Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 118 Bilag 4
Offentligt
2850495_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om obligatoriske energiledelsessystemer, energisyn
og klimasyn i visse virksomheder
1
I medfør af § 2 a, §§ 15
17 b, § 18 a, § 20, stk. 4, nr. 2 og § 21, stk. 3 og 4, i lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. [xx] af [dd.mm] 2024, fremsættes efter
bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september 2022 om Energistyrelsens
opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om obligatoriske energiledelsessystemer, energisyn og
klimasyn, regler for godkendelse af enheder, der udfører energisyn og klimasyn, samt delegation af
myndighedsopgaver til ikke-offentlige institutioner på området.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) CO
2
-udledning: Virksomhedens direkte udledninger af drivhusgasser fra kilder i en bygning eller
gruppe af bygninger, en industri- eller handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en privat eller
offentlig tjeneste.
2) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydro-fluorkarboner (HFC),
perfluorkarboner (PFC), svovlhexafluorid (SF6) og andre gasformige bestanddele af atmosfæren, både
natur- og menneske-skabte, som optager og genudsender infrarød stråling.
3) Energibærer: Brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former for energi.
4) Energiledelsessystem: En samling af elementer i en strategi, der er indbyrdes forbundne eller påvirker
hinanden, og som indgår i en plan med et fastsat mål, herunder overvågning af det faktiske
energiforbrug, foranstaltninger, der træffes for at øge energieffektiviteten, og måling af fremskridt
5) Energisyn: En systematisk fremgangsmåde, der har til formål at opnå tilstrækkelig viden om den
eksisterende energiforbrugsprofil for en bygning eller gruppe af bygninger, en industri- eller
handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en privat eller offentlig tjeneste, at identificere og
kvantificere omkostningseffektive energieffektiviseringstiltag ved at udpege potentialet for
omkostningseffektiv anvendelse af produktion af vedvarende energi og at aflægge rapport om
resultaterne.
6) Europæisk standard: En standard, der er vedtaget af Den Europæiske Standardiseringsorganisation,
Den Europæiske Komité for Elektroteknisk Standardisering eller Det Europæiske
Standardiseringsinstitut for Telekommunikation, og som er stillet til rådighed for offentlig brug.
1
Bekendtgørelsen gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/1791/EU om
energieffektivitet og ændring af forordning 2023/955 (omarbejdning)
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
7) International standard: En standard, der er vedtaget af Den Internationale
Standardiseringsorganisation, og som er stillet til rådighed til offentlig brug.
8) Klimasyn: En systematisk fremgangsmåde, der har til formål at opnå tilstrækkelig viden om den
eksisterende CO
2
-udledningsprofil for en bygning eller gruppe af bygninger, en industri- eller
handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en privat eller offentlig tjeneste, at identificere og
kvantificere omkostningseffektive CO
2
-reduktionsmuligheder og at aflægge rapport om resultaterne.
9) Koncern: Virksomheder som defineret i selskabsskattelovens § 31 c, jf. lovbekendtgørelse nr. 1241 af
22. august 2022.
10) Virksomhed: En enhed eller en samling af enheder forbundet i en koncern, uanset dens retlige form,
som sælger et produkt eller en tjenesteydelse på et marked i konkurrence med andre.
§ 3.
Virksomheder med et gennemsnitlig årligt energiforbrug på over 85 TJ i de foregående tre år, alle
energibærere iberegnet, skal senest 1. august 2026 indføre og vedligeholde et energiledelsessystem, der er
certificeret efter gældende version af »DS/EN ISO 50001:2018
Energiledelsessystemer - Krav med vejledning
til brug« eller tilsvarende relevant europæisk eller international standard.
Stk. 2. Virksomheder med et gennemsnitligt årligt energiforbrug over 10 TJ i de foregående tre år, alle
energibærere iberegnet, og som ikke indfører et energiledelsessystem, jf. stk. 1, skal senest 1. august 2025 og
minimum hvert fjerde år gennemføre et energisyn, jf. § 4.
Stk. 3. Virksomheder med et gennemsnitligt årligt energiforbrug på over 10 TJ i de foregående tre år, alle
energibærere iberegnet, skal senest 1. august 2026 og minimum hvert fjerde år gennemføre et klimasyn, jf. §
8.
