Fremsat den 1. marts 2024 af Pelle Dragsted (EL),
Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en ekspertgruppe til
udarbejdelse af modeller for en offentligt drevet bank
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. juli 2024 at nedsætte en hurtigtarbejdende
ekspertgruppe, som med inspiration fra offentlige banker i andre
europæiske lande skal komme med forslag til og modeller for
etableringen af et landsdækkende, offentligt drevet
bankalternativ.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 111,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 111 som fremsat.
De senere år har de største
danske banker haft stor fremgang i indtægterne med historisk
høje overskud til følge. Alene i Danske Bank viste
bankens årsregnskab for 2023 et overskud på 21,3 mia.
kr., hvilket er det højeste i bankens historie
(»Scorer kassen på stigende renter: Danske Bank lander
største overskud i 153 år«, finans.dk, den 2.
februar 2024). Det er især renteindtægterne, der har
været afgørende for det gode resultat. De store banker
tjener nemlig styrtende summer på de nuværende
høje renteniveauer, og overskuddet skyldes således i
høj grad bankernes øgede indlånsrentemarginal
(»Prøv beregneren: Så meget kan banken tjene
på at have dine penge stående i Nationalbanken«,
dr.dk/nyheder, den 27. oktober 2023).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har senest
i 2022 peget på, at konkurrencen ikke fungerer, og at
bankernes afkast vurderes at være over normalafkastet
(»Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder«,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, august 2022).
I flere af vores nabolande kan både
stat, kommune og almindelige bankkunder fravælge privatdrevne
kommercielle banker ved at tilvælge en offentlig bank.
Millioner af europæiske bankkunder har således en
opsparingskonto i en af flere hundrede store og små, lokale
eller landsdækkende offentlige banker, der - lavt sat -
tegner sig for omkring 20 pct. af banksektoren på kontinentet
(»Roles, Missions and Business Models of Public Financial
Institutions in Europe«, SUERF Study 2011/5, side 22-23,
Mathias Schmit, Laurent Gheeraert, Thierry Denuit og Cédric
Warny).
Når borgere i Danmark er pålagt at
have en bankkonto i form af en nemkonto, er det oplagt, at det
offentlige stiller et banktilbud til rådighed, så
borgerne selv kan beslutte, om de vil have deres penge
stående i den private eller den offentlige sektor.
Set fra et finansielt perspektiv kan
offentlige banker i tider med finansiel ustabilitet, afmatning og
regulære kriser tjene som en stabiliseringsfaktor. Studier
fra Verdensbanken argumenterer for, at eksistensen af offentlige
banker kan spille en rolle i stabiliseringen af kreditgivningen
under økonomiske op- og nedture og modvirke kriser ved at
øge investeringer i krisetider og sænke dem i
opgangstider (»Bank Ownership and Credit over the Business
Cycle: Is Lending by State Banks Less Procyclical? «, Policy
Research Working Papers, no. WPS 6110 a, World Bank, 2012).
I Sverige viser de historiske erfaringer med
den statslige boligbank, SBAB, at en offentlig bank med et moderat
afkastkrav kan presse omkostningerne for kunderne og overskuddet i
de private banker ned. Det fremgår af forslaget fra det
svenske Vänsterpartiet
(www.vansterpartiet.se/wp-content/uploads/2023/05/underlag-forslag-om-sbab.pdf).
Fra et markedsperspektiv er der ligeledes
fordele at hente ved en offentligt drevet bank. Det har nemlig
mærkbare negative konsekvenser, at relativt få
kommercielle storbanker har sat sig på store dele af et
stadig mere monopollignende marked. Disse konsekvenser viser sig
bl.a. i form af skyhøje gebyrer og bidragssatser til skade
for almindelige bankkunder, landbrug og småerhverv. I den
10-årige periode siden finanskrisen har borgere og små
virksomheder oplevet en voldsom stigning i gebyrer på 53 pct.
(»Bankernes gebyrer stiger fire gange så hurtigt som
almindelige priser«, Politiken, den 13. maj 2018). Når
bankerne kan hæve gebyrerne på den måde, skyldes
det manglende konkurrence i sektoren.
I dag er også kommuner, regioner og stat
nødt til at involvere sig med de store finanskoncerner for
at få håndteret deres bankforretninger som f.eks.
udbetalinger af offentlige lønninger. Efter skandalen om
Danske Bank har en række byråd forsøgt at komme
ud af aftalen med Danske Bank, men det har vist sig svært -
særlig for de største kommuner - at finde et
alternativ, der har kapaciteten til at betjene dem. Tilsvarende
oplyste den tidligere minister for offentlig innovation, Sophie
Løhde (V), i 2018, at staten trods den aktuelle
hvidvaskskandale var nødsaget til at vælge Danske Bank
som statens betalingsformidler, da Danske Bank var den eneste bank,
der bød på opgaven med at håndtere det
såkaldte SKB-betalingssystem.
Alle statslige institutioner, kommuner og
regioner er forpligtet til at bruge SKB. Disse for bankkunderne -
såvel statslige og kommunale som private - kunstigt
indsnævrede markedsbetingelser kan der rådes bod
på ved etableringen af en stabil, billig og etisk forsvarlig
offentlig bankforbindelse, der kan fungere som alternativ til den
kommercielle sektor.
Beslutningsforslaget pålægger
regeringen at nedsætte en ekspertgruppe der - med inspiration
fra erfaringerne med offentlig bankdrift i andre europæiske
lande - skal komme med anbefalinger til og modeller for, hvordan
der også i Danmark kan etableres et landsdækkende
offentligt bankalternativ. Det offentlige banktilbud skal kunne
servicere alle borgere, foreninger og offentlige forvaltninger og
private og offentlige virksomheder.
Rundtomkring i vores europæiske
nabolande findes der flere hundrede store og små
finansvirksomheder med den ene eller anden form for offentlig
kontrol. En opgørelse viser, at disse banker står for
mindst 20 pct. af den europæiske finanssektor målt i
aktiver. Halvdelen af disse banker er regulære offentlige
banker, hvor det offentlige kontrollerer mindst 50 pct. af banken,
mens den anden halvdel er private banker, hvor det offentlige har
en stor deltagelse (»Roles, Missions and Business Models of
Public Financial Institutions in Europe«, SUERF Study 2011/5,
side 22-23, Mathias Schmit, Laurent Gheeraert, Thierry Denuit og
Cédric Warny). Der er i denne opgørelse set bort fra
de mange »midlertidige« offentlige banker, som er
opstået i kølvandet på finanskrisen, fordi
staten måtte overtage nødlidende private banker.
Medregnes sådanne bailedoutfinansvirksomheder, er op mod 30
pct. af den europæiske finanssektor under offentlig
kontrol.
Der er for mange af pengeinstitutternes
vedkommende tale om kunderettede offentlige banker. Nogle af dem
arbejder ud fra en målsætning om at styrke et mindre
geografisk område. Dette er udbredt i bl.a. Frankrig,
Schweiz, Østrig og Tyskland, hvor der findes en stærk
tradition for offentlige sparekasser. Disse sparekasser leverer en
lang række bankydelser til privatkunder og mindre
virksomheder, som også leveres af kommercielle banker. Det
gælder opsparingskonti og forbrugslån, boliglån
og virksomhedslån. Ud over ejerforholdet adskiller disse
banker sig fra kommercielle banker ved deres tilknytning til et
geografisk område (»Roles, Missions and Business Models
of Public Financial Institutions in Europe«, SUERF Study
2011/5, side 44-46 og 57-59, Mathias Schmit, Laurent Gheeraert,
Thierry Denuit og Cédric Warny). Særlig i Tyskland er
de offentlige sparekasser en meget central del af finanssektoren,
hvor fuldt offentlige banker sidder på hele 24 pct. af hele
den tyske banksektor (»Roles, Missions and Business Models of
Public Financial Institutions in Europe«, SUERF Study 2011/5,
side 35-39, Mathias Schmit, Laurent Gheeraert, Thierry Denuit og
Cédric Warny). Men der er også en række
offentlige kunderettede banker med national rækkevidde. Det
gælder f.eks. den franske Banque Postal, som er et
datterselskab af det statsejede franske postvæsen. Danmark
havde en lignende offentlig bank i Girobank. Den blev siden
privatiseret og endte som en del af Danske Bank-koncernen.
Ekspertgruppen kan trække på
såvel danske som udenlandske erfaringer i forbindelse med
udarbejdelse af sine anbefalinger af, hvordan et offentligt
banktilbud bør struktureres og etableres.
Enhedslisten har tidligere i »En
finanssektor, som tjener flertallet - Enhedslistens forslag til
strukturreformer i den danske finanssektor«, 2018, side
56-63, foreslået, at en offentlig bank kan etableres som en
lovreguleret uafhængig selvejende institution efter samme
model som ATP. Bankens øverste myndighed skulle som i ATP
udgøres af et repræsentantskab med
repræsentanter udpeget af arbejdsmarkedets parter, KL, Danske
Regioner og Erhvervsministeriet - dog med den forskel, at bankens
kunder skal have stemmeret til repræsentantskabet og
vælge én over halvdelen af repræsentantskabets
medlemmer. Repræsentantskabet skal vælge en bestyrelse,
som er ansvarlig for at ansætte bankens direktion.
Bestyrelsen og direktionen skal leve op til de almindelige fit and
proper-regler. Enhedslisten foreslår, at driften af banken
finansieres af de private og de offentlige brugere af bankens
finansielle ydelser.
Forslagsstillerne vil stille ekspertgruppen
frit til at komme med anbefalinger til strukturen og organisationen
i det offentlige bankalternativ, og Enhedslistens konkrete forslag
til organisation og struktur kan blot indgå som et af flere
forslag, som ekspertgruppen kan finde inspiration i.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en ekspertgruppe til udarbejdelse af modeller
for en offentligt drevet bank.
(Beslutningsforslag nr. B 172)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.