Tak for det, også tak for forslaget fra Danmarksdemokraterne, som jo så ønsker at pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag, der giver bedre mulighed for borgere til at betale deres gæld, uden at gælden er blevet vurderet inddrivelsesparat. Først og fremmest er jeg fuldstændig enig med forslagsstillerne og hr. Dennis Flydtkjær i, at det er utilfredsstillende, at nogle borgere oplever, at de ikke kan få deres gæld ud af verden. Det er ikke bare utilfredsstillende, det er også fuldstændig komplet uforståeligt, at man kan have gæld stående; man ved måske, hvad det er, men man kan ikke få lov til at betale det. Det giver jo ikke meget mening.
Selv om gældsinddrivelsen i dag kan siges at være genoprettet, er der altså stadig væk noget arv, som vi skal have gjort op med – en arv tilbage fra inddrivelsessystemet EFI – og problemer med, at gældsposternes oplysninger ikke uden videre kan lægges til grund for inddrivelse. Det betyder helt konkret, at der er en stor mængde gældsposter, som er det, der hedder ikkeinddrivelsesparate. Det betyder altså, at der er tvivl om, om gælden består, eller om størrelsen af gælden. Den tvivl kan f.eks. bestå i, om det er den samme gæld, som er sendt ind til inddrivelse to gange, eller om gælden rent faktisk er forældet.
Det siger sig selv, at Gældsstyrelsen ikke kan inddrive gæld, hvis der er tvivl om, om skyldneren rent faktisk skylder pengene. Det vil jo være ulovlig inddrivelse. Så det vil sige, at det kan man ikke fra statens side. Så kan jeg da også forstå, at forslagsstillerne er enige med mig i, at det grundlæggende er en god beskyttelse for borgerne, at Gældsstyrelsen ikke giver mulighed for at afdrage på gæld, hvis den er ikkeinddrivelsesparat. Det betyder så desværre, at der er nogle skyldnere, der oplever, at indbetalinger på gæld låses i en periode og herefter tilbagebetales, hvis Gældsstyrelsen ikke når at afklare, om gælden lovligt kan inddrives inden for en periode på 6 måneder. Det er altså helt konkret borgere, der indbetaler i en forventning om, at de så kan afdrage på den gæld, og som får de penge tilbage og stadig væk oplever, at der står nogle beløb, de ikke kan få lov til at betale og få ud af verden. Det er jo ganske uforståeligt for de fleste.
Reglerne på området afhjælper til en vis grad problemerne ved at give rentestop for gæld, hvis indbetalingen er af en vis størrelse og Gældsstyrelsen ikke kan nå at afklare fejlene inden for den nævnte periode på de 6 måneder. Samtidig er der i marts måned i år vedtaget et lovforslag, der indeholder regler om en bagatelgrænse for afskrivning af gæld på op til 200 kr. Disse nye regler, som jeg tror faktisk hele Folketinget stemte for, og tak for det, forventes at medføre, at ca. 245.000 skyldnere bliver gældfri. Derved afhjælpes en del af problemerne med borgernes forgæves forsøg på at betale gæld, som er ikkeinddrivelsesparat, men kun en del.
Gældsstyrelsen kan også i særlige situationer give borgerne mulighed for at indfri gæld, der ikke er inddrivelsesparat. Det er f.eks. muligt, hvis en borger på grund af den gæld ikke kan få et lån i banken. Der vil jeg også bare som en indskudt sætning her sige, at jeg selvfølgelig også har holdt møde med Finans Danmark og andre og sagt, at der er et problem med nogle borgere, der oplever, at en gæld, de har stående, og som de ikke kan afdrage, gør, at de ikke kan optage et lån. Det er selvfølgelig helt uholdbart, og det tror jeg alle er enige i, og det skal løses. I de tilfælde vil Gældsstyrelsen så på et senere tidspunkt vurdere gælden og returnere indbetalingen, hvis det skulle vise sig, at gælden ikke bestod.
Det ændrer jo desværre ikke ved, at der er nogle borgere, der stadig oplever, at Gældsstyrelsen ikke kan nå at afklare gælden inden for de 6 måneder og derfor returnerer borgerens indbetaling. Det vil jeg naturligvis meget gerne finde en løsning på. Skatteforvaltningen har også lavet en langsigtet plan for opkrævning og inddrivelse, hvor der indgår tiltag, der skal håndtere den gæld, som er ikkeinddrivelsesparat. Samtidig vil regeringen sammen med partierne bag aftalen fra juni sidste år om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige se på helt konkrete løsninger, der håndterer det problem, som det her beslutningsforslag handler om, nemlig borgernes forgæves forsøg på at betale gæld, som er ikkeinddrivelsesparat.
Som jeg har sagt, er jeg altså helt enig med Danmarksdemokraterne i, at der skal findes en løsning på de her problemer. Jeg er også altid glad for at modtage gode, konstruktive forslag til, hvordan vi løser de problemer. Der skal selvfølgelig være tid til, at vi også har en proces med den aftalekreds, der er, og det er vi faktisk i gang med. Det her kan jo ikke bestå ikketesten. Altså, der er jo ikke nogen, der kan være uenige i, at vi skal løse det her problem. Og der er en aftalekreds, som tager ansvar for, at vi også finder en løsning på det her. Jeg kan også sige her, at vi jo faktisk allerede har haft møder om det og dermed er på vej til at finde ud af, hvordan vi løser det her.
Derfor kan vi jo ikke som regering støtte en proces, hvor regeringen så ensidigt fremsætter et forslag på inddrivelsesområdet – hvis vi altså sagde ja til det her beslutningsforslag – uden at vi sådan set har enighed i aftalekredsen. Det ville være en mærkelig måde at forhandle på. Så derfor er det ikke af ond vilje, men bare for at sige, at jeg helt deler intentionen. Det er helt ubegribeligt for borgere, der står i den situation, at forstå, hvorfor der er gæld, man måske ved hvad er, men ikke kan få lov at betale. Omvendt tror jeg også, de fleste forstår det, når de får forklaringen om, hvorfor det også ville være meget, meget svært at forestille sig, at staten kunne tage imod penge eller indkræve en gæld, man var usikker på var helt korrekt. Det kan jo være små udsving, men stadig væk retssikkerhedsmæssigt et problem. Det vil sige, at vi står i den situation, at der er et gammelt it-system, som har efterladt os med et problem her. Det skal vi løse, og vi skal også gerne løse det relativt hurtigt. Det er jeg klar til. Det sidder jeg og snakker med aftalekredsen om, og det synes jeg også er den rigtige måde at gøre det på.
Den gode fortælling her er jo, at meget går bedre også på gældsområdet. Det nye system, vi har bygget op til gældsinddrivelse, inddriver år for år flere og flere penge. Og bunken, som jo er tårnhøj – vi er altså oppe over 150 mia. kr. i offentlig gæld – eller kurven knækker vi jo nu med den aftale, der er lavet. Én ting var bagatelgrænsen, som jeg nævnte her, men vi halverer jo sådan set også renten fra de 8 pct. til de 4 pct., og vi er ved at lave en langsigtet plan for, hvordan vi ikke bare knækker kurven, for det er vi jo sådan set i gang med at gøre, men faktisk også får ryddet op i de bunker.
Jeg har tidligere sagt, og det vil jeg også gentage her, at vi skal være færdige inden 2030. Jeg håber da, vi er færdige i god tid inden, for der er lang tid til 2030. Men det er en fælles opgave, og derfor vil jeg også bare igen slutte af med at kvittere for – også til Danmarksdemokraterne – at man faktisk tager ansvar, og at hele Folketinget stemte for, også dem, der ikke er en del af aftalekredsen. Det tror jeg er meget, meget værdsat. Og med alle de ord og tilkendegivelser vil jeg sige tak for beslutningsforslaget, og af de årsager, jeg forklarede, kan vi ikke umiddelbart støtte det.