Stk. 4. Virksomheder der efter 1. august 2025 omfattes stk. 1-3, skal opfylde forpligtelserne heri, senest 12
mdr. efter de omfattes.
Kapitel 2
Opfyldelse af krav om energiledelsessystemer og energisyn
§ 4.
Energisyn skal omfatte hele virksomhedens energiforbrug, alle energibærer, jf. § 2, nr. 2, iberegnet.
Stk. 2. Ethvert energisyn til opfyldelse af krav i § 3, herunder de energigennemgange, der gennemføres som del
af et energiledelsessystem, jf. § 3, stk. 1, eller et miljøledelsessystem, jf. § 5, stk. 2, skal som minimum
1) bygge på ajourførte, målte og sporbare driftsdata om energiforbrug herunder belastningsprofiler for
elektricitet,
2) omfatte en detaljeret gennemgang af energiforbrugsprofilen for bygninger eller grupper af bygninger,
industrielle aktiviteter eller anlæg, herunder transport,
3) udpege energieffektiviseringsforanstaltninger med henblik på at nedbringe energiforbruget,
4) afdække potentialet for omkostningseffektiv anvendelse af produktion af vedvarende energi,
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
5) bygge på en livscyklusomkostningsanalyse for at tage hensyn til langsigtede besparelser, langsigtede
investeringers restværdier og kalkulationsrenter, når det er muligt,
6) være forholdsmæssige og tilstrækkeligt repræsentative til at gøre det muligt at tegne et troværdigt
billede af den samlede energimæssige ydeevne og pålideligt identificere de betydeligste muligheder
for forbedringer, og
7) give mulighed for detaljerede og validerede beregninger af de foreslåede foranstaltninger, således at
der tilvejebringes præcise oplysninger om potentielle besparelser.
Stk. 3. De data, der anvendes i energisyn, skal opbevares af virksomheden i minimum 5 år med henblik på
historisk analyse og udvikling i ydeevne.
Stk. 4. Et energisyn efter stk. 1, skal udføres af en ekspert godkendt til at udføre energisyn, jf. § 9.
Stk. 5. Dokumentation for overholdelse af stk. 2 skal kunne påvises efter anmodning fra Energistyrelsen eller
en tredjepart, som opgaven med tilsyn af virksomheder eller eksperter er delegeret til. Udarbejdelse af
energisyn eller energigennemgange efter ISO standard »DS/EN ISO 16247
Energiaudit«, afsnit 1-4, eller
tilsvarende relevant europæisk eller international standard, vil kunne udgøre dokumentation herfor.
§ 5.
Dele af virksomheders energiforbrug kan undtages fra virksomheders energisyn og energigennemgange, jf.
§ 4. Virksomheder kan undtage
1) op til 10 % af virksomhedens energiforbrug,
2) midlertidige projekter, hvor gennemførelsen af et energisyn ikke vil være omkostningseffektivt, jf. § 2,
nr. 4,
3) skibe under 5.000 bruttotons og skibe omfattet en Ship Energy Efficiency Management Plan del III, og
4) elementer af virksomheder, der er omfattet BAT-konklusionen i forbindelse med miljøgodkendelse
efter miljøbeskyttelsesloven, for så vidt BAT-konklusionen er relateret til energieffektivitet.
Stk. 2. Virksomheder, der indfører et miljøledelsessystem, kan undtages § 3, stk. 1 eller 2, såfremt det indførte
miljøledelsessystem
er certificeret efter »EU’s fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision –
EMAS i
henhold til Europa-Parlamentet og Rådets forordning nr. 1221/2009 af 25. november 2009«, gældende version
af »DS/EN ISO 14001:2015
Miljøledelsessystemer
Krav og vejledning« eller tilsvarende relevant europæisk
eller international standard og gennemfører en energigennemgang, der opfylder kravene i § 3.
Stk. 3. Dokumentation for anvendelse af en undtagelse efter stk. 1, nr. 2-4, indsendes til Energistyrelsen til
godkendelse forud for gennemførelsen af energisyn. Dokumentation for anvendelse af undtagelse efter stk. 1,
nr. 1, stk. 2 eller stk. 3, kan indsendes til Energistyrelsen ved indberetning. Energistyrelsen kan kræve
yderligere oplysninger til brug for afgørelser om undtagelse.
§ 6.
Hvis en bygning har et gyldigt energimærke, baseret på en bygningsgennemgang i henhold til reglerne om
energimærkning af bygninger, herunder lov om fremme af energibesparelser i bygninger og bekendtgørelse
om energimærkning af bygninger, kan energimærkets datagrundlag anvendes i forbindelse med et energisyn.
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2. Eventuelle øvrige, energiforbrugende elementer i virksomheden skal stadig kortlægges, med mindre de
kan undtages efter § 5.
§ 7.
Virksomheder, som indfører et energiledelsessystem til opfyldelse af § 3, stk. 1 eller 2, er forpligtet til at
vedligeholde energiledelsessystemet, indtil virksomhedens næste indberetning af gyldige certifikat eller
gennemførte energisyn.
Stk. 2. Virksomheder, der har gennemført et energisyn til opfyldelse af § 3, stk. 2, som efterfølgende falder
under § 3, stk. 1, er først forpligtet til at indføre et energiledelsessystem fire år efter senest indberettede
energisyn.
Stk. 3. Regler i stk. 1 og 2 gælder desuden for enhver undtagelse til forpligtelserne, jf. § 5.
Kapitel 3
Opfyldelse af krav om klimasyn
§ 8.
Klimasyn skal omfatte virksomhedens CO
2
-udledninger, jf. § 2, nr. 1.
Stk. 2. Ethvert klimasyn til opfyldelse af kravet i § 3, stk. 3, skal desuden
1) bygge på ajourførte, målte og sporbare data om CO
2
-udledninger,
2) omfatte en detaljeret gennemgang af minimum 90 % af udledningsprofilen for industrielle aktiviteter,
bygninger eller grupper af bygninger, anlæg og processer, herunder transport,
3) udpege CO
2
-reduktionsmuligheder med henblik på at nedbringe CO
2
-udledningen,
4) afdække potentialet for omkostningseffektiv anvendelse af produktion af vedvarende energi,
5) bygge på en livscyklusomkostningsanalyse for at tage hensyn til langsigtede reduktioner, langsigtede
investeringers restværdier og kalkulationsrenter, når det er muligt,
6) være forholdsmæssige og tilstrækkeligt repræsentative til at gøre det muligt at tegne et troværdigt
billede af virksomhedens CO
2
-udledninger og pålideligt identificere de betydeligste muligheder for
reduktioner, og
7) give mulighed for detaljerede og validerede beregninger af de foreslåede foranstaltninger, således at
der tilvejebringes præcise oplysninger om potentielle reduktioner.
Stk. 3. De data, der anvendes i klimasyn, skal opbevares af virksomheden i minimum 5 år med henblik på
historisk analyse og udvikling i ydeevne.
Stk. 4. Et klimasyn efter stk. 1 skal udføres af en ekspert, som er godkendt til at udføre klimasyn, jf. § 9.
Stk. 5. Dokumentation for overholdelse af stk. 1 skal kunne påvises efter anmodning fra Energistyrelsen eller
en tredjepart, som opgaven med tilsyn af virksomheder eller eksperter er delegeret til.
Kapitel 4
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Godkendelsesordning for eksperter, der foretager energi- og klimasyn
§ 9.
En virksomhed kan anses som en enhed kvalificeret til at foretage energisyn, jf. § 4 og klimasyn, jf. § 8, hvis
virksomheden er godkendt hertil i medfør af § 10.
§ 10.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende virksomheder som energi- og klimasynsudførende
enheder, hvorefter virksomhedens ansatte kan udføre energi- og klimasyn for virksomheder omfattet af § 3,
stk. 2 og 3.
Stk. 2. Godkendelse efter stk. 1 forudsætter, at virksomheden kan påvise en tilstrækkelig teknisk viden,
herunder at mindst én af virksomhedens medarbejdere kan påvise
1) dokumentation på gennemført teknisk uddannelse på master eller bachelorniveau som civilingeniør,
diplomingeniør, maskinmester eller lign., som er relevant i forhold til energiforbrug og
energibesparelser i erhvervsvirksomheder, og
2) omfattende erhvervserfaring med energieffektivisering, omstilling i industrivirksomheder samt
kortlægning af CO
2
-udledning inden for de seneste fem år, jf. stk. 3.
Stk. 3 Relevant erfaring anses for at være opnået, såfremt følgende kan dokumenteres ved rapporter,
referencelister eller tilsvarende
1) indgående kendskab til analyse af energiforsyning og energiforbrug, herunder forbrug af el,
rumvarme, procesvarme og energi til transport,
2) teknisk ekspertise på et eller flere relevante energitekniske områder,
3) erfaring med kortlægning af CO
2
-udledning ifm. Industrivirksomheder, og
4) erfaring med analyser af virksomheders økonomi ift. energiforbrug og CO
2
-udledning.
Stk. 4. Godkendelse til at udføre energi- eller klimasyn, efter stk. 1, forudsætter at virksomheder indfører og
vedligeholder et kvalitetssikringssystem møntet på energi- og klimasyn. De procedurer, der er fastlagt i
kvalitetssikringssystemet, skal sikre, at alle virksomhedens udførte energi- og klimasyn lever op til kravene i §§
4 og 8. Kvalitetssikringssystemet skal til stadighed være opdateret i henhold til gældende regulering, enten
gennem løbende justeringer eller årligt gennemsyn.
Stk. 5. Adgangen til godkendelse som energi- og klimasynsudførende enhed baseres på gennemsigtige og ikke-
diskriminerende kriterier.
Stk. 6. Godkendelse efter stk. 1, forudsætter at virksomheder minimum hvert fjerde år fra seneste
godkendelse som energi- og klimasynsudførende enhed, indberetter dokumentation for fortsat overholdelse
af godkendelseskriterierne i stk. 2-4 til Energistyrelsen.
Stk. 7. Energistyrelsen fører tilsyn med godkendte enheder, jf. § 18.
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 8. Energistyrelsen kan træffe afgørelse om tilbagekaldelse af godkendelser efter stk. 1. Tilbagekaldelsen
kan bl.a. ske, såfremt der i forbindelse med tilsyn af udførte energi- og klimasyn konstateres, at den udførende
enhed ikke har udvist tilstrækkeligt omhu i forbindelse med udførelsen af energi- eller klimasynet.
Stk. 9. Ansøgninger om godkendelse, jf. stk. 1, skal indsendes på dansk eller engelsk.
§ 11.
En virksomhed underlagt § 3, stk. 2 og 3, kan benytte en intern ekspert, hvis vedkommende kan
godkendes i henhold til § 10, stk. 2 og 3, og forudsat at vedkommende ikke ellers er involveret i den aktivitet,
der underkastes energi- og klimasynet.
Stk. 2. Virksomheder certificeret til energimærkning af bygninger, jf. bekendtgørelse om energimærkning af
bygninger, kan benytte certificeringen som grundlag for ansøgning om godkendelse til at udføre energi- og
klimasyn i handels- og servicevirksomheder.
Kapitel 5
Indberetning, rapportering, frister, dokumentation og tilsyn
§ 12.
Opfyldelse af krav til §§ 3 og 13-16 skal indberettes til Energistyrelsen via virk.dk. Energistyrelsen kan i
særlige tilfælde fastsætte anden praksis om indberetning.
§ 13.
Virksomheder der gennemfører energisyn eller energigennemgange, jf. § 4, eller klimasyn, jf. § 8, skal
som del af forpligtelsen udarbejde en handlingsplan. Handlingsplanen skal identificere foranstaltninger til
gennemførelse af hver enkelt anbefaling, som er fundet ved gennemførelse, indførelse eller årlig
efterprøvning, hvor det er teknisk eller økonomisk gennemførligt.
Stk. 2. Handlingsplaner, jf. stk. 1, skal underskrives af virksomhedens ledelse.
Stk. 3. Virksomheder underlagt § 3, stk. 2 og 3, offentliggør handlingsplaner, jf. stk. 1, på virksomhedens
hjemmeside umiddelbart efter virksomhedens indberetning er blevet godkendt af Energistyrelsen.
Virksomheder kan undtage anbefalinger fra offentliggørelse, såfremt de er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om
forretningshemmeligheder.
Stk. 4. Virksomheder kan undtages stk. 1-3, såfremt de allerede offentliggør bæredygtighedsrapportering, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning (EU) nr.
537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomheders
bæredygtighedsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive), og såfremt
bæredygtighedsrapporteringen allerede omfatter data fra energisyn og energigennemgange, jf. § 4, og
klimasyn, jf. § 8.
§ 14.
Virksomheder der indfører energiledelsessystemer, jf. § 3, stk. 1, eller miljøledelsessystemer, jf. § 5, stk.
2, til opfyldelse af § 3, stk. 1 eller 2, skal indberette relevant gyldigt certifikat, handlingsplan, jf. § 13, samt
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
virksomhedens opgørelse af, hvor stor en del af virksomhedens energiforbrug, der er dækket af certifikatet, til
Energistyrelsen.
Stk. 2. Hvis et element i virksomheden ikke er omfattet af energi- eller miljøledelse, skal der desuden være
dokumentation for, at undtagelsen er berettiget, jf. § 5. stk. 1.
§ 15.
Virksomheder omfattet § 3, stk. 2 og 3, skal indberette dokumentation for gennemførte energi- og
klimasyn til Energistyrelsen. Indberetningen efter 1. pkt., skal bestå af
1) en rapport, som beskriver energi- og klimasynets resultater
i
mere uddybende tekst og med relevante
illustrationer, tabeller og grafer,
2) en handlingsplan, jf. § 13,
3) et skema udfyldt med nøgletal og andre centrale oplysninger om energi- og klimasynet, og
4) en tjekliste udfyldt og underskrevet af den udførende ekspert.
Stk. 2. Relevante skabeloner til brug for indberetning efter stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 3. Rapporten, jf. stk. 1, nr. 2, skal desuden
1) udformes på dansk eller engelsk,
2) indeholde dokumentation for overholdelse af §§ 4 og 8,
3) indeholde dokumentation for berettiget undtagelse af visse elementer af virksomhedens
energiforbrug, jf. § 5, stk. 1,
4) udføres af en ekspert godkendt til at udføre energi- og klimasyn, jf. § 10, og indeholde
dokumentation herfor, samt indeholde dokumentation for kvalitetssikring af udførte syn, jf. § 10,
stk. 4, og
5) underskrives af virksomheden.
§ 16.
Virksomheder der ikke er omfattet § 3, stk. 1, der i et givent år har et energiforbrug over 85 TJ, og
virksomheder der ikke er omfattet § 3, stk. 1-3, der i et givent år har et energiforbrug over 10 TJ, skal senest 3
måneder efter opgørelse af virksomhedens årlige energiforbrug, jf. § 12, gøre Energistyrelsen opmærksom på,
at de i det givne år overstiger forbrugsgrænsen for forpligtelserne.
Stk. 2. Virksomheder der er omfattet af § 3, stk. 1, der i et givent år har et energiforbrug under 85 TJ, og
virksomheder der er omfattet af § 3, stk. 1-3, der i et givent år har et energiforbrug under 10 TJ, skal senest 3
måneder efter opgørelse af virksomhedens årlige energiforbrug, gøre Energistyrelsen opmærksom på, at
virksomheden i det givne år falder under forbrugsgrænsen for forpligtelserne i § 3, stk. 1 og 2.
§ 17.
Virksomheder der, jf. bekendtgørelse 624 af 30. maj 2023 om obligatorisk energisyn i store
virksomheder, tidligere har gennemført energisyn, skal, afhængigt af virksomhedens gennemsnitlig årlige
energiforbrug i de foregående tre år, indføre et energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn, jf. § 3,
stk. 1 og 2, senest fire år efter deres senest godkendte energisyn.
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2. Virksomheder der, jf. bekendtgørelse 624 af 30. maj 2023 om obligatoriske energisyn i store
virksomheder, har efterlevet forpligtelserne heri ved at indføre et energiledelsessystem eller
miljøledelsessystem inkl. energigennemgang, skal, afhængigt af virksomhedens gennemsnitlig årlige
energiforbrug i de foregående tre år, indføre et energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn, jf. § 3 stk.
1 og 2, senest ved udløbet af deres senest indberettede certifikat.
§ 18.
Energistyrelsen fører tilsyn med virksomheder godkendt som energi- og klimasynsudførende enheder
efter § 10.
Stk. 2. Tilsyn efter stk. 1, kan indebære gennemgang af godkendte virksomheders grundlag for godkendelse,
herunder kompetencer, jf. § 10, stk. 2, kvalitetssikringssystemer, jf. § 10, stk. 4, og udførte energi- og klimasyn.
Den tilsynsførende skal til enhver tid have adgang til den fornødne data for tilsyn efter stk. 1.
