Fremsat den 1. marts 2024 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en statslig jordfond
Folketinget pålægger regeringen at
oprette en statslig jordfond efter samme model som Danmarks
Grønne Investeringsfond og med det formål at
opkøbe landbrugsejendomme og landbrugsjord for at styrke
Danmarks indsats mod både klima- og biodiversitetskrisen samt
øge det økologiske landbrugsareal.
Hovedprincipperne for
fondens opkøb af ejendomme og landbrugsjord skal være
følgende:
- Ejendommene skal
senest 1 år efter opkøbet overgå til
økologisk drift, skovrejsning eller natur, medmindre
arealerne er erhvervet med henblik på at indgå i
jordbytte.
- Ejendommene skal
bortforpagtes til landmænd på længerevarende
kontrakter.
- Ejendommene
bortforpagtes med nærmere klausuler, der imødekommer
ønsket om større balance mellem landbruget og det
øvrige samfund, herunder overordnede samfundshensyn som
f.eks. indfrielse af Danmarks klimamål, naturbeskyttelse,
grundvandssikring og økologisk drift.
- For de
opkøbte ejendomme skal det vurderes, hvor store arealer der
skal udlægges til naturarealer og skov, inden de
bortforpagtes.
Som grundlag for etableringen af en statslig
jordfond udarbejder regeringen en række beregningseksempler
på forskellige landbrugstyper og størrelser heraf, der
ved konkurser eller truende konkurser overtages af fonden og
bortforpagtes. Eksemplerne skal inddrage de økonomiske
forhold med og uden en landbrugsfond for de forskellige
aktører. Dette arbejde finansieres inden for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris reserver.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslagene nr. B 64,
folketingsåret 2022-23, 2. samling, og nr. B 59,
folketingsåret 2016-17. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, 2. samling,
tillæg A, B 64 som fremsat, tillæg F, møde 55,
kl. 18:12, og www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17,
tillæg A, B 14 som fremsat, tillæg F, møde 66,
kl. 17:10.
Landbruget vil i 2030 stå for
næsten halvdelen af Danmarks udledning af drivhusgasser
(»Landbruget skal reducere markant - ellers får Danmark
svært ved at nå sit klimamål«, concito.dk,
den 25. august 2021). Samtidig oplever vi i disse år en
voldsom ændring i landbruget, hvor færre og færre
ejer mere og mere, og monokulturen breder sig (»Dansk
landbrugsjord kommer på færre og færre
hænder«, agriwatch.dk, den 7. maj 2020).
Landbrugssektoren er hastigt på vej fra landbrug til
industri.
Lov nr. 407 af 25. april 2023 om
administration af den fælles landbrugspolitik m.v. viser i
§ 7, at man kan fastlægge, at staten kan have en meget
aktiv rolle i klimalavbundsprojekter. Oprettelsen af en statslig
jordfond kan blive en måde at organisere omstillingen af
landbruget på. Klimarådets rapport »Statusrapport
2023 - Danmarks nationale klimamål og internationale
forpligtelser« fra 2023 viser, at der er behov for flere
virkemidler til at sikre flere klimahandlinger i landbruget.
Enhedslisten mener, at en statslig jordfond kan bidrage til mere
handling.
Klimarådet har peget på, at der er
brug for en strukturel omstilling af landbruget for at nå det
langsigtede mål om klimaneutralitet, og at en statslig
jordfond kan være en løsning for at fremme en
strukturel omstilling (»Klimarådet: Landbruget
får brug for både strukturel omstilling og flere
klimateknologier«, klimaraadet.dk, den 20. februar 2023).
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at
der oprettes en statslig jordfond, som både kan hjælpe
med at udvikle fremtidens grønne landbrug og gennem
jordopkøb løse tidens øvrige natur- og
miljøkriser (»DN: Regeringen bør lytte til
Klimarådet og indføre høj CO2-afgift og etablere ny jordfond«,
Danmarks Naturfredningsforening via ritzau.dk, den 20. februar
2023). Og ni grønne organisationer anbefaler i rapporten
»Fra foder til føde II« en grøn
omstillingsfond til gældsafvikling i landbruget, og at staten
gives forkøbsret til jord i konkursramte landbrug med
henblik på udtagning af arealer til naturformål og at
stille krav til, hvordan den jord, der forbliver i
landbrugsproduktion, skal dyrkes (»Fra foder til føde
II - En ny vej for dansk landbrugsproduktion og
fødevareforbrug inden for planetens grænser«,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Vegetarisk Forening, Dyrenes
Beskyttelse, Foreningen for Regenerativt Jordbrug, Foreningen
Klimabevægelsen i Danmark, Greenpeace, Rådet for
Grøn Omstilling, World Animal Protection og Økologisk
Landsforening, 2023).
Anbefaling 7 og 10 fra første
delrapport fra ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder
gør det kun mere aktuelt og presserende at etablere en
statslig jordfond (»12 anbefalinger til at udtage mest muligt
kulstofrig lavbundsjord hurtigst muligt - Afrapportering fra
ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjord - Delrapport 1«,
Ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjord, 2023).
