R 16 Klima-, energi- og forsyningsministerens energipolitiske redegørelse 2021.

Afgivet af: Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)
Samling: 2020-21
Status: Forhandlet

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af 3. december 2020
Indgået den 3. december 2020
En grøn og bæredygtig verden : Regeringens langsigtede strategi for global klimaindsats
September 2020
Det Europæiske Råd, 10.-11. december 2020
Klimaændringer - EU's reduktionsmål på 55 pct. i 2030
2 Overordnede udviklingstræk i dansk energipolitik
Aftale om klimalov
Aftale indgået den 6. december 2019 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
Indgået den 22. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
Tillæg til klimaaftale om energi og industri af 22. juni 2020 vedr. Ejerskab og konstruktion af energiøer mv. : stemmeaftale mellem Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
Indgået den 4. februar 2021
Danmarks energiøer
Energistyrelsen
Bæredygtighedskrav til træ biomasse til energi
Aftale indgået den 2. oktober 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om lovkrav til den træbiomasse, der bruges til at producere varme og el i Danmark. Det skal blandt andet give større sikkerhed for, at den biomasse der bruges er så bæredygtig og klimavenlig som muligt
Aftaler om finansloven 2021
Aftale om stimuli og grøn genopretning - se side 35
Aftale om grøn skattereform - se side 137
3 Udviklingen globalt
Parisaftalen 2015
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Global rådgivning
Energistyrelsen
Energistyrelsens Center for Global Rådgivning skubber på den globale grønne omstilling gennem tæt samarbejde med 16 lande
Danmark og Indien indgår grønt strategisk partnerskab
regeringen.dk, den 28 september 2020
En grøn og bæredygtig verden : Regeringens langsigtede strategi for global klimaindsats
Udenrigsministeriet, 2020
Getting-to-Zero-Coalition
Global Maritime Forum
IRENA
Det vedvarende energiagentur
4 Udviklingen i Europa
En europæisk grøn pagt
Europa-Kommissionen
EU's langsigtede budget 2021-2027 og genopretningspakken
Det Europæiske Råd, Rådet for Den Europæiske Union
Nordsøsamarbejdet
Klima-, energi- og Forsyningsministeriet
5 Energiproduktion
Klimastatus og -fremskrivning 2021
Energistyrelsen
Aftale om igangsættelse af forundersøgelser af placeringer til energiøer og tilknyttet havvind
Aftale indgået den 20. november 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, partierne bag klimaaftalen. Aftaleparterne har truffet beslutning om placeringen af havvind ved energiø Bornholm og valgt bruttoområde for placering af energiø og havvind i Nordsøen
DanWec
Danish Wave Energy Center
Aftale om ordninger til fremme af lokal og kommunal opbakning til vedvarende energi
Aftale indgået den 13. november 2019 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om forbedrede vilkår for naboer til fremtidige vindmøller og solcelleanlæg
Energiaftale af 29. juni 2018
Indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Justering af CfD-model for de teknologineutrale udbud
Aftale indgået den 18. december 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om at justere udbudsbetingelserne for det kommende udbud om støtte til opstillingen af vedvarende energi som vindmøller og solceller. Justeringerne skal bidrage til at sikre, at støtten går til projekter, der ikke kan realiseres uden støtte og samtidig sikre tilstrækkelig indsigt i de vilkår der gælder for støtten
Støtte til biogas
Energistyrelsen
PtX-virksomheder bliver de første i testordning for grønne løsninger
Nyhed fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 5. maj 2021
Ressourceopgørelse og prognose
Energistyrelsen, september 2020
6 Energieffektivisering
Cirkulære nr. 9909 af 9. december 2020 om energieffektivisering i statens institutioner
Handlingsplan for cirkulær økonomi
Miljøministeriet, december 2020
Skrotningsordningen
Energistyrelsen
Bygningspuljen
Energistyrelsen
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Sikandar Siddique (UFG) om Grøn boligaftale 2020: Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i 2020
Aftale indgået den 19. maj 2020
Faktaark
7 Energiforsyning
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2020
energinet.dk
Tillægsaftale om kabellægning til PSO-aftalen
Indgået den 23. oktober 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Fremtidssikret økonomisk regulering af Energinet
Stemmeaftale indgået den 8. maj 2018 mellem Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Tilskudspuljer til udfasning af olie- og gasfyr og understøttende tiltag
Aftale indgået 30. oktober 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntningen af 2,3 mia. kr. til udfasning af olie- og gasfyr og udrulning af fjernvarme og varmepumper. Den samlede indsats til udfasning af olie- og gasfyr forventes at reducere CO2-udledningerne med 700.000 ton i 2030
Bæredygtighedskrav til træ biomasse til energi
Aftale indgået den 2. oktober 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om lovkrav til den træbiomasse, der bruges til at producere varme og el i Danmark. Det skal blandt andet give større sikkerhed for, at den biomasse der bruges er så bæredygtig og klimavenlig som muligt
8 Forskning, udvikling og demonstration
Aftale mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige, Frie Grønne og Liberal Alliance om: Fordeling af forskningsreserven samt midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af COVID-19 i 2021 mv.
Indgået den 30. oktober 2020
Fremtidens grønne løsninger : Strategi for investeringer i grøn forskning, teknologi og innovation
Regeringen, september 2020
Horizon 2020
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Horizon Europe
Europa-Kommissionen
Relevante love og regler
Lov nr. 2196 af 29. december 2020 om ændring af lov om elforsyning (Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.)
Cirkulære nr. 9015 af 10. januar 2020 om energieffektivisering i statens institutioner
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.