Tak for det. Forestil dig, at du er en pakistansk kvinde. Din mand har fået et godt it-job i Danmark, han flytter hertil, og du flytter selvfølgelig med, men du får opholdstilladelse på baggrund af hans arbejdstilladelse og hans mulighed for familiesammenføring. De starter et liv sammen i Danmark og får et barn sammen, men manden begynder at vise en anden side af sig selv. Han bliver ubehagelig, kontrollerende, og han begynder efter noget tid også at blive voldelig. Volden bliver grovere og grovere, og der er tale om både fysisk vold, men også psykisk vold. Den psykiske vold indebærer bl.a., at han afholder kvinden fra at deltage i danskundervisning eller tage del i arbejdsmarkedet. Det gør det nærmest umuligt for hende at opnå en selvstændig tilknytning til Danmark.
Hun beslutter sig for at opsøge et kvindekrisecenter. Her kan de tydeligt sætte sig ind i situationen og vil gerne hjælpe, men kan alligevel ikke anbefale, at man starter en skilsmisseproces. Hvorfor ikke? Fordi man, hvis man vælger at forlade sin mand, vil miste sin opholdstilladelse i Danmark. Det betyder, at man vil være tvunget til at rejse tilbage til Pakistan, måske uden sit barn, som man i så fald må efterlade hos den voldelige mand. Og i Pakistan risikerer man måske ovenikøbet at blive mødt af en familie og et samfund, som måske slår hånden af en, fordi man kommer fraskilt hjem. Du står helt uden muligheder – fastlåst sammen med en voldelig mand uden mulighed for at få hjælp til at komme fri af volden.
Den her konkrete historie er ikke ægte, men det kunne den sagtens være. Rigtig mange krisecentre fortæller lignende historier om kvinder, der opsøger hjælp, ønsker at bryde med volden, men hvor krisecenteret nogle gange sender dem retur til en voldelig mand, fordi alternativet i at miste opholdstilladelsen er værre.
Heldigvis findes der i dag en særlig voldsbestemmelse i udlændingeloven, der netop har til formål at sikre, at ingen kvinder eller mænd er tvunget til at forblive hos en voldelig partner af frygt for at miste deres opholdstilladelse. Helt konkret udløses voldsbestemmelsen, hvis udlændingen eller udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet fra en dansk partner, og hvis den voldsudsatte samtidig kan bevise, at samlivet er ophørt på grund af volden. Det var en rigtig god paragraf, man fik skrevet ind der; det var en god ændring, og derfor troede rigtig mange også, at det her problem var løst. Det var også det, vi hørte tidligere fra Enhedslistens ordfører.
Men desværre gælder den her bestemmelse ikke for alle grupper. De personer, der er blevet familiesammenført med en anden udlænding, som er i Danmark på baggrund af et arbejde, studie eller praktik, er ikke beskyttet af den her særlige voldsbestemmelse. Det samme gælder for personer, som har fået tildelt asyl, på baggrund af at deres partner eksempelvis er forfulgt i hjemlandet. Her kan partneren risikere at miste sin asylstatus, hvis hun eller han lader sig skille fra den forfulgte part – også selv om det er på grund af vold i hjemmet.
Det går ikke. Det går simpelt hen ikke, at en familiesammenført kvinde til en dansk mand er beskyttet af bestemmelsen, mens den pakistanske kvinde, som er gift med en pakistansk mand, ikke er beskyttet. Og derfor havde jeg virkelig håbet, at et flertal af Folketingets partier ville bakke op om det her forslag i dag. Jeg synes ærlig talt, det er på tide, at vi sætter ind. Det skylder vi alle de kvinder, som lever i utryghed, og ikke mindst alle de børn, som er fanget i utrygge hjem. Vi skal have brudt med den her vold, også i de her familier – også når det gælder kvinder, der er familiesammenført i Danmark på baggrund af asyl eller arbejde.
Så hører vi fra Danmarksdemokraterne, at der er risiko for, at man åbner en ladeport. Det synes jeg ærlig talt er absurd. Der er tale om ganske få kvinder og måske også nogle mænd, der i Danmark er udsat for vold af deres partner og ikke kan få hjælp, og så er man bange for, at der er tale om at åbne en ladeport! Altså, den bestemmelse, der er tale om, er allerede rimelig lukket. Der er tale om, at det kun er, hvis man kan bevise, at samlivet ophører på grund af vold, og bevise, at der er vold i hjemmet. Altså, hvis I spørger mig, er den her paragraf faktisk en lille smule for stram, men det kan vi altid diskutere. Men at det skulle være en ladeport, synes jeg er helt absurd og bare et eksempel på, at når det kommer til stykket, så vil man ikke hjælpe kvinder, der er udsat for social kontrol. Så er ens formål med den debat kun at gøre livet mere surt for de udlændinge, der lever i Danmark, og ikke reelt at hjælpe.
Helt ærligt, jeg synes bare, det er med at komme i gang. Jeg synes, at der er tale om skør lovgivning, som nogle partier – Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne – ikke vil ændre, fordi de gerne vil være så stramme som muligt og have så få udlændinge i Danmark som muligt. Det er fair nok, men at Moderaterne, som har sagt, at det er slut med skør udlændingelovgivning, og at det er slut med at være stram bare for at være stram, ikke bakker op om det her, synes jeg er ærgerligt. Og jeg hører, at regeringen, regeringspartierne, siger, at de venter, og at de skal samarbejde med Ligestillingsministeriet, men helt ærligt, der er jo ikke mere, vi behøver at vente på. Vi skal bare til at komme i gang.
Jeg får nærmest det indtryk, at man bruger handlingsplanen, som vi har lavet ovre i Ligestillingsministeriet, som undskyldning for ikke at stemme for det her beslutningsforslag. Så skulle vi da bare have ladet være med at skrive det i den handlingsplan, hvis det betyder, at det bliver forsinket endnu mere. Jeg synes simpelt hen, at det er fuldstændig absurd, og jeg må ærligt indrømme, som jeg også sagde til ministeren, at man får det indtryk, at når der er en flertalsregering, så kan de fuldstændig lade være med at stemme for beslutningsforslag og bare afvise dem alle sammen, uanset hvor gode de synes de er. Moderaterne siger jo selv, at det her er et godt beslutningsforslag. Lad os da tage at komme i gang. Selvfølgelig kan vi nå at lave den her lovændring inden slutningen af 2023.
Alt i alt synes jeg, det er virkelig ærgerligt, at vi ikke kan stemme det her beslutningsforslag igennem. Jeg er glad for, at intentionen bag beslutningsforslaget er der flertal for. Jeg er helt med på at lave en eller anden form for beretning i udvalget, men det skal gå hurtigt; det skal ikke være, som Socialdemokratiets ordfører sagde, så hurtigt som muligt. Den formulering er søreme ikke skarp nok. Så lad os se, om vi kan finde en formulering af, hvor hurtigt vi kan gøre det her, hvis man ikke mener, man kan gøre det i 2023, og det forstår jeg faktisk ikke at man ikke synes man kan.
Jeg ærgrer mig over, at der ikke er et flertal. Jeg skulle hilse fra Radikale Venstre og Alternativet og sige, at de bakker op om det, men det gør desværre ikke, at der er flertal; men de bakker også op om det.