Finansudvalget 2023-24
SB 6 4
Offentligt
2822463_0001.png
Beretning Nr. 6 Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
Februar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Erhvervsministeriets
forvaltning af hjælpe-
pakker under COVID-19
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Erhvervsministeriets forvaltning
af hjælpepakker under COVID-19 (beretning nr. 6/2021)
6. februar 2024
RN 1104/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Erhvervsministeriets forvaltning
af hjælpepakker under COVID-19, som blev indledt med en beretning i 2021. Opfølg-
ningen sker med henblik på at vurdere, om Erhvervsministeriets initiativer adresserer
den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beret-
ning. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 23. februar 2022.
2. Beretningen handlede om Erhvervsministeriets forvaltning af statens 3 største kom-
pensationsordninger til virksomheder, der i 2020 blev økonomisk ramt af COVID-19-
pandemien: lønkompensation, kompensation til selvstændige og kompensation for fa-
ste omkostninger. Beretningen havde fokus på første fase af udbetalinger til virksom-
hederne i perioden marts-august 2020.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at Er-
hvervsministeriet på kort tid og under vanskelige forhold havde implementeret hjæl-
pepakkerne og havde levet op til Folketingets målsætning om hurtig udbetaling til er-
hvervslivet. Statsrevisorerne fandt dog, at Erhvervsministeriets indsats for at minime-
re risikoen for fejludbetalinger og svig med de 3 største kompensationsordninger ikke
havde været helt tilfredsstillende. Kontrollen med ordningerne var således i høj grad
baseret på en efterkontrol, som endnu ikke var gennemført, og som var udskudt flere
gange. Statsrevisorerne konstaterede, at udskydelsen af efterkontrollen
ikke mindst
efterkontrollen af de særligt risikable sager
indebar risiko for, at nogle virksomheder
kunne have modtaget uberettiget kompensation, som det ikke ville være muligt at få
tilbagebetalt.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsstyrelsen har slutafregnet og kon-
trolleret langt hovedparten af virksomhedernes ansøgninger om kompensation fra Er-
hvervsministeriets hjælpepakker under første fase af coronanedlukningen. Rigsrevisio-
nens gennemgang viser, at Erhvervsstyrelsen har kontrolleret sagerne for en række ri-
sikofaktorer, og at styrelsen ved slutafregningen har haft en systematisk gennemgang
af dokumentationen fra virksomhederne for at sikre, at der ikke er udbetalt uberettiget
kompensation. Erhvervsstyrelsen har desuden gennemført en udvidet kontrolindsats
i særligt risikable sager. Det gælder bl.a. sager, hvor der var sket straksudbetaling, og
sager, hvor der har været mistanke om svindel og hvidvask.
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0003.png
2
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Erhvervsstyrelsen mangler at færdigkontrollere og
slutafregne ca. 5 % af sagerne vedrørende første fase af hjælpepakkerne. Erhvervsstyrel-
sen har udarbejdet en plan for færdiggørelsen af disse sager, ligesom styrelsen løbende
følger op på fremdriften i behandlingen af sagerne.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Erhvervsministeriets design og gennemførelse
af automatiske kontroller.
2. Erhvervsministeriets gennemførelse af efter-
kontrollen for den første fase af hjælpepakkerne
(marts-august 2020) for de 3 største kompensa-
tionsordninger.
3. Erhvervsministeriets sagsbehandlingstid for
ansøgninger om kompensation.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. februar 2022.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. februar 2022.
III. Erhvervsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Erhvervsministeriets initiativer i forhold til det udestå-
ende opfølgningspunkt.
6. Opfølgningen er baseret på Erhvervsstyrelsens opgørelser over styrelsens slutaf-
regningssager med virksomhederne og på styrelsens interne procedurer for kontrol
og sagsbehandling af virksomhedernes ansøgninger. Derudover er opfølgningen ba-
seret på en gennemgang af 20 sager, hvor Erhvervsstyrelsen har gennemført slutaf-
regning og efterkontrol af udbetalingerne til virksomhederne for de 3 kompensations-
ordninger. Vi har desuden holdt møder med Erhvervsstyrelsen om styrelsens kontrol-
indsats.
Erhvervsstyrelsens efterkontrol af udbetalinger til virksomhederne i
den første fase af hjælpepakkerne
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet havde udskudt efterkontrol-
len af ansøgninger, som dermed (på daværende tidspunkt) ville ligge i op til 1�½ år ef-
ter udbetalingen af kompensation, og at ministeriet ikke havde afdækket behovet for
en tidligere efterkontrol af særligt risikable sager.
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0004.png
3
8. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at 97 % af virksomhe-
derne havde indberettet deres oplysninger for de første kompensationsperioder, si-
den beretningen blev offentliggjort i november 2021, og at Erhvervsministeriet havde
påbegyndt sagsbehandlingen og slutafregningen af virksomhedernes ansøgninger.
Ministeren oplyste desuden, at Erhvervsstyrelsen ville foretage en udvidet kontrol af
de ansøgninger, som blev vurderet særligt risikable.
Rigsrevisionen anførte i notat til Statsrevisorerne af 23. februar 2022, at vi fortsat vil-
le følge Erhvervsministeriets gennemførelse af efterkontrollen for den første fase af
hjælpepakkerne, herunder ministeriets efterkontrol af de særligt risikable sager. Dis-
se sager vedrører fx straksudbetalinger, som ikke tidligere har været kontrolleret, og
sager, hvor Erhvervsstyrelsen på baggrund af eksterne henvendelser eller styrelsens
risikovurderingsmodel vurderer, at der kan være risiko for svindel eller fejl i sagerne.
Det vedrører også sager, hvor der kan være risiko for, at virksomheder hvidvasker sto-
re pengebeløb.
Status for antallet af afsluttede kontrolsager
9. Tabel 1 viser status for, hvor langt Erhvervsstyrelsen er nået med sagsbehandlingen
og kontrollen af udbetalingerne af kompensation i første fase af Erhvervsministeriets
hjælpepakker.
En slutafregningssag omfatter både kontrol og slutafregning over for en virksomhed,
som har modtaget kompensation.
Tabellen viser status for slutafregningssagerne på de 3 største kompensationsordnin-
ger
udbetaling til dækning af virksomhedernes faste omkostninger, udbetaling til løn-
kompensation og udbetaling for faldende omsætning hos selvstændige i første fase af
hjælpepakkerne.
Tabel 1
Straksudbetalinger
Kompensationsperioden i før-
ste fase af hjælpepakkerne var
marts-august 2020. I slutnin-
gen af april 2020 gav Finans-
udvalget tilslutning til, at Er-
hvervsministeriet midlertidigt
kunne foretage straksudbeta-
ling af ansøgninger om løn-
kompensation og kompensa-
tion til selvstændige uden for-
udgående sagsbehandling, da
flere virksomheder havde be-
hov for, at der blev foretaget
en hurtigere udbetaling. Er-
hvervsstyrelsens kontrolsetup
har været indrettet med hen-
blik på, at alle straksudbeta-
linger kommer gennem en ma-
nuel kontrol senest ved slut-
afregningen.
Det samlede antal slutafregningssager, antal afsluttede sager og andelen af afsluttede sager
Kompensationsordning
Antal slutafregningssager
Antal afsluttede sager
Andelen af afsluttede sager
Note: Tallene er opgjort pr. 15. januar 2024.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Erhvervsministeriet.
Faste omkostninger
26.318
24.615
94 %
Lønkompensation
30.609
27.176
89 %
Selvstændige
68.426
66.685
97 %
I alt
125.353
118.476
95 %
Det fremgår af tabel 1, at der i alt var ca. 125.400 slutafregningssager, og at Erhvervs-
styrelsen har afsluttet ca. 118.500 sager, svarende til 95 %. Styrelsen mangler således
fortsat at afslutte ca. 5 % af det samlede antal sager fra første fase af hjælpepakkerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0005.png
4
10. Tabel 2 viser antallet af særlige kontrolsager, som har gennemgået en udvidet
COVID-19-kontrol. Disse sager indgår som en del af det samlede antal slutafreg-
ningssager i tabel 1.
Tabel 2
Antal særlige kontrolsager, antal afsluttede sager og andelen af afsluttede sager
Kompensationsordning
Antal særlige kontrolsager
Antal afgjorte sager
Andelen af afgjorte sager
Note: Tallene er opgjort pr. 15. januar 2024.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Erhvervsministeriet.
