Grønlandsudvalget (GRU) Alm. del

Samling: 2022-23 (2. samling)

Spørgsmål 81

Rapporten ”Grønlandske studerende i Danmark” fra Institut for Menneskerettigheder beskriver, at flertallet af grønlandske børn og unge oplever fordomme og eksklusion i danske studiemiljøer. Derfor anbefaler Institut for Menneskerettigheder, at Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet udtrykkeligt udvider uddannelsesstedernes pligt til at sikre et godt undervisningsmiljø til også at omfatte et undervisningsmiljø fri for mobning, chikane og forskelsbehandling. Agter ministeren på baggrund af rapportens anbefalinger at tage konkrete tiltag for at skabe et undervisningsmiljø fri for mobning, chikane og forskelsbehandling? I så fald hvilke? Hvis ikke, hvorfor?
Dato: 27-09-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: uddannelse og forskning
Dokumentdato: 24-10-2023
Modtaget: 24-10-2023
Omdelt: 24-10-2023

GRU alm. del - svar på spm. 81 om ministeren på baggrund af anbefalingerne i rapporten ”Grønlandske studerende i Danmark” agter at tage konkrete tiltag for at skabe et undervisningsmiljø fri for mobning, chikane og forskelsbehandling

GRU alm. - svar på spm. 81 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-09-2023
Modtaget: 27-09-2023
Omdelt: 27-09-2023

Spm., om ministeren på baggrund af anbefalingerne i rapporten ”Grønlandske studerende i Danmark” agter at tage konkrete tiltag for at skabe et undervisningsmiljø fri for mobning, chikane og forskelsbehandling

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 82: Spm., om ministeren agter at indføre retningslinjer og politikker for at indgå diskrimination og fordomme på uddannelsesinstitutioner 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 83: Spm. om, hvilken støtte grønlandske studerende i Danmark har til at overkomme sproglige og kulturelle barriere på danske uddannelsesinstitutioner 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 84: Spm., om ministeren agter at oprette en statslig enhed, der kan koordinere statens indsats for ligebehandlingen af grønlændere i Danmark 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 85: Spm. om, hvor mange grønlandske børn der er i Danmark, hvor mange der modtager undervisning på grønlandsk, og om ministeren agter at sikre grønlandske børns adgang til grønlandsk modersmålsundervisning 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 86: Spm., om Ligebehandlingsnævnet har grønlandske medlemmer og om der tages højde for grønlandsk kultur i styrelsens arbejde med grønlændere 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 87: Spm., om ministeren agter at forpligte sociale myndigheder til interkulturel kompetencetræning i grønlandsk kultur og sprog og til at øge socialvæsenets vidensniveau om grønlandsk kultur og sprog samt om oprindelige folks rettigheder 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 88: Spm., om ministeren agter at forpligte kommunerne til at udbyde informationsmateriale om grønlænderes rettigheder, både som borger og oprindeligt folk, på grønlandsk, og at borgere med grønlandsk baggrund altid tilbydes tolkning og bisidning i mødet med socialvæsnet 27.09.2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 89: Spm., om ministeren agter at forpligte politi, retsvæsen og fængselspersonale interkulturel kompetencetræning og viden om oprindelige folks rettigheder 27.09.2023