
om der efter de foreliggende oplysninger foreligger en
forsætlig overtrædelse af § 216, stk. 1, 1. pkt.,
herunder bedes ministeren nærmere redegøre for, om
ministeren finder, at det vil være betænkeligt at
basere forsætsvurderingen på det såkaldte dolus
eventualis-forsæt? «
Justitsministeren svarede ikke på, om
der var tale om en overtrædelse af straffelovens § 216 i
objektiv forstand. Ministeren undlod tillige at svare på,
hvilken afklaringspligt D, som den initiativtagende part, havde i
situationen, og om det i det konkrete tilfælde efter
ministerens opfattelse vil være betænkeligt at basere
forsætsvurderingen på det såkaldte dolus
eventualis-forsæt, som er den laveste forsætsgrad i
dansk strafferet. Det bemærkes hertil, at anvendelsen af
dolus eventualis-forsæt netop problematiseres i den nyeste
udgave af Kommenteret Straffelov, Almindelig del (12. udg.), side
255: »Det forekommer særlig betænkeligt at
anvende dolus eventualis-forsæt i »rene«
samtykkesager efter § 216 i tilfælde, hvor retten
samtidig fastslår, at tiltalte objektivt set ikke i
tilstrækkelig grad iagttog den såkaldte
afklaringspligt. Grænsen mellem manglende omtanke i
situationen og gennemførelse af samleje med viden om, at
samtykke konkret ikke forelå, kan efter
omstændighederne være hårfin«.
Det anføres videre på side 268:
»Det er karakteristisk, at den initiativtagende part vil
være underlagt en afklaringspligt, hvorefter vedkommende skal
sikre sig, at der forelå et samtykke til samleje i
situationen. Dermed bliver den tiltaltes nærmere forklaring
herom i praksis ofte afgørende for
domsresultatet.«
Mette Thiesen (DF) kaldte den 4. oktober 2023
justitsminister Peter Hummelgaard (S) i åbent samråd
vedrørende den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse,
jf. Retsudvalget, samrådsspørgsmål M, N, O og P.
Samrådet fandt sted den 2. november 2023.
Justitsministeren var under samrådet
ikke i stand til at besvare helt grundlæggende
spørgsmål vedrørende anvendelsen af den nye
voldtægtsbestemmelse, bl.a. fordi de pågældende
oplysninger ifølge justitsministeren ikke registreres i
Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS).
Ministeren kunne bl.a. ikke oplyse, hvor mange
af de domme, som de danske domstole har afsagt efter den 1. januar
2021 angående overtrædelse af straffelovens § 216,
stk. 1, og straffelovens § 225, jf. § 216, stk. 1, som
vedrører overtrædelser af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, og hvor mange der vedrører
overtrædelse af den tidligere voldtægtsbestemmelse.
Dette afhænger ikke af datoen for anmeldelse, sigtelse,
tiltale eller domfældelse, men derimod af, hvorvidt
gerningstidspunktet ligger før eller efter den 1. januar
2021. Det er således ikke alle domme afsagt efter den 1.
januar 2021, der vedrører overtrædelse af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse.
Det er således heller ikke muligt
på baggrund af den statistik vedrørende udviklingen i
voldtægtsdomme gennem de sidste 5 år, som
justitsministeren fremlagde for Retsudvalget ved skriftlig
besvarelse af spørgsmål forud for samrådet, at
afgøre, om domfældelsesprocenten i sager
vedrørende overtrædelser af den nye lovgivning
adskiller sig fra domfældelsesprocenten i sager
vedrørende overtrædelser af den tidligere
lovgivning.
Fordi der ikke findes en selvstændig
gerningskode i POLSAS for voldtægt, der alene vedrører
nykriminaliseringen, kunne justitsministeren ej heller oplyse, hvor
mange af de sager, som er afgjort efter den nye
voldtægtsbestemmelse, som ikke ville have været
strafbare efter den tidligere gældende
voldtægtsbestemmelse.
