Fremsat den 17. marts 2023 af Alex Ahrendtsen (DF),
Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om principper for Forsvarets bemanding
Folketinget pålægger regeringen af
hensyn til Danmarks sikkerhed, at løse udfordringen med
bemanding af Forsvaret ved at opstille egentlige militære
enheder bemandet med værnepligtige, reservister og
hjemmeværnsfolk.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker en styrket
bemanding af Forsvaret ved at forandre det fra et civilt orienteret
ekspeditionsforsvar, der er beregnet til at udsende små
enheder til fjerne lande, til et robust territorialforsvar, der
passer til Danmarks og NATO's behov i den nuværende ustabile
sikkerhedspolitiske situation.
Ved på linje med de andre skandinaviske
lande at modernisere værnepligten, kan der skabes et
folkeligt forankret og robust forsvar. Det opnås ved at
indføre nogle klare principper for rekruttering og
sammensætning af militært personel, så Forsvaret
i langt højere grad end i dag gør brug af
værnepligtige samt personel fra reserven og
Hjemmeværnet.
Forsvarets bemanding
Forslaget bygger på syv
bemandingsprincipper, som findes i de amerikanske, britiske,
norske, svenske, finske og baltiske forsvar, og som også
eksisterede i Danmark indtil 2005. Herunder bemærkes, at man
i disse lande konsekvent og i betydeligt omfang anvender tidligere
militært ansatte og/eller værnepligtige i fuldt
operativt parate reserveenheder på højt
beredskabsniveau.
Forsvarets bemanding
bør således bestå af en kombination af fire
typer enheder, som har forskellige egenskaber:
- Fastansatte
stående enheder, der kan mestre særligt komplicerede
militære opgaver og være på et meget højt
beredskabsniveau. Disse enheder oplever typisk stor udskiftning og
er særdeles dyre at opretholde.
-
Værnepligtsenheder, som på 9-12 måneder kan
samtrænes til robuste enheder, der kan løse vanskelige
militære opgaver, men efter hjemsendelsen reelt er på
lavt beredskabsniveau. De mister deres kompetencer på
få år, når de ikke genindkaldes og
samtrænes. Målt over deres levetid er de særdeles
prisbillige.
- Reserveenheder,
der sammensættes af tidligere militært fuldt uddannet
personel (fastansatte, værnepligtige eller personel fra
Hjemmeværnet), som til daglig studerer eller har et civilt
job. Når de er ansat på en forpligtende kontrakt og
samtrænes 20-30 dage årligt, kan enheden have
høj kvalitet og fleksibilitet til relativt lave
omkostninger.
-
Hjemmeværnsenheder, som, når de er godt øvede,
kan opnå et højt kvalitetsniveau, der kombineret med
deres lokalkendskab, lave omkostninger og et ofte højt
lokalt beredskab kan give stor militær værdi for
pengene.
Alle fire enhedstyper har fordele og ulemper.
Kun en balanceret kombination af de forskellige typer sikrer
kvalitet, robusthed og fleksibilitet inden for en realistisk
økonomisk ramme. Derudover sikrer værnepligten,
reserven og Hjemmeværnet, at Forsvaret og samfundet knyttes
sammen til fordel for alle.
Forsvarets bemanding har de seneste 20
år altovervejende været baseret på fastansatte
soldater med det resultat, at der er for få menige soldater
(konstabelgruppen) i forhold til antallet af sergenter og
officerer, og at personellets gennemsnitsalder er høj og
dermed meget dyr i lønomkostninger.
Det nuværende forældede
bemandingssystem medfører, at der stort set ikke opstilles
reserveenheder. Det giver et stort ressourcespild, da
militært uddannedes kompetencer kun sjældent anvendes
ved at tilknytte dem reserveenheder, når de forlader
Forsvaret. Mange mister kontakten med Forsvaret helt, selv om de
stadig har yderst relevante kompetencer og viljen til at tjene
Forsvaret og Danmark.
