L 188 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond og forskellige skattelove.

(Udvidelse af ATP's og LD's investeringsmuligheder og ophævelse af en række SP-regler m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-05-2011

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011

20101_l188_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1. behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 7. april 2011 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Finansrådet. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 20 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener grundlæggende, at ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal kunne drive finansiel virksomhed, hvorfor S og SF er positivt stemt over for det af beskæftigelsesministeren fremsatte lovforslag.


På grund af finanskrisen har store dele af dansk erhvervsliv fortsat problemer med at låne penge. Det gælder særligt de små og mellemstore virksomheder, der ikke har så let adgang til kapital. Finanskrisen er dermed fortsat en betydelig barriere for vækst i virksomhederne.


Årsagen er til dels en generel kreditstramning i finanssektoren, som i nogen grad har været nødvendig. Men de små og mellemstore virksomheders vanskeligheder med at låne penge skyldes også forhøjelse af rentemarginalen.


S og SF finder, at en øget konkurrence i den finansielle sektor vil sænke virksomhedernes omkostninger til lån, mellemfinansiering og kredit. Det vil styrke den vækst og jobskabelse, som vi så brændende har brug for.


I ATP og LD har danske lønmodtagere gennem årtier opsparet en betydelig finansiel styrke, som i dag kan komme dansk økonomi til gavn. ATP har samtidig opbygget store kompetencer som leverandør af administrative ydelser til pensionssektoren, hvilket en række danske pensionsselskaber i dag drager nytte af. ATP kan derfor med fordel udnytte sine kompetencer internationalt til fordel for de danske pensionsopsparere.


S og SF finder imidlertid de af beskæftigelsesministeren foreslåede lofter over markedsandele uhensigtsmæssige. S og SF mener endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at ATP og LD ikke må eje datterselskaber, der bedriver livsforsikringsvirksomhed.


I regeringens lovprogram for 2010/2011 blev der lagt op til en fuld harmonisering af retten til at drive finansiel virksomhed i datterselskabsform, så ATP og LD ville få samme muligheder som den øvrige branche. Efter hårdt pres fra branchen er lovforslaget blevet voldsomt udvandet.


S og SF mener, at der er behov for en fuld harmonisering, således at ATP og LD får mulighed for at opnå bestemmende indflydelse i kreditinstitutter og øvrige virksomheder på det finansielle område på linje med den øvrige branche. Det vil i sidste ende være til gavn for de danske pensionsopsparere samt øge mulighederne for at udvikle de danske arbejdspladser.


Da lovforslaget er et skridt i den rigtige retning, kan S og SF stemme for såvel forslaget som ændringsforslagene.


Et mindretal i udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.


Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

1) I det under nr. 13 foreslåede § 26 b, stk. 9, ændres »pengeinstitutvirksomheder« til: »penge- og realkreditinstitutvirksomhed«, og efter »må summen af erhvervsudlån« indsættes: »og erhvervsrealkreditlån«.

[Udvidelse af anvendelsesområde og konsekvensrettelser]

Til § 2

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

2) I det under nr. 4 foreslåede § 6 b, stk. 4, ændres »pengeinstitutvirksomheder« til: »penge- og realkreditinstitu?tvirksomhed«, og efter »må summen af erhvervsudlån« indsættes: »og erhvervsrealkreditlån«.

[Udvidelse af anvendelsesområde og konsekvensrettelse]

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

3) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 6 c, stk. 2, ændres »§ 6 b, stk. 2 og 3« til: »§ 6 b, stk. 2 og 6«.«

[Redaktionel rettelse]

Til § 6

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

4) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2 ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-10« til: »§ 3, stk. 1, nr. 1-9«.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 7

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

5 ) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 8 M, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 4«.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 10

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

6 ) I stk. 2 udgår »eller senere«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Ordet »realkreditvirksomhed« udgik som følge af en redaktionel fejl af bestemmelsen i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget. Med ændringsforslaget sikres det, at bestemmelsen som oprindeligt tiltænkt omfatter såvel penge- som realkreditinstitutvirksomhed. ATP's datterselskaber inden for penge- og realkreditinstitutvirksomhed må ikke opnå en markedsandel på mere end 7,5 pct. af et lands samlede erhvervskreditter inklusive garantier. Som konsekvens af udvidelsen af anvendelsesområdet i § 26 b, stk. 9, omformuleres bestemmelsen således, at såvel bankudlån som realkreditlån til erhvervslivet omfattes af bestemmelsen.


Til nr. 3

Ved en redaktionel fejl er der i lovforslaget foreslået en ændring af § 6 c, stk. 3. Den foreslåede ændring skal rettelig foretages i § 6 c, stk. 2.


Til nr. 4-6

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af de lovtekniske tilføjelser og rettelser, der er indarbejdet i lovforslaget. Det præciseres særligt i § 10, stk. 2, at det er udbetalinger foretaget efter lovens ikrafttræden, der reguleres.


Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)

Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 188


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
5
Henvendelse af 2/5-11 fra Finansrådet
6
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 188


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvor stort et udlån i faktiske tal ATP's og LD's datterpenge- og realkreditinstitutter hver kan få på det samlede marked, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvilke brancher og ejendomskategorier der indgår i afgrænsningen af markedet for erhvervsudlån, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvor stort et udlån i faktiske tal ATP's og LD's datterpenge- og realkreditinstitutter kan få på erhvervsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvor stort et udlån FIH Erhvervsbank har i dag, herunder på erhvervsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvorfor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke blev bedt om en ny udtalelse, da lovforslaget blev ændret, set i forhold til tidligere udtalelse om konkurrencemæssige betænkeligheder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om ministerens begrundelse for ikke at gøre ATP's ejerskab tidsbegrænset, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om kommentar til vurdering af artikel i Børsen den 19/4-11 fra Ratingbureauet Moody's, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om ministeren har drøftet forholdet til EU-retten med EU-Kommisionen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om definition på statsstøtte, hvis nogle virksomheder stilles bedre end andre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om konsekvenser for andre banker i forbindelse med konkurrenceforbedring af sektoren, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at transaktioner mellem ATP og datterselskaber foregår på vilkår, der ligner bankers, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om vurdering af, hvilket niveau FIH's rating vil blive på, og hvilken konsekvens det får for FIH's priser over for kunderne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at omverdenen løbende kan følge med i FIH's erhvervsandele, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om det er korrekt, at der var flere mulige købere til FIH erhvervsbank, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvordan den finansielle stabilitet er truet, når der var flere potentielle købere til FIH Erhvervsbank, og om sikkerhedsnet i forbindelse med en statsgaranti, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvordan ministeren vurderer, at den højere kreditrisiko vil påvirke indtjening og robusthed i andre banker, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om det er ATP's formål at sikre den finansielle stabilitet i Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om baggrunden for netop 5 pct. og 7,5 pct.-grænserne på markedsandele, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvad 5 og 7,5 pct.-grænserne svarer til i forhold til bankernes erhvervsudlån, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-11 fra Finansrådet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå