Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 8
Offentligt
2787952_0001.png
L4
Fordi nogle importører af varebiler snyder med
vægten, er Skatteministeriet via L4 ved at standse
importen af mange typer helt nye Euro 6 og let
brugte Euro 5 og 6 autocampere !!
v. Jørn Skou (formand) og Jytte Jakobsen (jura og pladser)
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787952_0002.png
eknisk set Hvis
ærdselsstyrelsen ikke kan godkende O2 udledningen eller
forbrugsmålingen km l på en bils O dokument, dens ”dåbsattest,
eller hvis oplysningerne ikke er påført dokumentet.
O dokumentet er bortkommet eller aldrig har eksisteret måske
fordi bilen ikke er typegodkendt.
O2 udledningen er den samme på chassisets O som på den færdige
bils O – ofte fordi producenten ikke vil bruge penge på
beregninger målinger, der alene skal bruges ved import til anmark.
Og bilens ”køreklare vægt” er over 2.585 kg, bruges denne vægt som basis
for beregning af bilens afgifter.
v. Jørn Skou (formand) og Jytte Jakobsen (jura og pladser)
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787952_0003.png
enne regel kan misbruges ved at lægge noget tungt i bilen, som ve es,
synes og derefter får beregnet afgifterne efter vægt. Herefter f ernes det
tunge element igen, så bilen kan køre med mere last.
Det, har Skatteministeriet erfaret, sker ved import af de fleste varebiler.
utocampere har i forve en næsten altid en køreklar vægt over 2.585 kg.
eren skal passe på, at bilen ikke at ve er for meget. llers må den ikke
køre med personer og bagage. Overvægt straffes hårdt i mange lande.
Og ofte har autocampere ikke de krævede forbrugs eller O2 målinger, så
afgifterne kan beregnes via de ”normale” paragraffer.
v. Jørn Skou (formand) og Jytte Jakobsen (jura og pladser)
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787952_0004.png
Forbrugs- og CO2 målinger mangler ofte fordi:
utocampere produceres i meget små serier, og er ofte ikke
typegodkendte. å har de ikke et O dokument og ingen målinger.
anmark aftager så få autocampere, at forhandlerne ikke vil bruge
kræfter på at måle beregne de tal, som anmark kræver.
Bilen har en ”Heavy uty” motor, forstærket chassis og bremser og
dermed større sikkerhed. isse motorer kan ikke få lavet O2 målinger.
Mange udgaver af autocampere kan derfor ikke importeres til Danmark
på andre måder end via denne paragraf, som nu brandskattes.
v. Jørn Skou (formand) og Jytte Jakobsen (jura og pladser)
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787952_0005.png
Med lovforslaget behandles varebiler og autocampere éns, selvom deres
forhold er vidt forskellige.
Autocampere har ingen grund til at ”snyde på vægten”, men mange vil
alligevel blive ´økonomisk straffet´, helt som de varebiler, der gør det.
Herved stopper L4 importen til Danmark af mange typer af autocampere.
Nogle vil i stedet blive indregistreret i Sverige eller Tyskland.
Danmark mister både registreringsafgiften og de årlige afgifter + turist
omsætningen, fordi bilerne kun må køre transit i Danmark.
v. Jørn Skou (formand) og Jytte Jakobsen (jura og pladser)
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787952_0006.png
i
ener, at vare iler g pers n iler a gi ts æssigt r e andles
rs elligt, rdi deres r ål, deres anvendelse g deres nuværende
is rug – eller i e is rug a l vgivningen er vidt rs ellig
v rslagets nse venser r aut a pere i p rteret e ter
er endnu i e tilstræ elig unders gt g elyst
i vil der r ede udvalget st tte p
uds illes ra
g e andles separat
, at denne del a l v rslaget
a
rdi lyttede til s
v
rn
u
r and
g ytte a
sen ura g pladser