Indenrigs- og Boligudvalget 2023-24
SB 5 19
Offentligt
2833338_0001.png
Marts 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
beslutningsfasen i
statslige it-projekter
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
2833338_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om beslutningsfasen i statslige
it-projekter (beretning nr. 5/2020)
29. februar 2024
RN 1506/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om beslutningsfasen i statslige it-pro-
jekter, som blev indledt med en beretning i 2020 på baggrund af en anmodning fra
Statsrevisorerne. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om Finansministeri-
ets, Justitsministeriets og Skatteministeriets initiativer adresserer den kritik, der frem-
går af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere
behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 24. marts 2021.
2. Beretningen handlede om, hvad der karakteriserer beslutningsfasen i statslige it-pro-
jekter, og om der er en sammenhæng mellem ministeriernes beslutninger i beslutnings-
fasen, og hvordan projekterne kommer i mål i forhold til pris, tid og gevinster. Under-
søgelsen omfattede i alt 96 projekter, der samlet set beløb sig til ca. 7,6 mia. kr. Pro-
jekterne var fordelt på 15 ministerier.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at der ikke var en-
tydig sammenhæng mellem statslige it-projekters målopfyldelse i forhold til pris, tids-
forbrug og gevinster, og hvor mange penge og hvor lang tid ministerierne havde brugt
på beslutningsfasen. Statsrevisorerne noterede sig, at en bestemt teknisk løsning, ud-
viklingsmetode eller indkøbsform (rammeaftale eller EU-udbud) ikke nødvendigvis
sikrede en højere succesrate for de statslige it-projekter.
Statsrevisorerne fandt det mindre tilfredsstillende, at 3 ministerier (Finansministeriet,
Justitsministeriet og Skatteministeriet) ikke i alle tilfælde havde begrundet deres be-
slutninger om it-projekternes tekniske løsning, udviklingsform og indkøbsform ud fra,
hvad der var bedst egnet til det enkelte it-projekt.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
2833338_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet, Justitsministeriet og
Skatteministeriet har arbejdet med at sikre, at deres it-projekter bliver risikovurderet i
analysefasen, og med at dokumentere valg af teknisk løsning, udviklingsmetode og ind-
købsform med udgangspunkt i, hvad der er bedst egnet i projekterne.
Finansministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet har fået risikovurderet 14 ud
af 15 projekter rettidigt. De 3 ministerier har i næsten alle tilfælde dokumenteret valg
af teknisk løsning, udviklingsmetode og indkøbsform med udgangspunkt i, hvad der
er bedst egnet i de 6 gennemgåede projekter.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Finansministeriets, Justitsministeriets og Skatte-
ministeriets arbejde med at sikre, at ministeriernes
it-projekter fremover bliver risikovurderet i analy-
sefasen.
2. Finansministeriets, Justitsministeriets og Skatte-
ministeriets arbejde med at dokumentere, at mini-
sterierne fremover vælger teknisk løsning, udvik-
lingsmetode og indkøbsform med udgangspunkt i,
hvad der er bedst egnet i det enkelte it-projekt.
Status
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
III. Ministeriernes initiativer
Statens It-råd
I 2011 nedsatte regeringen
Statens It-projektråd (senere
Statens It-råd) med topledere
fra offentlige og private virk-
somheder. Rådet hjælper
myndigheder med tidlig hånd-
tering af risici i it-projekter
gennem rådgivning, konkrete
værktøjer og en systematisk
risikovurdering.
5. Vi gennemgår i det følgende Finansministeriets, Justitsministeriets og Skattemini-
steriets initiativer i forhold til opfølgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang og dialog med ministerierne
samt på oplysninger fra Statens It-råd.
Ministeriernes arbejde med risikovurdering af it-projekter i analysefa-
sen
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet, Justitsministeriet og
Skatteministeriet har fået risikovurderet 14 ud af 15 projekter rettidigt. 12 af projekter-
ne er risikovurderet i analysefasen, mens de resterende 3 er risikovurderet senere. Af
de 3 vurderer Statens It-råd, at kun ét projekt burde have været risikovurderet tidlige-
re. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
3
7. Statsrevisorerne konstaterede, at Statens It-råds risikovurdering af 23 ud af de 96
projekter først blev afsluttet efter overgangen til gennemførelsesfasen. Den sene risi-
kovurdering begrænsede Statens It-råds mulighed for at komme med relevante anbe-
falinger i projekternes beslutningsfase, som kunne være med til at reducere risici i
projektet og have betydning for projektets succes.
8. Det fremgik af beretningen, at 5 ud af 6 projekter i Finansministeriet, Justitsministe-
riet og Skatteministeriet blev risikovurderet så sent, at det kan have haft betydning
for, hvilke anbefalinger der har været relevante for Statens It-råd at give i forbindelse
med risikovurderingen.
9. Vores opfølgning viser, at Finansministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet
har fået risikovurderet 14 ud af 15 projekter rettidigt. Rigsrevisionen har gennemgået
15 it-projekter i de 3 ministerier for at vurdere ministeriernes arbejde med at sikre, at
it-projekterne bliver risikovurderet i analysefasen. Vi har taget udgangspunkt i en op-
gørelse fra Statens It-råd over tidspunktet for risikovurdering i projekterne.
Statens It-råds opgørelse viser, at det ene af Finansministeriets 2 projekter (Moderni-
sering af SB/SKS)
er risikovurderet i analysefasen, mens det andet (Refusionsprojek-
tet)
er blevet risikovurderet i gennemførelsesfasen. Det fremgår af ministeriets mate-
riale, at projektet i løbet af gennemførelsesfasen er blevet dyrere end først estimeret,
hvorfor projektet først er blevet risikovurderet i gennemførelsesfasen. Statens It-råd
vurderer derfor, at projektet ikke burde have været risikovurderet tidligere.
Derudover viser Statens It-råds opgørelse, at ét af Justitsministeriets 3 projekter
(Straffe-
og skifteprojektet)
er risikovurderet i analysefasen, mens de 2 øvrige pro-
jekter (Genudbud
af AFIS
og
NyX)
er blevet risikovurderet i gennemførelsesfasen.
Statens It-råd vurderer, at risikovurderingen af Genudbud af AFIS er sket på et rime-
ligt tidspunkt, da projektet endnu ikke havde været i udbud og derfor kunne nå at an-
vende anbefalingerne fra Statens It-råd. Statens It-råd vurderer, at NyX-projektet
burde have været risikovurderet tidligere.
Endelig viser Statens It-råds opgørelse, at alle Skatteministeriets 10 projekter er risi-
kovurderet i analysefasen.
Ministeriernes arbejde med at dokumentere valg af teknisk løsning,
udviklingsmetode og indkøbsform
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet, Justitsministeriet og
Skatteministeriet samlet set har forbedret deres arbejde med at dokumentere valg af
teknisk løsning, udviklingsmetode og indkøbsform med udgangspunkt i, hvad der er
bedst egnet i det enkelte it-projekt. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Tidspunkt for risiko-
vurdering
It-projekter skal risikovurde-
res af Statens It-råd i analyse-
fasen, dvs. inden selve anskaf-
felsen eller udviklingen påbe-
gyndes.
De 15 projekter
Statens It-råd har udarbejdet
en opgørelse over tidspunktet
for risikovurderingen i de pro-
jekter i de 3 ministerier, som
er blevet risikovurderet siden
beretningen blev afgivet (i pe-
rioden 1. januar 2021
1. okto-
ber 2023), og som er overgået
fra analyse- til gennemførel-
sesfasen. Det drejer sig om i
alt 15 projekter (se bilag 1).
10. Det fremgik af beretningen, at Finansministeriet, Justitsministeriet og Skattemini-
steriet ikke i alle de 6 gennemgåede projekter havde begrundet beslutningerne om
teknisk løsning, udviklingsmetode og indkøbsform ud fra, hvad der er bedst egnet i
det enkelte it-projekt, men i stedet fx ud fra tidligere erfaringer.
