§ 20-spørgsmål S 112 Om at daginstitutioner har lav pædagogandel.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 16-01-2023
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 16-01-2023
Endelig besvarelse 23-01-2023
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at daginstitutioner har lav pædagogandel, set i lyset af dagtilbudslovens § 7, hvor der står, at »dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv«?
Skriftlig begrundelse:
De seneste år har pædagogandelen i daginstitutionerne på landsplan været faldende, og i dag er kun 51 pct. af personalet pædagoger, som det fremgår af tal fra oktober 2022 fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor. FOLA, Forældrenes Landsorganisation, har via deres forældrerådgivning hørt om flere vuggestuer og børnehaver uden pædagoger på alle stuer. Dertil bliver der også berettet om større udskiftning af personale, hvilket giver utryghed blandt børn og forældre. Forældrene kan mærke på deres børn, at hverdagen bliver mere ustabil, når der mangler faste pædagoger på stuen, hvilket kan fremme mistrivsel blandt børnene. I aftalen om minimumsnormeringer står anført, at pædagogandelen ikke må falde. Denne situation bekymrer også BUPL, som det er beskrevet i artiklen »Nye tal bekymrer: Pædagogandel falder i hele landet« udgivet den 4. juni 2021 på BUPL’s hjemmeside.
Dokumentdato: 23-01-2023
Modtaget: 23-01-2023
Omdelt: 23-01-2023

Svar på spm. nr. S 112: Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at daginstitutioner har lav pædagogandel, set i lyset af dagtilbudslovens § 7, hvor der står, at »dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pæd

Svar på spm. nr. S 112 (pdf-version)
Html-version
Bilag 1 til svar på spm. nr. S112 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 16-01-2023
Modtaget: 16-01-2023
Omdelt: 16-01-2023

Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at daginstitutioner har lav pædagogandel, set i lyset af dagtilbudslovens § 7, hvor der står, at »dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv«?

Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at daginstitutioner har lav pædagogandel, set i lyset af dagtilbudslovens § 7, hvor der står, at »dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv«? (pdf-version)
Html-version