Senest viser analysen i Svarerudvalgets
rapport om en grøn skattereform og om effekter på
jord-, kapital- og dyrkningsværdi ved indførelse af en
klimaafgift på landbruget, at afgiften vil medføre, at
flere jordbrug får økonomiske problemer
(»Grøn skattereform - Endelig afrapportering«,
Ekspertgruppen for en grøn skattereform, 2024).
Enhedslisten mener, at en statslig jordfond,
der opkøber jord med den hensigt at sikre mere natur, mere
skov, rent drikkevand og at bruge arealer til at kunne leve op til
EU´s vandrammedirektiv samt realisere vådlægning
af lavbundsarealer, er en oplagt løsning for både at
holde hånden under landmændenes økonomi i
omstillingen af dansk landbrug og at sikre en fremtidssikret,
langsigtet strukturel omstilling af vores
fødevareproduktion.
Med liberaliseringen af landbrugsloven er der
åbnet op for, at (udenlandske) investorer kan overtage dansk
landbrugsjord med de følger, det på sigt kan have for
hele den danske landbrugssektor og arbejdspladserne. Det mener vi
er en forkert udvikling.
Enhedslisten er grundlæggende imod, at
udenlandske selskaber kan opkøbe dansk landbrugsjord.
Samtidig mener Enhedslisten, at det er helt afgørende, at
landbruget i endnu højere grad bidrager til at indfri
Danmarks klimamål og sikring af miljø og natur. Det
kan f.eks. ske ved opkøb og udtagning af lavbundsjorder,
opkøb og etablering af boringsnære
beskyttelsesområder samt skovrejsning.
En stor barriere for en bæredygtig
omstilling af landbruget er den enorme gæld, som
landbrugsbedrifterne er blevet lokket ud i ud fra en hypotese om,
at hvis bare man investerer nok, kommer der overskud. Mange
bedrifter har en uholdbar økonomi i form af høj
gæld og lav indtjening. SEGES vurderer, at 12 pct. af
bedrifterne har en uholdbar økonomi i form af høj
gæld (gældsprocent over 70 pct.) og negativ indtjening.
Derudover har 17 pct. af bedrifterne negativ indtjening, men med
lavere gæld. Københavns Universitet har tidligere
vurderet, at ca. 10 pct. af bedrifterne er insolvente, dvs. med en
gældsprocent over 100 (»Ekspertgruppe med fokus
på landbrugets økonomi«, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, 2021).
I dag er gælden på ca. 297 mia.
kr. (»Jordbrugets gæld næsten uændret i
2021«, Nyt fra Danmarks Statistik, den 1. november 2022). En
stor del af gælden er i korte variable lån, og store
dele af sektoren er derfor yderst følsom over for små
ændringer i renten.
En måde at bryde denne onde cirkel
på er at igangsætte en proces, hvor ejerskabet til
landbrugsjorden overtages af en jordfond, mens driften overlades
til landmændene, og samtidig dreje produktionen i en
økologisk retning for at skabe sund økonomi i
driften.
En række af de landbrug, som går
konkurs, ender i Finansiel Stabilitet, og det vil derfor være
naturligt, at en statslig jordfond samarbejder med Finansiel
Stabilitet om den videre skæbne for disse landbrug, ikke
mindst hvor grundvandsbeskyttelse og/eller udlægning til
naturarealer vil være relevant.
Gennem forpagtningen af landbrugsjord skabes
samtidig mulighed for en mere demokratisk styring af
landbrugsdriften, så den i højere grad vil
foregå i balance med det øvrige samfund og under
overordnede samfundshensyn som f.eks. naturbeskyttelse,
dyrevelfærd og grundvandssikring.
En jordbrugerfond blev nærmere beskrevet
af en arbejdsgruppe nedsat efter vedtagelse af finansloven for 2001
(»Etablering af en Jordbrugerfond - Rapport fra
arbejdsgruppen vedrørende etablering af en
Jordbrugerfond«, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, Direktoratet for FødevareErhverv, 2001).
Arbejdsgruppen redegjorde for mulighederne for etablering af en
jordbrugerfond med det formål at bidrage til opretholdelse af
en alsidig og holdbar landbrugsstruktur og fremme
gårdforpagtninger i Danmark gennem erhvervelse og
bortforpagtning af landbrugsejendomme. Rapportens anbefalinger blev
aldrig brugt på grund af regeringsskiftet i 2001, men det
grundige forarbejde og materiale kan stadig danne grundlag for
etableringen af en jordbrugerfond.
Danmarks Grønne Investeringsfond blev
oprettet som en del af aftalen »Et grønnere
Danmark« (»Aftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten
om et grønnere Danmark«, indgået den 26. juni
2014 af regeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre),
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten). Fonden er en
selvstændig statslig lånefond, der har til formål
at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn
omstilling af det danske samfund.
Fonden er med til at bygge bro mellem
traditionel bankfinansiering og egenkapital og opererer både
med et grønt og et kommercielt fokus. Fonden blev i 2020
yderligere udvidet og rammesat med øget kapacitet ved en
aftale den 14. september 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet)
og aftalepartierne Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet.
Enhedslisten foreslår, at oprettelsen af
en statslig jordfond etableres ud fra samme grundprincip, eventuelt
suppleret med grønne obligationer, som alle kan
købe.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af en statslig jordfond.
(Beslutningsforslag nr. B 177)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.