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
2833338_0005.png
4
Teknisk løsning
Ministerierne kan vælge for-
skellige tekniske løsninger, fx
et standardsystem eller ud-
vikling af it-systemet fra bun-
den hos en leverandør.
11. Vores opfølgning viser, at Finansministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet
samlet set har forbedret arbejdet med at dokumentere begrundelsen for deres valg.
Rigsrevisionen har gennemgået de 3 ministeriers arbejde med at dokumentere valg
af teknisk løsning, udviklingsmetode og indkøbsform. Det har vi gjort med udgangs-
punkt i 6 projekter, der er udvalgt blandt de 15 projekter. Tabel 1 viser de udvalgte
projekter og resultatet af vores gennemgang.
Tabel 1
Udviklingsmetode
Ministerierne kan vælge at ar-
bejde ud fra den agile metode
eller vandfaldsmetoden. Én af
forskellene er, at man ved
vandfaldsmetoden på forhånd
beskriver kravene til systemet
på et detaljeret niveau, mens
kravene i agile projekter
indledningsvist kun er be-
skrevet på et overordnet ni-
veau, som konkretiseres lø-
bende.
Dokumentation af valg af teknisk løsning, udviklingsmetode og
indkøbsform
Ministerium
Projekt
Begrundet
teknisk
løsning
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Begrundet
udviklingsme-
tode
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Begrundet
indkøbsform
Ja
Ikke relevant
1)
Ja
Ja
Ja
Ja
Finansministeriet
Finansministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Modernisering af SB/SKS
Refusionsprojektet
Genudbud af AFIS
Straffe- og skifteprojektet
Tværgående lønindeholdelse
Udfasning af SAP38 som
opkrævningssystem (USO)
Indkøbsform
Ministerierne kan indkøbe et
it-system eller udviklingstimer
på forskellig måde, fx gennem
et EU-udbud eller gennem
Staten og Kommunernes
Indkøbsservices (SKI)
rammeaftaler.
1)
Refusionsprojektet er omfattet af et tidligere udbud under Statens Lønløsning, hvorfor forholdet ikke er
relevant.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Finansministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet .
Det fremgår af tabel 1, at de 3 ministerier i næsten alle tilfælde har begrundet valg af
teknisk løsning, udviklingsmetode og indkøbsform med udgangspunkt i, hvad der er
bedst egnet i det enkelte it-projekt.
Finansministeriet har fx begrundet sit valg af udviklingsmetode ud fra projektets be-
hov i forhold til en agil eller en vandfaldsbaseret tilgang til udviklingsmetoder. Derud-
over har Justitsministeriet eksempelvis begrundet sit valg af indkøbsform ud fra, hvad
markedsdialogen havde vist var det bedste for projektet. Endelig har Skatteministe-
riet eksempelvis begrundet sit valg af teknisk løsning ud fra et ønske om at sikre den
fortsatte drift af den eksisterende løsning.
12. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
2833338_0006.png
5
Bilag 1. 15 projekter i Finansministeriet, Justitsministeriet og Skattemi-
nisteriet, der er blevet risikovurderet og er overgået fra analysefasen
til gennemførelsesfasen siden beretningen
Ministerium
Finansministeriet
Finansministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Skatteministeriet
Projekt
Modernisering af SB/SKS*
Refusionsprojektet*
Straffe- og skifteprojektet*
Genudbud af AFIS*
NyX
Payment service provider (PSP)
DAC7 (platformsøkonomi)
Implementering af boligforliget 2017
ESLE (levetidsforlængelse af erhvervssystemet)
Logisk indberetningskontrol
Digital Logbog
Tværgående lønindeholdelse*
Ejendomsdataprogrammet
EUTK (eksport og EU-forsendelse)
Udfasning af SAP38 som opkrævningssystem (USO)*
Note: Projekter markeret med * indgår i opfølgningspunkt 2.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Finansministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet .