Skatteudvalget 2023-24
L 100
Offentligt
2854222_0001.png
19. april 2024
J.nr. 2023 - 1252
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 100 - Forslag til lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod
matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede
gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 3. april 2024.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 100 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om at kommentere præsentationen fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24
2854222_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Dansk Automat Brancheforenings fore-
træde for udvalget den 3/4-24, jf. L 100 - bilag 9?
Svar
Med lovforslag L 100 udmøntes aftale af 15. februar 2022, der blev indgået mellem alle
Folketingets daværende partier,
Nye rammer for spilmarkedet #2: Almennyttige lotterier og styrket
kontrol.
Et af aftalepunkterne er en ændring af gebyrstrukturen for gevinstgivende spil-
leautomater, hvor gebyret ændres fra et gebyr pr. gevinstgivende spilleautomat til et gebyr
baseret på spiludbyderenes bruttospilleindtægt (BSI
indskud minus gevinst) og inddelt i
en gebyrtrappe.
I materialet fra foretrædet for Skatteudvalget den 3. april 2024 om den foreslåede gebyr-
trappe for gevinstgivende spilleautomater anfører Dansk Automat Brancheforening
(DAB) under overskriften ”Hvad skal årsgebyret dække” bl.a., at Spillemyndigheder bru-
ger årsgebyret på kontrol af spilleautomater, at Spillemyndighedens arbejdsbyrde ikke af-
hænger af indtægt (bruttospilleindtægten (BSI), svarende til indskud minus gevinster), og
at det ikke er rimeligt at sammenligne de landbaserede spilleautomater med online spil-
branchen, der ikke kræver fysisk kontrol.
DAB ønsker en anden opkrævningsmodel end den nuværende, idet DAB finder, at den
nuværende gebyrmodel bremser branchens udvikling og medfører ulige konkurrence i
forhold til onlinemarkedet.
DAB påpeger endvidere en række udfordringer med den foreslåede gebyrtrappe, herun-
der
at gebyrtrappen giver mulighed for ”usund kassetænkning”
via omgåelse ved at dele
en tilladelse op, at der ikke er flere omkostninger ved kontrol af en spilleautomat eller et
spillested med høj BSI end et med lav BSI, at den dygtige virksomhedsejer straffes, og at
det er dyrt at starte op, når gebyret skal betales forud for et helt år.
DAB foreslår i stedet for, at der indføres et gebyr, der betales pr. spilleautomat pr. må-
ned, hvor spilleautomaten er opstillet og alternativt, hvis en trappemodel fastholdes, en
trappemodel med flere trin end den foreslåede gebyrtrappe.
Kommentar
Indledningsvis bemærkes, at mange af de punkter, som fremgår af DABs præsentation,
også fremgår af en tidligere fremsendt henvendelse til Skatteudvalget (L 100
bilag 5), jf.
spørgsmål 1 til L 100 (2023/24). Jeg skal derfor henvise til min besvarelse af spørgsmål 1.
Dernæst vil jeg gøre opmærksom på, at gebyret i dag ikke kun dækker udgifterne til kon-
trol af spilleautomater, men også dækker udstedelse af tilladelser, og at det skønnes, at
Spillemyndigheden med den foreslåede gebyrtrappe samlet set vil få gebyrindtægter, der
nogenlunde svarer til Spillemyndighedens gennemsnitlige gebyrindtægter over de seneste
år.
Side 2 af 3
L 100 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om at kommentere præsentationen fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24
2854222_0003.png
Fsva. det anførte om, at gebyrtrappen straffer den dygtige virksomhedsejer, der har en høj
BSI pr. spilleautomat, bemærkes, at størrelsen af BSI indgår ved Spillemyndighedens vur-
dering af ressourceniveauet i forbindelse med Spillemyndighedens tilsyn, og at en spilleau-
tomats indtjening hovedsageligt afhænger af kundegrundlaget, der hvor spilleautomaten
er opstillet.
I relation til DABs argument om, at det er dyrt at starte op, når gebyret skal betales forud
for et helt år, bemærkes, at den foreslåede model med et årsgebyr ikke fungerer anderle-
des end den nuværende gebyrmodel, hvor tilladelsesindehaverne hvert år ved udgangen af
januar eller ved opstart betaler et samlet årsgebyr for det antal spilleautomater, de har i
drift eller påtænker at have i drift.
Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at med den foreslåede gebyrmodel er der tilstræbt
en ligelig gebyrbelastning i forhold til BSI svarende til en gebyrbelastning på ca. 1 pct. i
forhold til den mulige indtjening på det enkelte trin i gebyrtrappen.
Side 3 af 3