Grønlandsudvalget 2023-24
L 103 Bilag 4
Offentligt
2838652_0001.png
Til Grønlandsudvalget
J.nr. 2022 - 8837
Den 7. marts 2024
Anmodning om optagelse af bidrag i betænkningen over lovforslag L
103
1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at bemyndigelsen til
at udstede regler bl.a. vil blive udnyttet til at fastsætte regler om forbud mod såvel
anvendelse som transport af tung olie (HFO) som skibsbrændstof i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland i overensstemmelse med reglerne i regel 43A i
bilag 1 i konventionen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-f0rbuddet først finder anvendelse på skibe, der er omfattet af
regel 12A i MARPOL bilag I, den 1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om
beskyttede brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en samlet
oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og som er leveret den 1. august
2010 eller senere.
Det fremgår også i lovforslagets bemærkninger, at de skibe, der er undtaget frem
til 1. juli 2029, er de såkaldte
”dobbeltskrogede tankskibe”.
Den korrekte
betegnelse herfor er ”skibe med beskyttede brændstoftanke”.
2.
Der er efter fremsættelsen af lovforslaget opstået fortolkningstvivl om
rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen i MARPOL, bilag 1, regel 43A, som
lovforslaget skal implementere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt det med henvisningen i regel 43A til regel 12A
er tilsigtet, at undtagelsesbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til skibe leveret den
1. august 2010 eller senere om beskyttede brændstoftanke, jf. regel 12A, herunder
også skibe leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt har opfyldt og fortsat
opfylder disse krav, eller om undtagelsen også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere. Miljøministeriet er i færd med at
søge dette fortolkningsspørgsmål afklaret.
Det ønskes derfor præciseret, at såfremt denne nærmere undersøgelse af,
hvorledes henvisningen til regel 43A i MARPOL, bilag 1, til regel 12A i bilaget skal
fortolkes, resulterer i, at også skibe, der opfylder krav om beskyttede
brændstoftanke, men er leveret før den 1. august 2010, er omfattet af undtagelsen,
vil miljøministeren kunne udmønte den foreslåede bemyndigelse, jf lovforslagets §
1, nr. 1, til indtil den 1. juli 2029 også at undtage skibe, der er leveret tidligere end
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 103 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering fra Miljøministeriet om betænkning over forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet ved den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
den 1. august 2010, og som opfylder de materielle krav til skibe, der fremgår af
regel 12A, fra HFO-forbuddet.
Miljøministeren anmoder på den baggrund om, at følgende tekst optages som
bidrag til betænkningen:
”Jeg
skal hermed tilkendegive over for udvalget, at der i tilknytning til
bemærkningerne til det foreslåede § 1, nr. 1, ønskes anført, at det er hensigten med
lovforslaget at implementere HFO-forbuddet
som vedtaget af FN’s
søfartsorganisation, herunder midlertidigt at undtage de skibe fra forbuddet, som i
henhold til den rette fortolkning af regel 43A i bilag 1 i MARPOL ikke finder
anvendelse for før den 1. juli 2029.
Præciseringen skyldes, at der efter fremsættelsen af lovforslaget er opstået tvivl om
rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen i MARPOL-konventionens bilag 1, regel
43A, som lovforslaget skal implementere.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at bemyndigelsen til at
udstede regler bl.a. vil blive udnyttet til at fastsætte regler om forbud mod såvel
anvendelse som transport af tung olie som skibsbrændstof i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland i overensstemmelse med reglerne i regel 43A i
bilag 1 i konventionen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-f0rbuddet først finder anvendelse på skibe, der er omfattet af
regel 12A i MARPOL bilag I, den 1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om
beskyttede brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en samlet
oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og som er leveret den 1. august
2010 eller senere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt det med henvisningen i regel 43 A til regel 12
A er tilsigtet, at undtagelsesbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til skibe leveret den
1. august 2010 eller senere om beskyttede brændstoftanke, jf. regel 12A, herunder
også skibe leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt har opfyldt og fortsat
opfylder disse krav, eller om undtagelsen også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere. Miljøministeriet er i færd med at
søge dette fortolkningsspørgsmål afklaret.
En nærmere afklaring af fortolkningen forestår og kan indebære, at skibe, der ikke
opfylder tidsmæssige aspekter for levering i MARPOL, bilag 1, regel 12A, også vil
kunne omfattes af undtagelsesbestemmelsen, der gælder frem til 1. juli 2029, hvis
de overholder de konstruktionsmæssige krav i MARPOL, bilag 1, regel 12A om
beskyttede brændstoftanke, selvom de ikke er forpligtet hertil, hvis fortolkningen
resulterer i, at det er konstruktionsmæssige snarere end tidsmæssige hensyn, der
afgør, hvorvidt skibe er undtaget frem til 1. juli 2029.
Det ønskes derfor præciseret, at såfremt denne nærmere undersøgelse af,
hvorledes henvisningen til regel 43A i MARPOL, bilag 1, til regel 12A i bilaget skal
fortolkes, resulterer i, at også skibe, der opfylder krav om beskyttede
brændstoftanke i regel 12A, men er leveret før den 1. august 2010, er omfattet af
undtagelsen, vil miljøministeren kunne udmønte den foreslåede bemyndigelse, jf
2
L 103 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering fra Miljøministeriet om betænkning over forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet ved den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
lovforslagets § 1, nr. 1, til indtil den 1. juli 2029 også at undtage disse skibe fra
HFO-forbuddet.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at de skibe, der er undtaget frem til 1.
juli 2029,
kaldes ”dobbeltskrogede tankskibe”.
Det ønskes derfor ligeledes
præciseret, at den
korrekte betegnelse herfor er ”skibe med beskyttede
brændstoftanke”.”
3