Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2853787_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 3:
Kan ministeren specificere, hvilken metode der er blevet anvendt
til at undersøge for asbest i forbindelse med etableringen af Eg-
holmforbindelsen, og hvordan denne metode kan påvise asbest?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Vejdirektoratet
bemærker, at der er undersøgt for asbest både på
land og i Limfjorden.
I forhold til asbest på land beror undersøgelserne på
Region Nord-
jyllands kortlægning af områder, hvor der mistanke om eller kon-
kret viden om forurening med miljøfarlige stoffer, herunder asbest.
Som supplement til regionens kortlægning, er der i miljøkonse-
kvensvurderingen foretaget en systematisk gennemgang
af histori-
ske kort og luftfotos med henblik på at finde og undersøge arealer i
motorvejstracéet, hvor der gennem tiden er sket ændringer i areal-
anvendelsen, hvilket
kan indikere en eventuel forurening.
Syd for Dall berører motorvejstracéet et deponi med asbestholdige
materialer. Her bliver motorvejen anlagt på en dæmning for at
undgå berøring med deponiet eller gravearbejde i dette.
Langs sydkysten af Limfjorden omkring 300 meter øst for motor-
vejstracéet findes ligeledes et deponi
med asbestholdige materialer
i et område. Anlægsprojektet berører ikke deponiet.
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om, hvorfor hverken Transportministeriet eller Vejdirektoratet som følge af samrådet 10. juni 2021, hvor tidligere transportminister Benny Engelbrecht blev gjort opmærksom på disse, har søgt oplysninger i Rigsarkivet om Transportministeriets egne sagsakter fra Ministeriet for offentlige arbejder
2853787_0002.png
Side 2/2
Derudover er der ikke konstateret nogle kendte asbestdeponier i
nærheden af anlægsprojektets tracé.
I forhold til undersøgelserne af asbest i vand er den anvendte ana-
lysemetode, ”Determination of asbestos in technical products
-
Scanning electron microscopy method”, den mest følsomme, som
finder anvendelse til bestemmelse af asbest i sediment.
Analyserne er foretaget af det akkrediterede laboratorium, ALS
Denmark A/S, som har foretaget en visuel gennemgang af prøve-
materialet via mikroskopi med polariseret lys, hvormed forekomst
af de forskellige asbesttyper kan bestemmes. Ved den anvendte
analysemetode anvendes der et elektronmikroskop med forstørrel-
ser på op til 1.000 gange og carbon/guld præparering af prøvespe-
cierne. Under antagelse af de i metoden beskrevne forudsætninger
er det ved optælling af fibre på et givet areal af prøven muligt at
opnå et kvantitativt resultat for forekomsten af asbest i prøven. An-
givelsen af værdien < 100 mg/kg TS afspejler, at der ikke er kon-
stateret forekomst af asbest i prøverne.
Vedrørende grænseværdier for asbest, så har Miljøstyrelsen ikke
fastsat grænseværdier for mængden af asbestfibre i jord, sediment
eller vand. Der er således heller ikke et afledt krav til detektions-
grænser i forbindelse med analyser for asbest.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen