Finansudvalget 2023-24
SB 13 6
Offentligt
2822367_0001.png
Februar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
den offentlige
ejendomsvurdering
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
2822367_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om den offentlige ejendomsvurdering
(beretning nr. 13/2012)
6. februar 2024
RN 1105/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om den offentlige ejendomsvurde-
ring, som blev indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i nota-
ter til Statsrevisorerne af 2. februar 2014 og 13. februar 2014.
2. Beretningen handlede om SKATs forvaltning af ejendomsvurderingerne, herunder
SKATs tilrettelæggelse af vurderingsopgaven og træfsikkerheden i vurderingerne.
3. I september 2023 offentliggjorde Vurderingsstyrelsen foreløbige ejendomsvurde-
ringer for ejerboliger og visse andre boligtyper. Offentliggørelsen har afstedkommet
en række henvendelser om at få ejendomsvurderingen ændret samt medieomtale, og
Vurderingsstyrelsen er i gang med at gennemgå de foreløbige ejendomsvurderinger,
der ifølge styrelsen rammer skævt.
Baggrunden for at basere beskatningen på foreløbige ejendomsvurderinger er den
nye ejendomsskattelov, som er trådt i kraft den 1. januar 2024. Loven forudsætter, at
boligbeskatningen fra 2024 skal være baseret på nye vurderinger. Forsinkelser af ud-
viklingen af et nyt ejendomsvurderingssystem har betydet, at Vurderingsstyrelsen ik-
ke har kunnet nå at udarbejde og udsende endelige vurderinger for 2022 før fristen
den 1. januar 2024. Vurderingsstyrelsen har med lov om ændring af ejendomsvurde-
ringsloven mv. (lov nr. 679 af 3. juni 2023) haft lovhjemmel til i første omgang at base-
re beskatningen på foreløbige vurderinger.
De foreløbige ejendomsvurderinger for 2022 er baseret på automatiske modelbereg-
ninger af ejendomsværdien. I nogle sager findes der individuelle forhold med betyd-
ning for boligens værdi, som den automatiske beregningsmodel ikke har taget højde
for. Ved de foreløbige vurderinger er der ikke sket en manuel sagsbehandling i disse
sager.
De foreløbige ejendomsvurderinger for 2022 vil blive erstattet af endelige vurderin-
ger, som ifølge Skatteministeriets planer forventes at være klar i løbet af 1. halvår
2025. Skatteministeriet har dog oplyst, at tidsplanen for udsendelse af vurderingerne
for 2022 ikke er endelig. De endelige vurderinger for 2022 skal udgøre det endelige
grundlag for beskatningen i 2024.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
De nye ejendomsvurde-
ringer
Boligejerne fik den 12. septem-
ber 2023 via Vurderingspor-
talen adgang til oplysninger
om nye, foreløbige ejendoms-
vurderinger for 2022, som lig-
ger til grund for en foreløbig
boligbeskatning i 2024. Her
kunne boligejerne se den fore-
løbige grundværdi og ejen-
domsværdi for ejerboliger og
ejendomme med blandet for-
mål (bolig og erhverv).
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
2822367_0003.png
2
Rigsrevisionen har bedt Skatteministeriet om at redegøre for ministeriets initiativer
for at sikre kvaliteten i de endelige ejendomsvurderinger. Dette notat indeholder ikke
Rigsrevisionens vurdering af initiativerne, herunder virkningerne af dem. Det skyldes,
at det endnu er for tidligt at vurdere, hvordan initiativerne virker i praksis.
Ombudsmanden indledte i september 2023 en undersøgelse af de foreløbige ejen-
domsvurderinger og kvalitetssikringen af vurderingerne, og vi har derfor ikke behand-
let dem yderligere.
Konklusion
Rigsrevisionen har tidligere i
beretning nr. 5/2021 behand-
let Skatteministeriets styring
af det nye ejendomsvurde-
ringssystem. Vi har senest
afgivet et opfølgende notat i
sagen den 8. januar 2024.
Skatteministeriet oplyser, at Vurderingsstyrelsen tager flere initiativer til at sikre, at de
endelige ejendomsvurderinger bliver retvisende. Initiativerne omfatter bl.a. manuel
sagsbehandling af ejendomme, hvor individuelle forhold kan have betydning for vurde-
ringerne, og en generel kvalitetssikring af vurderinger med risiko for fejl, fx ejendom-
me, hvor grundværdien overstiger den samlede ejendomsværdi. Initiativerne kræver
såvel it-udvikling som sikring af den rette bemanding.
