Fremsat den 21. februar 2023 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Sigurd Agersnap (SF) og Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fuld offentlighed om regeringens
økonomiske beregninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at tage de nødvendige initiativer,
der sikrer, at de økonomiske beregninger og
forudsætningerne herfor, der ligger til grund for lovforslag,
aktstykker, regeringsudspil, politiske aftaler og politiske forlig
m.v., offentliggøres. De økonomiske beregninger skal
offentliggøres på en måde, der sikrer fuld
gennemsigtighed i beregningerne, dog undtagen i de tilfælde,
hvor særlige, konkrete grunde såsom rigets sikkerhed,
statens økonomiske interesser og lign. taler imod en
sådan offentliggørelse.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 117,
folketingsåret 2017-18. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, tillæg A, B 117 som fremsat.
Økonomiske beregninger spiller en
central rolle i den politiske beslutningsproces. Beregningerne
belyser de forventede økonomiske effekter af en given
politik og giver regeringen og Folketinget et mere kvalificeret
grundlag for at træffe beslutninger. Det er i dag som
altovervejende hovedregel centraladministrationen, herunder
især Finansministeriet, der udarbejder beregningerne.
Finansministeriet offentliggør notater om ministeriets
regneprincipper, som i praksis også gælder for andre
ministerier. Et eksempel er Finansministeriets rapport
»Regneprincipper og modelanvendelse - dynamiske effekter af
offentligt forbrug og offentlige investeringer«, maj 2018,
der blev udgivet efter en del kritik af Finansministeriets
regneprincipper. Nogle fagministerier offentliggør
også egne økonomiske beregninger. F.eks.
offentliggør Transportministeriet de priser m.v., som
ministeriet anvender, når der regnes på investeringer
på området (»Hjælpeværktøjer
og publikationer vedrørende samfunds-økonomisk
analyse«, Transportministeriets hjemmeside).
Forslagsstillerne mener, at denne praksis skal
udvides, så alle økonomiske beregninger, antagelser og
forudsætninger, der indgår i den politiske
beslutningsproces, herunder brugen af ADAM-modellen (Annual Danish
Aggregate Model) og andre modelberegninger, gøres offentligt
tilgængelige. Endvidere skal oplysninger, der er brugt som
input til de økonomiske beregninger - herunder tilpasninger
af regnemodellen og resultatet af beregningen - gøres
offentligt tilgængelige. Dette vil som minimum tjene tre
formål:
1. Bedre beregninger
Når oplysningerne lægges
åbent frem, får økonomer og andre mulighed for
at vurdere kvaliteten af dem og komme med forslag til forbedringer.
Det kan føre til øget faglig dialog om og mulighed
for løbende forbedringer af de økonomiske
beregninger, der ligger til grund for de politiske beslutninger.
Det er præcis den måde, en videnskabelig debat
foregår på - offentliggørelse, kritik og
forbedringer som reaktion på kritikken.
2. Bedre muligheder for at regne på
alternativer
Når økonomiske beregninger m.v.
offentliggøres, vil det være lettere for andre
fagpersoner, herunder partiernes økonomer, at regne på
alternativer - f.eks. konsekvensberegninger af en mindre
ændring af et politisk forslag. Centraladministrationen
offentliggør allerede i dag en del af de relevante
oplysninger til brug for økonomiske beregninger, men det er
ofte på en måde, der gør det vanskeligt at regne
videre på beregningen, når der ikke er adgang til den
bagvedliggende beregning. Ofte skyldes det en lav detaljegrad,
afrundinger, eller fordi der kun er offentliggjort tal for enkelte
år.
3. Kontrol med magten
Forslagsstillerne mener, at det er et godt
princip, at magten skal kontrolleres der, hvor det er muligt. Ved
at offentliggøre økonomiske beregninger bliver det
lettere for Folketinget og offentligheden at kontrollere, om
beregningerne er sobre, herunder om der bruges samme konkrete
forudsætninger i forskellige beregninger, uden at dette
underbygges med valide argumenter m.v.
Forslaget vil således kunne styrke den
demokratiske debat i samfundet.
Den foreslåede model
Konkret foreslår forslagsstillerne, at
de endelige regneark og modelkørsler offentliggøres,
i forbindelse med at et lovforslag, aktstykke, regeringsudspil m.v.
offentliggøres. Det vil sige, at de regneark, der indeholder
konkrete forudsætninger og beregninger, skal
offentliggøres. Det samme gælder de kørsler med
ADAM og andre modeller, som ligger til grund for beregningerne, og
hvor man skal kunne se, hvilke oplysninger der er brugt som input
til de økonomiske beregninger. For så vidt angår
politiske aftaler og forlig, kan der være brug for en vis
respit, idet der skal være mulighed for at justere
beregningerne i forhold til de sidste søm, der slås i
en aftale.
Offentliggørelsen skal - hvor det er
muligt - ske i elektronisk form, f.eks. på Finansministeriets
hjemmeside eller på hjemmesiden regeringen.dk. Regneark skal
både indeholde værdier og formler i de tilfælde,
hvor der er foretaget en beregning i regnearket, således at
det fremgår, hvordan delresultater fremkommer.
Som beskrevet ovenfor forestiller
forslagsstillerne sig, at offentliggørelsen af de
økonomiske beregninger i overvejende grad er tiltænkt
Finansministeriets økonomers fagfæller, dvs. andre
økonomer. Det foreslås derfor, at
offentliggørelse af de økonomiske beregninger ikke
skal ledsages af en større kommunikationsindsats, endsige at
Finansministeriet skal fungere som databank for den danske
offentlighed. Forslaget vurderes derfor ikke at ville
medføre væsentlige udgifter til systematisering eller
forklaring af talmateriale.
Det er kun de endelige økonomiske
beregninger, der ligger til grund for et regeringsudspil,
lovforslag, aktstykker m.v., der skal offentliggøres.
Beregninger til brug for den løbende interne
rådgivning af regeringen og interne drøftelser i
regeringen, forligskredse m.v. skal ikke offentliggøres (men
kan i visse tilfælde være omfattet af
offentlighedsloven), men der må ikke være udeladt
relevante dele af en beregning m.v. i den endelige udgave.
Endelig foreslås det at undtage de
særlige og konkrete tilfælde, hvor regeringen vurderer,
at offentliggørelse af økonomiske beregninger vil
have betydning for rigets sikkerhed (f.eks. visse beregninger
vedrørende forsvaret og efterretningstjenesterne), statens
økonomiske interesser og forhandlingsposition (f.eks.
beregninger i forbindelse med kontraktforhandlinger og udbud), og
hvor dataudtrækket angår et så lille antal
borgere, at der er risiko for, at udtrækket kan
afsløre personlige eller personhenførbare oplysninger
om disse. Såfremt regeringen undtager offentliggørelse
af en beregning, skal Folketingets Finansudvalg orienteres om
begrundelsen for den manglende offentliggørelse.
Overvejelser om en uvildig
instans
Forslagsstillerne har overvejet, om alle
beregninger bør kontrolleres af en uvildig instans. Men der
vil altid være forudsætninger, der er baseret på
skøn, men som ikke kan siges at være forkerte eller
rigtige. Derfor mener forslagsstillerne, at der er mere perspektiv
i en åben debat om forudsætningerne, hvilket som
nævnt vil kunne føre til forbedringer af
beregningernes kvalitet.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fuld
offentlighed om regeringens økonomiske beregninger.
(Beslutningsforslag nr. B 34)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.