Faste omkostninger
1.804
1.453
81 %
Lønkompensation
2.525
1.207
48 %
Selvstændige
4.637
4.033
87 %
I alt
8.966
6.693
75 %
Det fremgår af tabel 2, at Erhvervsstyrelsen i alt har udtaget ca. 9.000 sager til særlig
kontrol. Heraf mangler styrelsen at afslutte ca. 2.300 sager, svarende til ca. 25 % af
de oprettede særlige kontrolsager. Af de 2.300 uafsluttede sager har styrelsen påbe-
gyndt sagsbehandlingen af 500 sager.
11. Erhvervsstyrelsen fik på 2 af ordningerne
lønkompensationsordningen og ordnin-
gen for selvstændige
mulighed for at straksudbetale kompensation til virksomhe-
derne. Dette skete ud fra et hensyn om at nedbringe sagsbehandlingstiden og sikre
en hurtigere kompensation til virksomhederne. Tabel 3 viser antallet af sager, hvor
Erhvervsstyrelsen foretog straksudbetaling til virksomhederne. Sagerne indgår som
en del af det samlede antal slutafregningssager i tabel 1.
Tabel 3
Antal straksudbetalingssager, hvor Erhvervsstyrelsen har foretaget kontrol, antal afgjorte sager
og andelen af afgjorte sager
Kompensationsordning
Antal straksudbetalingssager
Antal afgjorte sager
Andelen af afgjorte sager
Note: Tallene er opgjort pr. 15. januar 2024.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Erhvervsministeriet.
Lønkompensation
3.331
2.769
83 %
Selvstændige
25.120
23.936
95 %
I alt
28.451
26.705
94 %
Det fremgår af tabel 3, at Erhvervsstyrelsen har behandlet ca. 94 % af sagerne, hvor
styrelsen har foretaget straksudbetaling.
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
5
12. Rigsrevisionen har desuden rekvireret tal for slutafregningssager fra første fase af
Erhvervsministeriets hjælpepakker, hvor der kan være mistanke om hvidvask. Den
15. januar 2024 var der 3.552 sager med hvidvaskefterretninger. Heraf havde Er-
hvervsstyrelsen afsluttet 2.696 sager og manglede fortsat at behandle 856 sager.
Vores opfølgning viser således, at Erhvervsstyrelsen er ved at have afsluttet behand-
lingen af sagerne fra første fase af hjælpepakkerne. Erhvervsministeriet oplyser, at Er-
hvervsstyrelsen for de sager, som endnu ikke er afsluttet, har udarbejdet en plan for
afslutningen af sagerne for hver af de 3 ordninger. Derudover holder Erhvervsstyrel-
sen månedlige statusmøder om sagerne for at sikre størst mulig fremdrift i sagsbe-
handlingen. Erhvervsstyrelsen forventer, at alle sager
med undtagelse af helt særli-
ge sager, som fx afventer domstole
vil være afsluttet senest sommeren 2024.
Erhvervsstyrelsens kontrol af sagerne
13. Udbetaling af kompensation som følge af coronanedlukningen skete ud fra virk-
somhedernes forventninger til omsætningsnedgang og antallet af hjemsendte medar-
bejdere på ansøgningstidspunktet. Erhvervsstyrelsens efterkontrol og slutafregning
har haft til formål at afgøre, om virksomhederne har opfyldt kravene for at modtage
kompensation, og at kontrollere, om det udbetalte kompensationsbeløb er korrekt.
14. Vores opfølgning viser, at Erhvervsstyrelsen har haft et kontrolsetup, hvor alle an-
søgninger har gennemgået en maskinel kontrol. Her kunne ansøgningerne få påsat et
risikomærkat, hvis der fx var uoverensstemmelse mellem virksomhedens indtastede
oplysninger og oplysninger om ejerforhold og momspligtig omsætning i offentlige regi-
stre. Erhvervsstyrelsen kunne bl.a. kontrollere virksomhedernes oplysninger mod op-
lysninger i CVR-registret, eIndkomst og momsregistret. Ansøgningerne kunne også få
påsat et risikomærkat, hvis Erhvervsstyrelsens ML-model (Machine Learning-model)
gav ansøgningen en høj risiko, eller hvis styrelsen modtog eksterne henvendelser, som
kunne indikere risiko for svindel.
Vi har i 20 udvalgte sager efterprøvet, om Erhvervsstyrelsen har fulgt op på de risiko-
mærkater, som var registreret på sagerne i den maskinelle kontrol, og som skal sikre,
at virksomhederne har opfyldt kravene for støtten. Derudover har vi gennemgået de
udvalgte sager med henblik på at fastslå, om slutafregningen er foretaget korrekt ud
fra den indsendte dokumentation.
De adgangsgivende krav
for at modtage kompen-
sation fra de 3 ordninger
For ordningen for faste om-
kostninger, hvor virksomhe-
derne kunne få dækket en
del af deres faste omkostnin-
ger, var det et krav, at virk-
somheden skulle have haft en
omsætningsnedgang på mini-
mum 35 % i forhold til virk-
somhedens omsætning i re-
ferenceåret 2019.
For lønkompensationsordnin-
gen, som gav mulighed for
kompensation for hjemsendte
ansatte med løn, var det et
krav, at virksomheden mini-
mum havde hjemsendt 30
%
eller 50 ansatte i virksomhe-
den.
For ordningen for selvstændi-
ge, hvor virksomheder kunne
blive kompenseret for falden-
de omsætning, var det et krav,
at virksomheden havde en
omsætningsnedgang på an-
søgningstidspunktet på mini-
mum 30 % i forhold til virk-
somhedens omsætning i refe-
renceåret 2019, hvor omsæt-
ningen samtidig skulle have
været minimum 120.000 kr.
Desuden var det et krav, at
ansøgeren ejede minimum
25 % af virksomheden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0007.png
6
Udvalgte sager på de
3 kompensationsordnin-
ger
Boks 1 viser eksempler på, hvad Erhvervsstyrelsen har kontrolleret i de udvalgte sa-
ger.
Rigsrevisionen har udvalgt 15
slutafregningssager tilfældigt
ud fra følgende 2 kriterier:
Sagerne dækker alle 3
kompensationsordninger.
Slutafregningen dækker de
3 mulige scenarier: tilbage-
betaling, merudbetaling el-
ler ingen ændring af udbe-
talingerne af kompensation.
Herudover har Rigsrevisionen
udvalgt 5 sager fra Erhvervs-
styrelsens udvidede COVID-
19-kontrol, hvor styrelsen har
haft en mistanke om svindel,
så de 3 ordninger er repræ-
senteret i stikprøven.
Formålet med sagsudvælgel-
sen har været at afspejle va-
riationen i sagspopulationen i
størst mulig grad.
Boks 1
Eksempler på kontrol under Erhvervsministeriets kompensa-
tionsordninger
Lønkompensationsordningen
For lønkompensationsordningen har Erhvervsstyrelsen kontrolleret ansættelsesperio-
den for de ansatte, antallet af hjemsendelsesdage og ansættelsesforhold. Årsagerne til
ændring af kompensation i sagerne har fx været, at nogle ansatte var genindkaldt på ar-
bejde, og/eller at der har været perioder, hvor virksomhederne samtidig har modtaget
offentlig ydelse for ansatte (dagpenge eller barsel).
Ordningen for selvstændige
For ordningen for selvstændige har Erhvervsstyrelsen gennemgået virksomhedernes
omsætning i kompensationsperioden (marts-august 2020) og undersøgt, om virksom-
hederne har levet op til et krav en omsætningsnedgang på minimum 30 % set i forhold til
2019 (referenceåret), dvs. året inden COVID-19-pandemien.
Ordningen for faste omkostninger
For ordningen for faste omkostninger har Erhvervsstyrelsen sammenholdt virksomhe-
dernes dokumentation for omsætning og faste omkostninger i kompensationsperioden
med tal for 2019.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Erhvervsministeriet.
Vores gennemgang viser, at Erhvervsstyrelsen har fulgt op på de risikomærkater, som
er registreret på sagerne. Desuden har Erhvervsstyrelsen beregnet kompensationen
ud fra den dokumentation, der er på sagerne. Sidstnævnte betyder, at når der har
manglet dokumentation på en sag (fx for omsætning og udgifter), har Erhvervsstyrel-
sen i første omgang bedt om yderligere dokumentation. Har virksomheden ikke kun-
net indsende det efterspurgte, er sagen blevet afgjort på det foreliggende grundlag.
Derfor har Erhvervsstyrelsen også i nogle tilfælde krævet fuld tilbagebetaling af kom-
pensationen.
15. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
16. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB6/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024
2822463_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Erhvervsministeriets
forvaltning af hjælpe-
pakker under
COVID-19
(nr.
6/2021)
24-11-2021
Minister-
redegørelse:
Erhvervsministeren:
25-01-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
02-12-2021
Erhvervsudvalget:
13-01-2022
Erhvervsministeren:
14-01-2022
(152)