Rigsrevisionen bemærker, at tidsplanen for udsendelse af ejendomsvurderingerne for
2022 ikke er endelig, og at der fortsat mangler udvikling og test af dele af systemunder-
støttelsen af den proces, der skal understøtte vurderingerne. Der er desuden ikke taget
endelig stilling til bemanding i forbindelse med udsendelse af vurderingerne for 2022.
Der knytter sig dermed fortsat risici til udarbejdelse og udsendelse af de endelige vur-
deringer for 2022.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
etableringen af det nye ejendomsvurderingssystem.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets fremtidige tilrettelæggelse af
vurderingsopgaven, dvs. opstilling af mål for fx kva-
litet og resultater på vurderingsområdet.
2. Etableringen af det nye vurderingssystem, der
skal sikre større træfsikkerhed og kvalitet i ejen-
domsvurderingerne, herunder sikre relevante og
pålidelige salgsdata, der kan bruges i vurderingsar-
bejdet.
3. Skatteministeriets initiativer for at sikre, at de
grundlæggende forvaltningsretlige regler for be-
handling af klager overholdes på vurderingsområ-
det.
Status
Behandles, når de endelige ejendoms-
vurderinger foreligger.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles, når de endelige ejendoms-
vurderinger foreligger.
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
2822367_0004.png
3
III. Skatteministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets, herunder Vurderingsstyrelsens,
initiativer for at styrke ejendomsvurderingerne med henblik på at sikre større træf-
sikkerhed og kvalitet i vurderingerne.
6. Opfølgningen er baseret på Vurderingsstyrelsens skriftlige redegørelse samt mø-
der med Skatteministeriet og Vurderingsstyrelsen om status for ejendomsvurderin-
gerne.
Rigsrevisionen har ikke foretaget en vurdering af initiativernes virkning på træfsikker-
heden og kvaliteten i ejendomsvurderingerne. Det kan vi først følge op på, når de en-
delige vurderinger foreligger.
Vurderingsstyrelsens initiativer for at sikre retvisende ejendoms-
vurderinger
Vurderingsopgaven
Ejendomsvurderingerne har
ligget hos Vurderingsstyrelsen
siden opsplitningen af SKAT i
7 selvstændige styrelser i juli
2018.
Ejendomme vurderes hvert
2. år. De fleste ejerboliger vur-
deres i lige år. Øvrige ejen-
domme, fx landbrugs- og er-
hvervsejendomme, vurderes i
ulige år.
Det første vurderingsår efter
den nye lov er 2020 for ejer-
boliger og 2021 for øvrige
ejendomme.
Vurderingssystemet for de kommende ejendomsvurderinger
7. Vurderingsstyrelsen oplyser, at de kommende ejendomsvurderinger, herunder de
endelige vurderinger for 2022 vil gennemgå en proces med flere trin for at sikre, at
der bliver taget hensyn til individuelle forhold ved boligerne, når ejendomsvurderin-
gen bliver fastsat.
Ud over den indledende automatiske modelberegning (delproces 1), som også er an-
vendt ved de foreløbige ejendomsvurderinger, vil de kommende vurderinger, herun-
der de endelige vurderinger for 2022, efter Skatteministeriets oplysninger ske efter
processen, der er vist i figur 1.
Figur 1
Proces for den kommende sagsbehandling af ejendomsvurderingerne
DELPROCES 1
DELPROCES 2
DELPROCES 3
DELPROCES 4
Automatisk model-
beregning af
ejendomsværdi og
grundværdi ud fra
data om salgspriser
og data om boliger
og grunde
Maskinel screening
med henblik på en
eventuel manuel
sagsbehandling
Deklarations-/
høringsproces
Fastsættelse af
ejendomsværdi
og grundværdi
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Det fremgår af figur 1, at processen indledes med, at der automatisk beregnes en
ejendomsværdi og en grundværdi. Ejendomsværdien beregnes ud fra en kvadratme-
terpris for det område, hvor boligen ligger. Værdien korrigeres for en række forskelle
mellem ejerens bolig og sammenlignelige ejendomme. Desuden beregnes en værdi
for selve grunden (grundværdien). Beregningen af grundværdien er primært baseret
på landsdækkende statistik om salgspriser for ubebyggede grunde (delproces 1).
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
4
I beregningen indgår ca. 100 forskellige forhold, som har betydning for ejendommens
værdi. Beregningen baseres kun på data, som automatisk kan overføres fra registre.
Det er fx data om salgspriser, boligareal, boligens alder og varmekilde samt data om
anvendelse af bygninger på grunden. Det er desuden plandata, der bl.a. viser mulig-
hederne for anvendelse af grunden, fx muligheden for udstykning.
