Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 78
Offentligt
2792214_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på L 78
spørgsmål 3
I brev af 23. november 2023 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
L 78
spørgsmål 3:
”Vil
ministeren belyst, hvordan der kan udarbejdes en model, hvor det
afspejles i et lavere driftstilskud til privatinstitutioner, såfremt der ved lov
stilles lavere normeringskrav til privatinstitutioner (1:3 og 1:6) end det fak-
tiske normeringsniveau i de kommunale daginstitutioner i beliggenheds-
kommunen?”
Svar:
Der ønskes en model, hvor privatinstitutioner får et lavere driftstilskud,
hvis kommunens faktiske normeringer har været bedre end det i loven
angivne minimumsnormeringskrav til privatinstitutioner (1:3 og 1:6).
Efter gældendende dagtilbudslov modtager en privatinstitution et driftstil-
skud fra kommunen, hvis størrelse beror på de gennemsnitlige budgette-
rede nettodriftsudgifter eksklusiv udgifter til støttepædagog pr. barn i et
aldersvarende dagtilbud i kommunen i det år, hvor tilskuddene ydes.
De enkelte kommuners faktiske normering i kommunale, selvejende dag-
institutioner m.v. er opgjort som et årligt gennemsnit i kommunerne vil
først være tilgængelig om efteråret i det efterfølgende år. Oplysningerne
om kommunernes faktiske normeringer i 2024 vil således først være til-
gængelige i efteråret 2025.
En eventuel regulering af driftstilskuddet til privatinstitutioner baseret på
oplysninger om kommunens faktiske normeringer i for eksempel 2024 vil
således først tidligst kunne ske fra 2026. I en konkret model vil dermed
også skulle tages stilling til, hvordan et sådan lavere driftstilskud vil skulle
fastsættes under forudsætning af den manglende samtidighed i de nødven-
dige oplysninger.
4. december 2023
Sagsnr.: 23/24699
L 78 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan der kan udarbejdes en model med et lavere driftstilskud til privatinstitutioner, såfremt der ved lov stilles lavere normeringskrav til privatinstitutioner m.v.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2