Jeg kan simpelt hen ikke forstå det.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om ministeren selv har været inde på de to hjemmesider, altså Datatilsynets og IT- og Telestyrelsens hjemmesider, og har prøvet at klikke sig ind og har set, hvor lang tid det tog, før hun nåede til de informationer, som så i øvrigt viser sig at være meget tekniske og ekstremt uforståelige for bl.a.
15-16-årige.
Jeg vil gerne illustrere det med et eksempel fra Datatilsynet hjemmeside.
Når man går ind og skal finde ud af, hvordan man sletter sin profil, mødes man med en tekst, der lyder sådan her:
»Når man overvejer ønsket om sletning, må man se på, hvilken forventning debatsiden har givet brugerne om mulighederne for sletning.
En forventning om, at indlæg kan slettes, kan f.eks.
være skabt ved, at det på tidspunktet for indlægget rent faktisk er muligt for brugeren selv at slette egne indlæg eller redigere i disse.«
Jeg må sige til ministeren, at det her jo ikke går.
Det er jo alt for teknisk, og det er alt for uforståeligt for en 15-årig pige, der pludselig er blevet mødt med en meget ubehagelig information på enten en netside eller på en social netværkside som Facebook.
Det er langtfra brugervenligt, det er langtfra pædagogisk, og det er langtfra nemt at finde de her informationer.
Jeg vil høre:
Holder ministeren stadig væk fast i, at det her er en nem måde?
Og mener ministeren stadig væk, at hun har forbedret mulighederne for information til de unge mennesker, der er havnet i en ubehagelig situation, hvor de er blevet udsat for en eller anden form for chikane og søger om hjælp og information?
Og mener ministeren virkelig, at de kan finde den information ved et enkelt klik ved at gå ind på Datatilsynets hjemmeside, når jeg lige har fortalt, at man skal klikke fem gange, før man når til den side, som så ikke har de nødvendige informationer?