Screening af sager
Sagsbehandlingssystemet in-
deholder i alt ca. 500 kriterier,
som sagerne bliver screenet
ud fra, og som kan betyde, at
ejendommene kan blive gen-
stand for manuel sagsbehand-
ling.
8. Efter den automatiske modelberegning af ejendomsværdien og grundværdien vil
ejendomsvurderingerne efter det oplyste gennemgå en maskinel screening, hvor det
på baggrund af en række kriterier vurderes, om der er behov for en manuel sagsbe-
handling af den enkelte ejendomsvurdering (delproces 2). Der er en række forhold,
som leder til manuel sagsbehandling. Det kan være, at grundværdien er højere end
ejendomsværdien, eller at der er konstateret forurening på grunden, som beregnin-
gen ikke tager hensyn til. Det kan også være, at boligen er handlet til en pris, som afvi-
ger væsentligt fra den automatiske vurdering.
Den manuelle sagsbehandling skal således understøtte, at ejendomsvurderingerne
bliver retvisende, når der er individuelle forhold for boligen, som den automatiske be-
regningsmodel ikke tager højde for.
9. På baggrund af den manuelle sagsbehandling skal ejendomsvurderingen sendes i
en deklarations-/høringsproces, hvor boligejeren får mulighed for at se, hvilke oplys-
ninger der vil indgå i vurderingen af ejendommen (delproces 3). Det omfatter oplysnin-
ger om selve ejendommen og oplysninger om, hvilke ejendomme der er sammenlignet
med (referenceejendomme). Boligejeren har en frist på 4 uger til at gøre indsigelse om
fejl og mangler i oplysningerne. Boligejeren kan også her supplere med oplysninger om
tinglyste servitutter, fx som følge af fredning eller ret til offentlig færdsel på en ejendom,
som kan begrænse ejerens rettigheder for anvendelse af ejendommen og påvirke ejen-
dommens værdi. Vurderingsstyrelsen oplyser, at styrelsen vil gemme oplysninger om
sådanne forhold på en ejendom og benytte dem i forbindelse med sagsbehandlingen
af kommende ejendomsvurderinger, hvis forholdene fortsat er gældende.
Forsigtighedsprincippet
På grund af den usikkerhed,
der altid vil være ved en vurde-
ring, beskattes boligejeren af
80 % af vurderingen. Det vil
sige, at der gives 20 % ned-
slag i ejendomsvurderingen
ved beskatningen. Dette, som
kaldes et forsigtighedsprincip,
fremgår af ejendomsskatte-
loven.
Vurderingsstyrelsen oplyser desuden, at styrelsen
hverken ved de foreløbige eller de
endelige ejendomsvurderinger
har adgang til at tage højde for tinglyste servitutter i
den automatiske beregningsmodel. Tinglyste servitutter inddrages derfor kun, hvis bo-
ligejeren gør opmærksom på dem i deklarations-/høringsprocessen.
Efter høringen af boligejeren vil eventuelle indsigelser blive sagsbehandlet med hen-
blik på et eventuelt tillæg/nedslag i ejendomsværdien og grundværdien (delproces
4). Vurderingsstyrelsen vil herefter udsende en endelig vurderingsafgørelse til bolig-
ejeren med oplysninger om klagefristen, som er90 dage.
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
5
Databaseret kvalitetskontrol
10. Vurderingsstyrelsen oplyser, at der er indført en databaseret kvalitetskontrol i
form af stikprøvevise kontroller. Formålet med kontrollerne er at fange fejl undervejs
i vurderingsprocessen. Kvalitetskontrollen vil blive gennemført efter hver af de del-
processer, der er angivet i figur 1. Kvalitetskontrollen er risikobaseret, og formålet er,
at ejendomme udsøges til kontrol ud fra en erfaringsbaseret og statistisk vurdering
af, hvor der er størst sandsynlighed for at finde fejl. Fx vil kontrollen identificere eks-
treme værdier i de automatiske beregninger af ejendomsværdien og grundværdien
(efter delproces 1). Ejendomme med en relativt høj eller lav ejendomsværdi og ejen-
domme med en høj grundværdi i forhold til ejendomsværdien vil også blive gennem-
gået.
Kvalitetskontrollen indebærer også, at ejendomme, som har fået de største tillæg i
ejendomsværdien og/eller i grundværdien i den manuelle sagsbehandling, vil blive
gennemgået (efter delproces 2). Herudover skal de ejendomme, som har fået de stør-
ste ændringer i ejendomsværdien og grundværdien på baggrund af indsigelser i de-
klarations-/høringsprocessen gennemgås (efter delproces 3).
It-system og bemanding til at gennemføre ejendomsvurderingerne
11. Vi har bedt Vurderingsstyrelsen om at redegøre for, om udvikling og test af den sy-
stemmæssige understøttelse af de enkelte trin i ejendomsvurderingsprocessen er af-
sluttet (jf. figur 1). Vi har desuden bedt Vurderingsstyrelsen om at oplyse, om styrelsen
har sikret, at den fornødne bemanding er til stede til at gennemføre ejendomsvurde-
ringerne for 2022.
Vurderingsstyrelsen oplyser, at styrelsen i samarbejde med Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen p.t. har udviklet og testet en stor del af den systemmæssige understøt-
telse til at gennemføre ejendomsvurderingerne. Ifølge Vurderingsstyrelsen mangler
der dog fortsat at blive udviklet nogle vigtige elementer som grundlag for at gennem-
føre ejendomsvurderingerne, hvoraf størsteparten ifølge Vurderingsstyrelsen udvik-
les og testes i forbindelse med vurderingen for 2020. Til vurderingen for 2022 udestår
bl.a. udvikling af en funktionalitet, der kan understøtte, at ændringer, som er sket i den
manuelle sagsbehandling af vurderingen for 2020, overføres til vurderingen for 2022.
I forhold til bemanding til at gennemføre ejendomsvurderingerne oplyser Vurderings-
styrelsen, at styrelsen i 2024 gennemfører en opnormering på i alt ca. 174 årsværk pri-
mært til ejendomsvurderingerne. Resurserne vil i hele 2024 være allokeret til sagsbe-
handling og udsendelse af de ejendomsvurderinger for 2020, som endnu ikke er ud-
sendt. Vurderingsstyrelsen vil først påbegynde sagsbehandlingen af de endelige vur-
deringer for 2022 i 1. halvår 2025. Vurderingsstyrelsen har ikke på nuværende tids-
punkt en endelig tidsplan for udsendelse af vurderingerne for 2022, og styrelsen har
ikke taget endelig stilling til bemanding i forhold til sagsbehandlingen og udsendelsen
af vurderingerne for 2022.
Statsrevisorerne beretning SB13/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 6. januar 2024
2822367_0007.png
6
Plandata
Ved grundvurdering sker vur-
deringen på baggrund af plan-
dataoplysninger om de mulige
anvendelser og udnyttelser af
en given grund. I den forbin-
delse har Vurderingsstyrelsen
fremhævet det som et pro-
blem, at visse anvendelses-
koder er meget brede, fx
”Er-
hvervsområde” og
”Område
til offentlige formål”, hvilket
potentielt kan dække over en
lang række anvendelser.
Det langsigtede arbejde med at forbedre data til brug for ejendomsvurderingerne
12. Vurderingsstyrelsen oplyser, at styrelsen herudover samarbejder med kommuner-
ne og andre statslige myndigheder om forbedringer af både plandata og BBR-data.
Plandata og BBR-data har efter styrelsens vurdering været de væsentligste årsager til,
at styrelsen har foretaget manuel sagsbehandling, og at boligejerne er kommet med
indsigelser under deklarations-/høringsprocessen i forbindelse med ejendomsvurde-
ringerne for 2020.
13. Vurderingsstyrelsen oplyser, at der er tale om et langsigtet arbejde med at forbed-
re de data, som ejendomsvurderingerne bygger på. Det skyldes, at de systemer, der
bruges til indberetning
særlig Plandata.dk
på nogle områder skal ændres, så data
kan indberettes til vurderingsformål. Samtidig skal indberetningen i kommunerne for-
bedres, så antallet af fejl i indberetningen reduceres.
I forhold til BBR-data er en af udfordringerne ved brugen af data ifølge Vurderingssty-
relsen, at en del data ikke er opdaterede. BBR-data udgør derfor også en stor del af
indsigelserne i deklarations-/høringsprocessen. Vurderingsstyrelsen oplyser, at sty-
relsen arbejder med at forbedre BBR-data gennem et nyt og forbedret regelgrundlag
for opdateringer af data i BBR samt tilsyn med og vejledning af kommunerne, som har
myndighedsansvaret for data i BBR.
Vurderingsstyrelsen oplyser hertil, at der dog er tale om et mere langsigtet forbed-
ringsarbejde, som ikke nødvendigvis vil slå fuldt igennem på kvaliteten af de endelige
ejendomsvurderinger for 2022.
14. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen