Tak for det. Det var jo ikke blot den tidligere regering, der kom med udspillet, det var også med mig som skatteminister. Og det var jeg faktisk virkelig glad for, for jeg synes, det var et kanongodt udspil, og derfor også tak til SF for en anledning til at tage en runde mere på det i dag med det her beslutningsforslag, som jeg synes er helt fair and square i forhold til at sige: Hvor er vi så henne på det? Og jeg ved, at det er noget, ordføreren og jeg absolut deler en fælles stor interesse for. Derfor er det altid godt at gøre, og det er jo ikke sådan, at udfordringen er blevet mindre.
Til grund for det her ligger, at vi over en årrække har set en fordobling af danskere, der lider af spilafhængighed, en bekymrende tendens, hvor børn og unge bliver rullet ind i et spilunivers i gamingindustrien, hvor man jo ikke kan spille »Counter-Strike« eller »FIFA«, eller hvad man nu spiller, uden at man også ved siden af skal købe forskellige skins og lootbokse og alt muligt andet eller have rigtige penge op af lommen. Den bekymrende udvikling er faktisk også i forhold til kvinder, som sidder om aftenen og spiller sådan lidt kasino og sådan noget på nettet, og der er et bombardement af reklamer og et reklametryk, som folk, når man snakker med folk, der enten er ludomaner eller pårørende, eller med organisationer, der arbejder med det, siger selvfølgelig har en stor indvirkning på det her problem. Og der er jo hele tiden talrige eksempler på, hvordan det her foregår og udvikler sig, og teknologien går stærkt.
Det er en bekymring, og derfor fremsatte jeg som skatteminister sidst på sommeren ni konkrete forslag i udspillet »Spil med måde«, som vi vurderede var en del af det, der skulle til for at dæmme op for udviklingen af pengespilsproblemer. Udspillet dengang fokuserede på tre områder, som jeg også har beskrevet lidt her, altså inden for hjælp til behandling af spilafhængighed. Og der har ordføreren og jeg faktisk allerede rykket i fællesskab, for vi har i en anden aftalekreds omkring gældsinddrivelse faktisk reserveret 3 gange 10 mio. kr. til det her område og vi har netop offentliggjort det her den anden dag – lidt i fællesskab tror jeg godt man kan tillade sig at sige – og tak til hr. Carl Valentin for det også, for det er vigtigt, at der er ressourcer til både forebyggelse, mere viden og mere behandling.
Den anden del af forslaget fra dengang handler også om et stop for den meget, meget aggressive markedsføringskultur, som vi alle sammen møder, når vi enten ser nogle sportskampe eller i øvrigt bare færdes lidt rundtomkring, og så i øvrigt, som jeg også var inde på, en større beskyttelse af børn og unge, for det er en meget, meget bekymrende tendens.
Det, vi kunne se af tallene fra undersøgelsen, var, at den fordobling, der er sket, betyder, at cirka en halv million danskere – en halv million danskere! – har udfordringer med spilafhængighed. De fleste har det heldigvis i mildt eller mildere omfang, men bekymringen er jo, når der er sket en fordobling over 5 år – det er jo helt voldsomt – at hvis ikke vi gør noget, er der en stor del af dem, der vil ende med en meget, meget svær afhængighedsgrad, og det er klart, det er alvorligt.
Derfor gjorde jeg det – vi har jo en forligskreds på det her – at jeg havde en drøftelse med forligskredsen, da vi så præsenterede forslagene. På det tidspunkt var folketingsvalget de facto udskrevet der hen over sommeren, og appetitten på ligesom at gå ind i det lokale og blive helt konkrete var nok sådan, at man ventede til efter et valg, og det er jo fair nok. Sådan er politik også. Og det betyder, at vi har haft et valg, og vi har også brugt lidt tid på at finde ud af, hvad for en regering vi skulle have, og det betyder selvfølgelig også, at der er gået lidt tid, og jeg synes, det er fair nok, at utålmodigheden er stor.
Det bringer os så frem til nu, hvor vi skal i gang med de drøftelser. Jeg tror sågar, jeg i anledning af det her – ikke i anledning af det her, jeg havde faktisk planlagt det inden, men fred nu være med det – har indkaldt til den første temadrøftelse, og hvis ikke invitationen er landet endnu, skal den nok komme, men vi skal selvfølgelig i gang med et grundlæggende arbejde på det her område.
Det er også vigtigt at huske på, at det spilmarked, vi har i Danmark, lidt groft sagt er delt op i to. Den ene del er et monopol på hele lotteridelen, og så har vi et reguleret spilmarked på hele bettingmarkedet. Og før 2012 var det et ureguleret marked. Da lavede vi en licensordning for at få flyttet flere fra det uregulerede marked ind på et reguleret marked. Det har sådan set virket. Der er færre, der spiller på et ureguleret marked, og folk spiller så på et reguleret marked, hvor det bygger på tilladelser til udbyderne af spil, og dermed er der også nogle krav og regler, som de her udbydere skal leve op til.
Har vi så et velfungerende marked, der betyder, at det fungerer for dem, der bliver udsat for spil? Nej, det har vi efter mit bedste vidende ikke. Vi har også beskyttelsesmekanismer, vi har et register, man kan melde sig ind i, hvis man gerne vil blive fri for at blive bombarderet. Fungerer det? Ja, meget af det fungerer faktisk godt, skal jeg huske at sige, men der er også ting, der ikke fungerer. Betyder det, at alle de licensbaserede spiludbydere i virkeligheden honorerer både de regler, der er, men også det kodeks, som branchen selv har – for oven i de regler, vi har, har branchen jo faktisk selv fastsat nogle kodekser for, hvordan det er, vi bør agere på det her marked? Ja, nogle af dem gør, men der er også en del, der ikke gør.
Men det fører os tilbage til forligskredsen, som SF også er en del af. Og vi har en arbejdsmetode her i Folketinget, hvor vi arbejder os frem i forligskredse på de områder, hvor vi har det, og hvor man, når man så har en forligskreds, også skal være enige i forligskredsen. Det fører mig så frem til det her beslutningsforslag, som jeg jo naturligvis synes er sympatisk, fordi jeg selv har stået fadder til de ni forslag, men de ni forslag kan jo heller ikke stå alene.
De ni forslag var udtryk for, at jeg på det tidspunkt havde et noget længere katalog med forslag, vil jeg gerne afsløre her, som jeg også tænker vi kommer til at drøfte med forligskredsen, og der kan også være andre ting. Og det betyder, at vi selvfølgelig skal ind i den forligskreds og forhandle og ikke alene bare kan sige: Ja, det er fint; vi vedtager det her beslutningsforslag. Man har forhåbentlig også efterhånden, tror jeg, kunnet mærke, at et nej til det her beslutningsforslag jo ikke er et nej til eller en forkastelse af det udspil, der kom, men tværtimod en invitation til, at vi sætter os sammen og arbejder i dybden med de her sager. Tak for ordet.