Stk. 3. Energistyrelsen fører tilsyn med virksomheder underlagt forpligtelserne i § 3. Tilsyn efter 1. pkt., skal
gennemføres således at virksomhederne ved eventuelle tilsynsbesøg har tilgængelige, opdateret data, der er
lagt til grund for energi- og klimagennemgange, jf. §§ 4 og 8. Den tilsynsførende skal til enhver tid have adgang
til virksomhedens anlæg, processer og produktionsenheder omfattet af forpligtelsen.
Stk. 4. Energistyrelsen kan i forbindelse med tilsyn opkræve gebyrer til dækning af omkostninger forbundet
med tilsyn, jf. § 22.
Stk. 5. Virksomheder underlagt tilsynskrav forpligtes til at ajourføre deres kontaktoplysninger hos
Energistyrelsen via virk.dk.
Kapitel 6
Delegation af myndighedsopgaver til [Tredjepart]
§ 19.
Energistyrelsen delegerer sin beføjelse efter den i stk. 2 nævnte bestemmelse til [Tredjepart].
Stk. 2. Delegationen til [Tredjepart] omfatter dele af Energistyrelsens beføjelser om varetagelsen af
godkendelsesordningen for eksperter, der udfører energi- og klimasyn, jf. § 10, efter § 17, stk. 2, i lov nr.
[energispareloven] af [xx.xx.xxxx] om effektiv energianvendelse og drivhusreduktion, jf. § 3, nr. 14, i
bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Stk. 3. [Tredjepart] skal varetage de delegerede myndighedsopgaver i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. [Tredjepart] skal herudover opfylde de forvaltningsretlige
grundprincipper om vejledning, repræsentation, aktindsigt, partshøring, begrundelse og klagevejledning, samt
lov om offentlighed i forvaltningen, når de træffer afgørelser inden for det delegerede område.
Stk. 4. [Tredjepart] kan opkræve gebyrer for varetagelse af de opgaver, som de har fået delegeret efter stk. 2.
til administration af godkendelsesordningen, jf. § 22.
Stk. 5. Afgørelser truffet af [Tredjepart] inden for det delegerede område kan indbringes for Energistyrelsen
senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 6. Energistyrelsen fører tilsyn med [Tredjeparts] brug af bemyndigelsen.
Stk. 7. Energistyrelsen kan til enhver tid ved skriftlig meddelelse tilbagekalde bemyndigelsen til [tredjepart].
Kapitel 7
Påbud, straf, gebyr og klage
§ 20.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt en virksomhed er forpligtet til at efterleve
bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Energistyrelsen kan udstede påbud til forpligtede virksomheder om at efterleve bestemmelserne inden
for en af Energistyrelsen fastsat frist.
§ 21.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde juridiske og fysiske
personer, der ikke efterlever forpligtelser, jf. § 3 og kapitel 5, undlader at efterkomme et påbud, jf. § 22, eller
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med
1) udarbejdelse af energisyn og energigennemgange, jf. § 4, og klimasyn, jf. § 8,
2) afgørelser om undtagelser, jf. § 5,
3) Indberetning, rapportering, m.v., jf. kapitel 5, og
4) ansøgning om godkendelse som ekspert, der udfører energi- og klimasyn, jf. § 10.
Stk. 2. Virksomheder kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning, hjælp og gebyrbetaling ved
gennemførelse af tilsyn, jf. § 18.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 22.
Energistyrelsen kan opkræve
1) gebyr for behandling af ansøgning om godkendelse som energi- og klimasynsudførende enhed, jf. §
10,
2) gebyr for behandling af ansøgninger om fornyelse af godkendelse, jf. § 10, stk. 6,
3) løbende administrationsgebyr, og
Stk. 2. Gebyr, jf. stk. 1, nr. 3, fastsættes, så der sikres samlet balance mellem gebyrindtægterne og
omkostningerne ved varetagelse af godkendelse- og tilsynsopgaver.
Stk. 3. Gebyr, jf. stk. 1, offentliggøres på [Energistyrelsens/Tredjeparts] hjemmeside.
§ 23.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan indbringes for Energiklagenævnet senest 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Kapitel 8
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ikrafttræden m.v.
§ 24.
Bekendtgørelsen træder i kraft 1. juli 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 624 af 30. maj 2023 om obligatoriske energisyn i store virksomheder ophæves.