Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den
14. marts 2023
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre,
Moderaterne, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige
Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF
og NB) er enige i beslutningsforslagets intention om at sikre, at
forældre og børn, der pludseligt mister en
pårørende, bliver grebet tidligt og får den
rigtige hjælp. Flertallet er ligeledes enige i, at
forløbet, der ligger til grund for forslaget, viser, at
indsatsen i dag ikke altid er god nok.
Flertallet noterer sig, at der de seneste
år er taget en række forskellige initiativer, der skal
være med til at løfte området, bl.a. ved at
opbygge kompetencer og udbrede viden. Det er afgørende, at
de fagprofessionelle medarbejdere, der møder
pårørende i deres mest sårbare tid, er
klædt ordentligt på til at håndtere psykiske
reaktioner på f.eks. dødsfald. Det er en kerneopgave
for alle fagprofessionelle medarbejdere at hjælpe de
pårørende bedst muligt og hjælpe med at få
hjælp til psykologisk rådgivning f.eks. via
praktiserende læge eller via kontakt til kommunen med henblik
på yderligere støtte til barnet.
Der er dog ikke på nuværende
tidspunkt klarhed over forslagets økonomiske konsekvenser,
eller hvordan et sorgberedskab til familier med hjemmeboende
børn, som pludseligt mister en forælder, nærmere
skal organiseres.
Det er endvidere vigtigt, at en eventuel
ordning ikke kun løser udfordringerne på området
for en snæver målgruppe, ligesom også
organisationer som Det Nationale Sorgcenter og foreningen
Forældre og Sorg har advaret mod, at der laves lovgivning og
indsatser, der er baseret på enkeltsager og ikke er baseret
på forskning og ekspertviden.
Endelig blev der som opfølgning
på Folketingets behandling af beslutningsforslag nr. B 23 om
retten til hjælp til børn som pårørende
(folketingsåret 2021-22) nedsat en tværfaglig
arbejdsgruppe. Den skal komme med anbefalinger til initiativer,
herunder eventuelt ny lovgivning, på området og
foretage en afdækning af de økonomiske konsekvenser
heraf. Anbefalingerne, der er rettet mod børn som
pårørende, forventes i vid udstrækning
også at være relevante for indsatsen over for
børn og unge, der mister en forælder. Flertallet
finder derfor, at Folketinget bør afvente dette arbejde.
Flertallet kan på den baggrund ikke
støtte forslaget.
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Et mindretal i udvalget (SF og EL) mener,
at borgerforslaget, som er baggrunden for dette beslutningsforslag,
er både rigtigt og vigtigt. Men SF og EL er for så vidt
også interesseret i at gå længere end det. I 2021
fremsatte SF et beslutningsforslag, der forpligtede os på at
reducere risikofaktorerne hos børn, hvis
pårørende i hjemmet dør eller rammes af kritisk
sygdom, alvorlig skade, rusmiddelafhængighed eller psykisk
lidelse. Det gjorde SF, fordi vi ved, at det ikke kun er
dødsfald, der kan have langsigtede konsekvenser for
børnene. Forslaget blev desværre ikke stemt igennem,
men et stort flertal blev enige om en beretning, som skulle
nedsætte en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, som skal komme
med bud på løsninger på sorgberedskab. Som det
fremgår af ministerens svar på forslaget, er
arbejdsgruppen nedsat, idet vi dog afventer løsningsforslag.
Det er SF's og EL's opfattelse, at intentionerne i
nærværende beslutningsforslag kan indeholdes i det
beredskab, som arbejdsgruppen skal komme med svar på. Med det
udgangspunkt stemmer SF og EL også for
beslutningsforslaget.
Radikale Venstre
Et mindretal i udvalget (RV) deler
borgerforslagsstillernes ønske om at hjælpe familier i
sorg. Vi kommer til at holde øje med, at regeringens
beslutning om at afvente arbejdsgruppen ikke ender som en
syltekrukke.
Dansk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (DF) støtter
beslutningsforslaget om, at der oprettes et sorgberedskab, der har
til formål at støtte, rådgive og vejlede i den
meget svære situation, det er for familien, når et barn
pludseligt mister en eller begge forældre. Særlig i den
første fase efter et sådant tab er det vigtigt, at der
bliver sat ind med den rette hjælp, netop for at man kan
håndtere det traume, det er, hvis man som barn mister en
eller begge forældre, eller for at man som familie evner at
være der bedst muligt for de efterladte børn og den
efterladte forældre. Det er en indsats, som er vigtigt bliver
ydet hurtigst muligt af fagprofessionelle, der har kompetencerne
til at håndtere situationen. Vi er særligt forpligtede
som samfund til at yde al mulig støtte til børn, som
så pludseligt kommer i eksistentiel krise, når de
mister en forælder. Derfor opfordrer DF til, at regeringen
hurtigst muligt igangsætter arbejdet med at få oprettet
et sådant krisesorgberedskab, og DF kan derfor støtte
beslutningsforslaget. DF finder ikke, at det skal være et
økonomisk argument, der gør, at man ikke kan stemme
for et forslag, som handler om at hjælpe, beskytte og vejlede
familier, herunder børn, som står i den akutte krise,
det er, når børn pludseligt mister en
forældre.
Alternativet
Et mindretal i udvalget (ALT)
støtter beslutningsforslaget om, at der oprettes et
sorgberedskab, der kommer på hjemmebesøg, når
hjemmeboende børn pludseligt mister en forælder. At
miste en forælder pludseligt er noget af det mest
forfærdelige, et barn kan opleve, og det kan være et
kæmpe chok for den efterladte forælder, der både
skal tage hånd om sin egen sorg og barnets eller
børnenes sorg. Det vil nok alle forældre kunne
forestille sig. Når børn og familier mister, er der
forskel på, hvor godt et netværk familien har til at
hjælpe dem igennem den måske sværeste tid, de
kommer til at opleve i deres liv. Der er også forskel
på, hvilke indsatser den pågældende kommune, som
familien bor i, har at byde på.
Et pludseligt dødsfald vil i de
fleste tilfælde kræve akut hjælp fra
professionelle fagpersoner, men sådan en hjælp
får alle familier, der pludseligt mister en forælder,
ikke altid i dag. Det har hovedstilleren bag borgerforslaget
desværre oplevet på egen krop og har derfor en meget
konkret erfaring med, hvad der skal til i den akutte situation,
hvor det er svært at tænke klart. Der er brug for, at
hjælpen kommer til dig - og at den kommer i tide.
Et flertal i udvalget kan ikke
støtte forslaget, fordi det ikke er beskrevet, hvordan
hjælpen skal organiseres eller finansieres. Flertallet peger
også på, at der er nedsat en tværfaglig
arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger til initiativer, som
er rettet til en bredere målgruppe end denne.
Alternativet mener ikke, at dette gode og
velskrevne forslag om sorgrådgivning i det første
døgn af et sorgforløb skal afvente arbejdsgruppens
anbefalinger. Der er brug for, at der handles nu for at forhindre
varig mental mistrivsel og traumer, og derfor bør ministeren
allerede nu iværksætte en klarlægning af, hvordan
forslaget kan føres ud i livet bedst muligt - og så
hurtigt som muligt. Det skylder vi de mange borgere, der har
skrevet under på borgerforslaget, og det skylder vi ikke
mindst de børn, der oplever pludseligt at miste en
forælder.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
januar 2023 og var til 1. behandling den 7. februar 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Rasmus Lund-Nielsen
formand