Kulturudvalget 2023-24
L 36
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om mediestøtte
(Ændringer i mediestøtten, støtte til ugeaviser og støtte til publicisti-
ske magasiner)
(L 36)
Af […], tiltrådt af: […]
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, stk. 2,
indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) kan dokumentere, at alle tilknyttede journalister har ordentlige løn- og
arbejdsvilkår,«
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 6-10.«
[Mediestøtten gøres betinget af, at alle tilknyttede journalister har ordentlige
løn- og arbejdsvilkår]
2)
Efter nr. 2 indsættes:
»02) I
§ 3, stk. 2,
indsættes efter nr. 7, der bliver nr. 8, som nyt nummer:
»9) har et indhold, der efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for
i overvejende grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig selv-
stændig redaktionel behandling.,«
Nr. 9-10 bliver herefter nr. 10-11.«
[Mediestøtten gøres betinget af, at der ikke anvendes robotgenererede artik-
ler]
3)
Nr. 3
udgår.
[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]
4)
Nr. 5
udgår.
[Bestemmelse om koncernloft udgår]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»03.
I
§ 3
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
L 36 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om ministeren vil som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag mv.
UDKAST
»Stk.
6.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelse om
ordentlige løn- og arbejdsvilkår, jf. stk. 2, nr. 5.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler]
6)
Nr. 6
udgår.
[Bestemmelse om betingelser for øget tilskud til lokale eller regionale ny-
hedsmedier udgår]
7)
Efter nr. 6 indsættes:
»04.
I § 4, stk. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1-5, 7 og 9,« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1-
6, 8 og 10«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]
8)
Nr. 7
udgår.
[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»05.
I § 7, stk. 1, nr. 3, og § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1 og 3-
9« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1 og 3-11«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovens § 3, stk. 2, indsættes et
nyt nr. 5, der fastsætter, at mediestøtten vil blive gjort betinget af, at nyheds-
mediet kan dokumentere, at alle tilknyttede journalister til mediet har or-
dentlige løn- og arbejdsvilkår.
Ved tilknyttede journalister forstås fastansatte og freelanceansatte journali-
ster ved det pågældende nyhedsmedie.
Ved ordentlige løn- og arbejdsvilkår forstås overenskomstmæssige løn- og
arbejdsvilkår.
2
L 36 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om ministeren vil som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag mv.
UDKAST
Danmark bygger på ordnede forhold på arbejdsmarkedet og hensigten med
ændringsforslaget er, at når der produceres redaktionelt indhold for offent-
lige midler eller med offentlig støtte sker det i respekt for dette, dvs. efter
overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i branchen.
Der henvises til ændringsforslagets nr. 5 og bemærkningerne til nr. 5, om
fastsættelse af regler herfor.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i lovens § 3, stk. 2, indsættes et
nyt nr. 9, hvorefter mediestøtten vil blive gjort betinget af, at nyhedsmediet
har et indhold, der efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i
overvejende grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig selv-
stændig redaktionel behandling.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at der vil kunne stilles
betingelse om, at der ikke kan gives mediestøtte til nyhedsmedier, der i
overvejende grad anvender automatisk genereret indhold, herunder robot-
genererede artikler.
Ved automatisk genereret indhold forstås artikler m.v., der i overvejende
grad er automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel be-
handling.
Ændringsforslaget vil betyde, at nyhedsmedier, der anvender robotgenere-
rede artikler, ikke vil kunne modtage mediestøtte.
For at sikre journalistisk kvalitet og uafhængighed vil mediestøtten blive
gjort betinget af, at støtten ydes til journalistik udarbejdet af journalister og
ikke af medier, der i overvejende grad anvender automatisk genereret ind-
hold.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3, at i
lovens § 3, stk. 4, ændres ”17,5 mio. kr.” til: ”12,5 mio. kr.”
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3, udgår.
3
L 36 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om ministeren vil som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag mv.
UDKAST
Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive ændret, således at
titelloftet vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 5, at i
lovens § 3 indsættes efter stk. 4 et nyt stykke 5, hvorefter en virksomhed,
der modtager redaktionel produktionsstøtte efter §§ 3-4, kan maksimalt
opnå redaktionel produktionsstøtte på op til 90,0 mio. kr. årligt. Ved be-
regningen af støtteloftet betragtes alle koncernforbundne virksomheder,
der modtager redaktionel produktionsstøtte efter §§ 3-4, som en enkelt
virksomhed.
Det foreslås med ændringsforslaget, at lovforslagets § 1, nr. 5, udgår.
Der er ikke i dag en bestemmelse i lov om mediestøtte om et koncernloft i
forhold til tilskud til nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte. Et
koncernloft sætter en grænse for, hvor stor en andel af den samlede medie-
støtte en enkelt virksomhed kan oppebære.
Med ændringsforslaget vil den nuværende retstilstand bevares i forhold til
tilskud til nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte, således at der
fortsat ikke vil være et koncernloft for modtagelse af redaktionel produkti-
onsstøtte.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes et nyt stk. 6, hvorefter
kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om journalisters løn- og
arbejdsvilkår, jf. stk. 2, nr. 5.
Det vil være hensigten, at det forinden fastsættelse af regler afklares på den
baggrund i samråd med de relevante arbejdsmarkedsparter, hvilke krav til
overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, der inden for rammerne af den
danske arbejdsmarkedsmodel vil kunne stilles til modtagere af mediestøtten.
Det skal i den forbindelse afklares, hvordan der kan føres tilsyn med over-
holdelse af de fastsatte regler om journalisters løn- og arbejdsvilkår.
Ændringsforslaget vil betyde, at kulturministeren vil kunne fastsætte regler
om krav til journalisters løn- og arbejdsvilkår, som en betingelse for modta-
gelse af mediestøtte.
4
L 36 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om ministeren vil som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag mv.
UDKAST
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 6, at der
opsættes en række betingelser for, at der kan ydes øget tilskud til lokale eller
regionale nyhedsmedier. Det fremgår, at ved en vurdering af, om nyheds-
mediet er lokalt eller regionalt lægges vægt på, om et nyhedsmedie opfylder
en række parametre. Den skønsmæssige vurdering af, om de enkelte ansø-
gende nyhedsmedier kan betragtes som et lokalt eller regionalt medie, der
kan opnå øget støtte, foretages ud fra disse parametre, som tilsammen dan-
ner grundlag for en afgørelse om tilskud. Parametrene fungerer ikke som
ekskluderende regler. Det fremgår, at parametrene, der indgår i en samlet
afvejning, taler for, at nyhedsmediet er et lokalt eller regionalt nyhedsmedie.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 6 udgår, således
at der ikke er betingelser i form af parametre, der indgår i en skønsmæssig
helhedsvurdering, for, at der kan ydes øget tilskud til lokale eller regionale
nyhedsmedier.
Ændringsforslaget vil betyde, at der ikke vil være betingelser i form af pa-
rametre, der indgår i en skønsmæssig helhedsvurdering, for at der kan ydes
forøget støtte til lokale eller regionale nyhedsmedier.
Formålet med ændringsforslaget om, at bestemmelsen udgår er, at medie-
støtten skal gives ud fra mere objektive kriterier for at skabe stabilitet i
branchen, så mediehusene får de bedste rammer for at planlægge flere år
frem.
På den baggrund foreslås det, at fjerne bestemmelsen med de forskellige
adgangskriterier til lokale eller regionale nyhedsmedier, så mediestøtten
fordeles ud fra mere objektive kriterier.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2.
Til nr. 8
5
L 36 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om ministeren vil som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag mv.
UDKAST
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 7, at i
lovens § 4, stk. 5, ændres ”17,5 mio. kr.” til: ”12,5 mio. kr.”
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 7, udgår.
Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive ændret, således at
titelloftet vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2.
6