Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 68
Offentligt
2810561_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 68 - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Charlotte Munch (DD)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8008
20. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L 68), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte
Munch (DD).
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren redegøre for, hvad man konkret har gjort for at undgå, at de nye ar-
bejdstidsregler skal gælde for det danske arbejdsmarked?”
Svar:
Danmark er medlem af EU og er i medfør af traktatgrundlaget forpligtet til at efter-
leve de domme, som EU-Domstolen afsiger. EU-Domstolens afgørelse om regi-
strering af arbejdstid er fra 2019.
Det oprindelige arbejdstidsdirektiv stammer fra 1993, mens den version af direkti-
vet, som der normalt henvises til i dag (direktiv 2003/88), er fra 2003. De første af-
gørelser fra EU-Domstolen, hvor det blev fastslået, at rådighedstid på arbejdsplad-
sen skal tælle som arbejdstid, er også ca. 20 år gamle, og blandt andet på grund af
disse afgørelser blev der indledt drøftelser i Rådet for Den Europæiske Union (Rå-
det) om en mulig ændring af direktivet.
Fra dansk side blev der i perioden 2003-2008 støttet op om bestræbelserne på at få
ændret direktivet, men det var meget vanskeligt at nå til enighed i Rådet. Da det
omsider lykkedes, blev det i Rådet tilvejebragte kompromis afvist af Europa-Parla-
mentet. Det var navnlig spørgsmålet om opt out
muligheden for at aftale fravi-
gelse af 48-timersreglen
der var årsag til, at Europa-Parlamentet nedstemte Rå-
dets kompromis, idet Parlamentet ønskede adgangen til opt out fjernet eller beskå-
ret i langt videre omfang end det, man havde kunnet blive enige om i Rådet.
Efter 2009, hvor det stod klart, at bestræbelserne på at få ændret direktivet ikke var
lykkedes på baggrund af Rådets kompromis, blev der fra dansk side opfordret til, at
Kommissionen fortsat arbejdede for en ændring af arbejdstidsdirektivet. Der blev
også indledt en proces i overensstemmelse med traktatens (TEUF) artikel 154 og
155, hvor arbejdsmarkedets parter på EU-plan søgte at nå til enighed om ændring
af direktivet, men disse forhandlinger endte også uden resultat.
I 2017 kom Kommissionen med en fortolkningsmeddelelse om direktiv
2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden
L 68 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om regeringen vil arbejde for, at den kommende Kommission fremsætter et forslag til et revideret arbejdstidsdirektiv, der bedre afspejler arbejdsmarkedets forhold i dag
(arbejdstidsdirektivet) og signalerede på den baggrund, at man ikke længere gik
med overvejelser om at få direktivet ændret.
EU-Kommissionen offentliggjorde 15. marts 2023 en ny fortolkningsmeddelelse
om arbejdstidsdirektivet. Formålet med fortolkningsmeddelelsen er at hjælpe natio-
nale myndigheder, borgere og virksomheder med at anvende arbejdstidsdirektivet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2