Fremsat den 1. marts 2024 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Sigurd Agersnap (SF) og Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpede kriterier for bidragsstigninger
på realkreditmarkedet
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at
fremsætte et lovforslag med henblik på at øge
forbrugerbeskyttelsen på realkreditmarkedet, der
indebærer følgende:
1) Forbrugerne skal
beskyttes mod bidragsstigninger på realkreditlån, ved
at der indføres et forbud mod, at realkreditinstitutter
udbetaler hele årets overskud i form af udbytter,
aktietilbagekøb og betaling af provisioner og lignende til
moderselskabet i de tilfælde, hvor et realkreditinstitut med
rimelighed kan forudse, at der er en væsentlig risiko for
øgede kapitalkrav i de kommende år.
2) En særlig
tilsynsmyndighed under f.eks. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
skal fremover vurdere, om der er en saglig begrundelse for, at
bidragssatsen hæves, og at omfanget står mål med
behovet, og tilse, at bidragssatsen sættes ned igen,
når kapitalbehovet er opfyldt. Det skal sikre, at
øgede kapitalkrav ikke lægges til grund for en
bidragsstigning, hvis realkreditinstituttet med rimelighed har
kunnet forudse disse krav og har haft mulighed for at efterleve
kravet ved at undlade at udbetale overskud i form af f.eks.
udbyttebetalinger.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 125,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, og beslutningsforslag nr.
B 10, folketingsåret 2017-18. Der henvises til
Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, B 125 som
fremsat, og Folketingstidende 2017-18, tillæg A, B 10 som
fremsat.
I en redegørelse fra 2023
påpegede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at
realkreditinstitutternes bidragssatser »har ligget stille
siden 2016, men er væsentligt højere end i slutningen
af 00'erne« (»Realkredit og prioritetslån. Priser
og markedsudvikling«, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
februar 2023). Styrelsen finder endvidere, at
realkreditinstitutterne »samlet set opfylder de kapitalkrav,
der forventes gennemført på EU-plan frem mod 2032. Et
eventuelt behov for at fastholde de høje bidragssatser med
henblik på at styrke kapitalberedskabet er derfor ikke
længere til stede i samme omfang som tidligere.«
Tidligere analyser har påpeget, at
realkreditmarkedet har betydelige skifteomkostninger og lav
kundemobilitet. Det betyder, at konkurrencen ikke
nødvendigvis bidrager til at holde bidragssatserne på
et niveau, der modsvarer omkostningerne, herunder et rimeligt
afkastkrav.
I 2017 blev der indført regler om, at
bidragsstigninger på realkreditlån skal begrundes.
Tidligere har realkreditinstitutterne primært begrundet
bidragsstigninger med stigende kapitalkrav. Kapitalkrav kan dog
også efterleves, ved at der tilbageholdes overskud i
realkreditinstitutterne.
På den baggrund foreslås der
indført restriktioner for realkreditinstitutters udbetaling
af udbytter, aktietilbagekøb og betaling af provisioner og
lign. til moderselskabet i de tilfælde, hvor et
realkreditinstitut med rimelighed kan forudse, at der er en
væsentlig risiko for øgede kapitalkrav i de kommende
år.
Restriktionerne skal suppleres af en
ændring af de argumenter, som realkreditinstitutterne kan
lægge til grund for bidragsstigninger. Øgede
kapitalkrav skal ikke kunne lægges til grund for en
bidragsstigning, hvis realkreditinstituttet med rimelighed har
kunnet forudse disse krav og har haft mulighed for at efterleve
kravet ved at undlade at udbetale overskud i form af f.eks.
udbyttebetalinger.
Ændringer i bidragssatser skal i dag
varsles og begrundes, og Finanstilsynet kan vurdere, hvorvidt
ændringen i bidragssatsen er vilkårlig. Finanstilsynet
kan dog ikke i forhold til et konkret kundeforhold vurdere, om
betingelserne for at hæve bidraget, som det fremgår af
aftalen, er opfyldt.
Det foreslås derfor at give en
særlig tilsynsmyndighed under f.eks. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen det nødvendige grundlag for ikke blot at
vurdere, om en begrundelse for en stigende bidragssats er
vilkårlig, men også at vurdere, om den er saglig og i
overensstemmelse med, hvad pengene fra bidragssatserne faktisk
anvendes til. Saglige grunde til bidragsstigninger skal i denne
sammenhæng forstås som de tilfælde, hvor nye
lovkrav pålægger banker og realkreditinstitutter
øgede kapitalkrav, og de tilfælde, hvor tab på
udlån medfører et ekstraordinært kapitalbehov,
som bidragssatserne så dækker.
I de tilfælde,
hvor en saglig begrundelse anvendes i forbindelse med en
hævelse af bidragssatserne, skal tilsynsmyndigheden
1) godkende
begrundelsen ved at kræve dokumentation for kapitalbehovets
størrelse,
2) tilse, at
bidragssatserne ikke hæves mere, så
realkreditinstituttet eller banken får en merindtægt i
forhold til at dække kapitalbehovet,
3) tilse, at
pengene fra de hævede bidragssatser faktisk anvendes til at
dække kapitalbehovet og ikke overføres til f.eks. en
ejende bank, samarbejdsbanker el.lign., og
4) tilse, at
bidragssatser sættes ned igen, når kapitalbehovet er
dækket.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpede kriterier for bidragsstigninger på
realkreditmarkedet.
(Beslutningsforslag nr. B 181)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.