Ministeren kunne heller ikke oplyse, i hvilken
udstrækning begrundelser såsom »forurettedes
forklaring er sikker, detaljeret og troværdig« er
indgået i de fældende domme for overtrædelse af
den nye voldtægtsbestemmelse, og om dette i de konkrete sager
har været anset som et tilstrækkeligt bevis til
domfældelsen: »Rigsadvokaten har undersøgt
muligheden for at trække oplysninger i Politiets
Sagsstyringssystem (POLSAS) om, hvorvidt begrundelser som
»forurettedes forklaring er detaljeret og
troværdig« er indgået i de fældende domme
for voldtægt, og om dette i de konkrete sager har været
anset som et tilstrækkeligt bevis. POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget
således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I
forbindelse med sagens afslutning registreres en
afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat.
Domstolenes begrundelse angives ikke. POLSAS vil således
kunne bruges som et redskab til at oplyse bl.a., hvor mange
anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given
lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter, herunder
om dommernes konkrete begrundelser for at dømme eller
frifinde i en konkret sag. Det er derfor ikke muligt ved
elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de
ønskede oplysninger. Det vil dermed forudsætte en
omfattende manuel gennemgang af samtlige fældende domme for
voldtægt, der er afsagt, siden den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse trådte i kraft den 1. januar 2021,
hvis de ønskede oplysninger skal tilvejebringes. I den
forbindelse skal det bemærkes, at disse ca. 1.000 domme
først vil skulle gennemgås for at undersøge, om
de er afgjort efter den nye samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, hvorefter dommens præmisser ville
skulle gennemgås. Det vil således være et stort
og meget ressourcetungt arbejde at tilvejebringe
oplysningerne.«
Justitsministeren kunne ligeledes ikke oplyse,
hvor mange domme i voldtægtssager vedrørende
overtrædelse af den nye voldtægtsbestemmelse, der er
afsagt med dissens, det vil sige om der har været uenighed
mellem dommerne vedrørende skyldkendelsen, og om dette
adskiller sig fra andre straffesager, idet dette ikke registreres i
POLSAS.
Justitsministeren udtalte under samrådet
den 2. november 2023, at Justitsministeriet følger
udviklingen på voldtægtsområdet tæt, og at
det ikke er ministerens opfattelse, at anklagedes retssikkerhed i
voldtægtssager er forringet.
Justitsministeren udtalte under
samrådet, at ministeren på baggrund af en opsamling
på det anklagefaglige fokusområde om den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse, som Rigsadvokaten
offentliggjorde den 16. marts 2023, ikke finder anledning til at
foreslå nogen ændringer af bestemmelsen og afviste
tillige at foranledige en manuel gennemgang af alle domme afsagt
vedrørende overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse.
Forslagsstillerne deler dog ikke ministerens
vurdering af, at der ikke er behov for en gennemgang. Derimod
undrer det forslagsstillerne, at justitsministeren mener, at
opsamlingen udarbejdet af Rigsadvokaten belyser anvendelsen af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse i tilstrækkelig
grad, til at det kan konkluderes, at der ikke er
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder knyttet til
anvendelsen af bestemmelsen.
Det bemærkes, at anklagemyndigheden i
opsamlingen alene gennemgår 13 domme, som myndigheden selv
har udvalgt ud af et ukendt antal offentliggjorte domme. Det er
således langt fra alle domme afsagt vedrørende
overtrædelse af den nye voldtægtsbestemmelse, som er
gennemgået i forbindelse med udarbejdelsen af opsamlingen.
Det er ligeledes relevant at bemærke, at opsamlingen alene
omfatter årene 2021 og 2022, og at mange af dommene afsagt i
2021 og 2022 må antages at vedrøre overtrædelser
af den tidligere voldtægtsbestemmelse, hvorfor andelen af
relevante domme i de pågældende år må
antages at være betydelig lavere end i 2023, som ikke er
omfattet af opsamlingen.
Endelig bemærkes det, at opsamlingen
ikke indeholder nogen statiske oplysninger. Opsamlingen belyser
således ikke, hvilken andel af dommene afsagt
vedrørende overtrædelse af den nye
voldtægtsbestemmelse, der vedrører det
nykriminaliserede område, ligesom opsamlingen ikke belyser, i
hvor stor en andel af de sager, som domstolene har behandlet, der
er afsagt fældende dom på baggrund af forklaringer fra
sagens parter alene, det vil sige hvor parternes forklaringer ikke
er understøttet af objektive beviser i form af dna-beviser,
korrespondance, forklaringer fra uvildige vidner m.v.
(såkaldte påstand mod påstand-sager). Opsamlingen
indeholder heller ikke nogen oplysninger om, i hvor stor en andel
af sagerne der er afsagt dom med dissens, eller i hvor stor en
andel af sagerne, domstolene har afsagt fældende dom på
grundlag af henholdsvis direkte forsæt,
sandsynlighedsforsæt og dolus eventualis-forsæt hos den
tiltalte. Opsamlingen indeholder heller ikke oplysninger om, i hvor
stor en andel af de afgjorte sager domstolene har pålagt den
tiltalte en såkaldt afklaringspligt.
Undersøgelse af anvendelsen af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse
Forslagsstillerne ønsker med dette
forslag, at regeringen foranlediger en tilbundsgående
undersøgelse af retspraksis for anvendelsen af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse.
Den ønskede undersøgelse skal
omfatte alle frifindende og fældende domme vedrørende
overtrædelse af bestemmelsen efter bestemmelsens
ikrafttræden den 1. januar 2021 såvel som alle
anmeldelser om voldtægt indgivet til politiet i perioden 1.
januar 2018 - 31. december 2023.
Undersøgelse af alle frifindende og
fældende domme vedrørende overtrædelse af den
nye voldtægtsbestemmelse
Der skal foretages en manuel gennemgang af de
pågældende domme med henblik på at
undersøge domstolenes anvendelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse. Der bør opbygges et elektronisk
kodeskema til brug ved gennemgang af dommene.
Denne del af undersøgelsen skal
udføres som et samarbejde mellem repræsentanter fra
domstolene, anklagemyndigheden, politiet, et juridisk fakultet og
Justitsministeriet.
I denne del af
undersøgelsen ønskes følgende afklaret:
a) Hvor mange af de
frifindende og fældende domme afsagt i perioden
vedrører overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, det vil sige hvor gerningstidspunktet
ligger efter den 31. december 2021, og hvor mange vedrører
overtrædelse af den tidligere voldtægtsbestemmelse, det
vil sige hvor gerningstidspunktet ligger før den 31.
december 2021?
b) Hvorvidt
adskiller domfældelsesprocenten i sager om overtrædelse
af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse sig fra
domfældelsesprocenten i sager om overtrædelse af den
tidligere voldtægtsbestemmelse?
c) Hvor mange af de
henholdsvis frifindende og fældende domme vedrørende
overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, som angår nykriminaliseringen, er
omfattet af den nye bestemmelse?
d) Hvorvidt
adskiller domfældelsesprocenten i sager om overtrædelse
af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse sig fra
domfældelsesprocenten i sager om overtrædelse af den
tidligere voldtægtsbestemmelse?
e) I hvor stor en
andel af voldtægtssager vedrørende overtrædelse
af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse afsiges der
domme med dissens, og adskiller andelen af dissenterende domme sig
fra domme vedrørende den tidligere
voldtægtsbestemmelse såvel som straffesager, der ikke
vedrører seksualforbrydelser?
f) I hvilken
udstrækning afsiger domstolene fældende domme i sager
vedrørende overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse på grundlag af henholdsvis direkte
forsæt, sandsynlighedsforsæt og dolus
eventualis-forsæt hos den tiltalte?
g) I hvor stor en
andel af sager vedrørende overtrædelse af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse pålægger
retten den tiltalte en afklaringspligt?
h) I hvilke typer
af sager vedrørende overtrædelse af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse aktualiseres
afklaringspligten og rækkevidden heraf?
i) I hvor stor en
andel af de sager, hvor den tiltalte pålægges en
afklaringspligt, afsiges der fældende dom sammenholdt med
sager, hvor den tiltalte ikke pålægges en
afklaringspligt?
j) I hvilken
udstrækning i fældende domme vedrørende
overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse indgår begrundelser i dommens
præmisser, såsom at »forurettedes forklaring er
detaljeret og troværdig«?
k) I hvilken
udstrækning i påstand mod påstand sager
vedrørende overtrædelse af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse sker der domfældelse på
baggrund af forklaringer fra den anklagede og den forurettede, der
ikke er understøttet af tekniske objektive beviser,
såsom dna-beviser, lægefaglige erklæringer,
korrespondance mellem parterne m.v.?
l) I hvilken
udstrækning i sager vedrørende overtrædelse af
den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse sker der
domfældelse alene på baggrund af forklaringer, der ikke
er indbyrdes uafhængige, såsom forklaringer fra
forurettede og vidner, som eksempelvis har en familiemæssig
eller venskabelig tilknytning til forurettede?
Undersøgelse af alle anmeldelser om
voldtægt indgivet til politiet i perioden 1. januar 2021 -
31. december 2023
Der skal foretages en ny og opdateret
undersøgelse af anmeldelser om voldtægt. Der er ikke
lavet en landsdækkende undersøgelse på
voldtægtsområdet i Danmark siden 2009, hvor der blev
gennemført en undersøgelse vedrørende alle
anmeldelser indgivet til politiet i årene 2000-2002.
Undersøgelsen »Voldtægt der anmeldes« fra
2009 er den mest omfattende undersøgelse, der til dato er
gennemført i Danmark på dette område.
Afrapporteringen skete i form af en
række delrapporter, som blev udgivet af Det
Kriminalpræventive Råd:
1) Delrapport I:
Fokus, metode og grundmateriale
2) Delrapport II:
Falske anmeldelser
3) Delrapport III:
Udviklingen
4) Delrapport IV:
Gerningsmændene
5) Delrapport V:
Kvinder der anmeldte voldtægt eller forsøg på
voldtægt
6) Delrapport VI:
Voldtægtsanmeldelsers vej gennem retssystemet.
Forslagsstillerne ønsker, at den nye
undersøgelse skal omfatte alle anmeldelser af voldtægt
indgivet i perioden 1. januar 2021 - 31. december 2023 og
gennemføres efter samme metode, som blev anvendt ved
undersøgelsen gennemført i 2009, hvilket bl.a.
indebærer, at der foretages en manuel gennemgang af alle de
pågældende anmeldelser, herunder politiets journaler og
sagsmapper samt oplysninger fra Det Centrale Kriminalregister,
Danmarks Statistiks demografiske database, Landspatientregisteret
og Det Psykiatriske Centralregister. Der henvises til
metodebeskrivelsen og det elektroniske kodeskema anvendt under
undersøgelsen påbegyndt i 2009, som er indeholdt i
rapporten »Delrapport I, Fokus, metode og
grundmateriale«. Kodeskemaet anvendt i undersøgelsen
fra 2009 bør opdateres således, at der tages
højde for forhold relateret specifikt til
samtykkebestemmelsen. Det skal bl.a. noteres, om de respektive
anmeldelser vedrører forhold, som er omfattet af
nykriminaliseringen i den nye voldtægtsbestemmelse, om der er
tale om en ren samtykkesag m.v.
Undersøgelsen skal ligesom
undersøgelsen fra 2009 udføres som et
tværfagligt samarbejde, hvor jura, samfundsvidenskab og
sundhedsvidenskab er repræsenteret, og hvor der deltager
praktikere såvel som forskere, herunder eksempelvis fra Det
Kriminalpræventive Råd, et juridisk fakultet,
Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Statens Institut for Folkesundhed,
Center for Voldtægtsofre på Rigshospitalet.
Undersøgelsens resultat skal
sammenlignes med konklusionerne i undersøgelserne
vedrørende 2000-2002 med henblik på at afdække
udviklingen på området.
Undersøgelserne om anvendelse af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse skal være
igangsat inden udgangen af 2024.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
undersøge behovet for en revision af den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse.
(Beslutningsforslag nr. B 188)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.