Forsvaret er lykkedes med at rekruttere unge,
men har en kritisk lav fastholdelsesprocent, (jf. f.eks. ritzau.com
den 4. juni 2022: »Forsvaret kæmper med at fastholde
unge soldater«). Forsvaret er desuden i konkurrence med det
øvrige arbejdsmarked og kan kun i begrænset omfang
øge antallet af korttids- eller fastansatte. Også
derfor skal Forsvarets samlede bemanding - forstået som
stående enheder og reserveenheder - sammensættes af en
blanding af de ovenfor nævnte fire typer enheder.
Syv principper for bemandingen af
Forsvaret:
Forslagsstillerne
ønsker med dette afsæt at fremhæve syv
principper for bemandingen af Forsvaret
1.
Totalstyrkeprincippet.
Forslagsstillerne opfordrer til en robust,
bred og økonomisk forsvarlig sammensætning af
personellet. Forsvarets fastansatte enheder skal derfor suppleres
med enheder der består af værnepligtige, reservister og
i nogle tilfælde hjemmeværnsfolk, jf. det
såkaldte »totalstyrkeprincip«. Alle enheder skal
være fuldt uddannede og klar til indsættelse på
et givet beredskab.
2. Modernisering af
værnepligten skal skabe fuldt brugbare soldater.
Kun ved at
færdiguddanne de værnepligtige får Danmark,
Forsvaret og de værnepligtige det fulde udbytte af denne
måde at bemande militære enheder på. Den
nuværende værnepligt på blot 4 måneder er
reelt en prøveperiode med henblik på at rekruttere til
fastansættelse. Dette giver et betydeligt spild. Den danske
erfaring fra de udsendte soldater i Afghanistan var, at
komplicerede militære specialer forudsætter omkring et
års uddannelse. Efter 11-12 måneders uddannelse kan
infanteri, panserværnsenheder og kampingeniører m.v.
være klar til sikker indsættelse i krise, konflikt og
krig. Også vagttjenesten ved de kongelige slotte
forudsætter et års tjeneste. Visse
kampstøtteenheder kan dog nøjes med 9-10
måneders tjeneste.
3. Kvalitetskontrol
af værnepligtsenheder og reserveenheder.
Følgende otte
krav stilles til operative enheder, som uddannes og hjemsendes:
a. Enheden har
relevante, klart beskrevne operative opgaver og
målsætninger.
b. Soldaterne
bliver fuldt uddannede i brug af enhedens våben og
materiel.
c. Soldaterne er
reelt samtrænede ved at have gennemført krævende
øvelser sammen.
d. Der
gennemføres løbende en reel uddannelseskontrol.
e. Enheden
hjemsendes samlet og hovedsagelig med egne officerer og
sergenter.
f. Enhedens
våben, krigsammunition, mundering og udrustning er oplagt
på depot.
g. Personellet er
på forpligtende kontraktformer eller
mobiliseringsvilkår med et klart defineret beredskab.
h. Reserveenheder
gennemfører nogle ugers uddannelse årligt, og
hjemsendte værnepligtsenheder holder et par ugers
øvelse efter to til fire år, indtil de ikke
længere lever op til det krævede beredskabsniveau.
Enheder, der ikke i
hovedsagen lever op til disse krav, kan reelt ikke indsættes.
De er udtryk for spild af tid og penge og i værste fald af
personellets liv og førlighed, hvilket ikke gavner
Danmark.
4.
Totalforsvarsstyrken nedlægges.
Totalforsvarsstyrken
på 12.000 tidligere 4-månedersværnepligtige, der
blev udtænkt ved forsvarsforliget i 2018, lever ikke op til
ét eneste af de ovenstående otte kvalitetskrav,
hvorfor den nedlægges med det samme. At opretholde denne
styrke giver et misvisende indtryk af Forsvarets militære
formåen, hvilket underminerer både Danmarks sikkerhed
og vores NATO-medlemsskab.
5. Fornyet
personelstruktur og ret til civil uddannelse med fuld
løn.
Den nuværende struktur er fra 1983 og er
trods justeringer ikke længere tidssvarende, da den
indebærer en militært uhensigtsmæssig alders- og
gradsfordeling og meget høje omkostninger. Nutidens sociale
strukturer og arbejdsmarked har ændret sig siden 1983, og der
er behov for udvikling af tidssvarende ansættelsesformer. Det
kunne være 2- eller 5-årige kontrakter med en
fastholdelsesbonus eller eksempelvis en 10-årig
fastansættelse med mulighed for at få en civil
uddannelse med løn efter endt tjeneste. En moderne struktur
vil stærkt forbedre Forsvarets bemanding og
økonomi.
Med andre ord skal det
altså være muligt for en 18-årig at indgå
en 5- eller 10-årig kontrakt, gøre tjeneste og
derefter begynde på en civil uddannelse med eksempelvis ret
til op til 5 års løn.
6. Militæret
skal tilbage i Forsvaret, og civile HR-tiltag tilbagerulles.
I de seneste 2 årtier er der
gennemført en række HR-tiltag inspireret af civile
værdier og med det formål at få Forsvaret til at
ligne en civil virksomhed med et internt arbejdsmarked. En
række af disse tiltag har forvoldt skade på Forsvaret
som samfundsinstitution og på den militære professions
faglighed. Den militære faglighed skal igen i
højsædet, og de militære videreuddannelser skal
fagfællebedømmes af kvalificerede internationale
militære fagfæller snarere end af civile
akademikere.
Også Forsvarets
videregående sergentuddannelser skal retableres som
krævende militære etatsuddannelser. Den nuværende
su-betalte grunduddannelse for sergenter, der reelt
indebærer, at sergentelever betaler for egen uddannelse, skal
igen gøres lønnet for at sikre tilstrækkelig og
bred rekruttering til sergentgruppen.
7.
Lønsystemets mange ydelser og tillæg m.v. forsimples
eller afskaffes.
Blandt de skadelige HR-tiltag er en
uforståelig labyrint af forskellige arbejdstider, ydelser,
tillæg, midlertidige udnævnelser og resultatløn
m.v. Disse incitamenter er en kilde til frustration og fjerner
fokus fra opgaven og professionen. Der spildes for meget tid
og for mange kræfter i labyrinten.
Løn- og arbejdstidssystemet skal derfor
forenkles, om muligt til egentlig jobløn. Personellets
vilkår, hvad angår tjeneste og uddannelse på
tværs af landet, skal fremmes, så varieret tjeneste og
uddannelse igen kommer i fokus.
Hvad ville effekten være af at indføre
de syv principper?
Viser vi det nødvendige mod og
gennemfører de syv principper, vil Danmark stå med et
styrket Forsvar. Principperne vil flytte betydelige midler fra
lønninger til materiel og drift, samtidig med at der bliver
flere og yngre soldater. Dette vil fremme personellets trivsel og
forsvarets kapacitet og robusthed.
Principperne vil sikre et folkeligt forankret
Forsvar, som almindelige danskere - mænd som kvinder - kan
genkende sig selv i og have lyst til at gøre tjeneste i. Det
gælder, uanset om de er fastansatte, eller om de er
tilknyttet en reserveenhed.
Tiltagene vil give Forsvarets personel bedre
uddannelser med fokus på den militære profession og
faglighed. Ved at højne den militære faglighed styrker
vi fastholdelse, kultur og korpsånd. En gennemsigtig og
letforståelig bemandings- og lønstruktur vil skabe
motiverede og dygtige soldater.
Der vil tilmed være attraktive
muligheder for bl.a. civil uddannelse og løn under
uddannelse for sergenteleverne.
Helt afgørende er det, at det danske
forsvar vil være bedre i stand til at løse dets to
vigtigste opgaver, nemlig at forsvare det danske kongeriges
territorium, jf. NATO-traktatens artikel 3, samt at kunne levere
langsigtede, stabiliserende udsendelser til de mest truede
NATO-lande, jf. NATO-traktatens artikel 5.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
principper for Forsvarets bemanding.
(Beslutningsforslag nr. B 99)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.