Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 102 Bilag 5
Offentligt
2840973_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg 1240
København K
Rent Drikkevand og
Sikker Kemi
J.nr. 2021-814
Ref. NIHLA
Den 19. marts 2024
Anmodning om optagelse af bidrag i betænkningen over
lovforslag L 102
1.
Det fremgår af bemærkningerne til § 56 a, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 23, at
bemyndigelsen vil kunne bruges til at vedtage strengere
beskyttelsesforanstaltninger for anvendelsen af færdige materialer i specifikke
eller behørigt begrundede tilfælde, navnlig når kvaliteten af specifikt lokalt råvand
nødvendiggør det, jf. artikel 11, stk. 7, 3. afsnit. Bemyndigelsen vil endvidere kunne
bruges til at vedtage strengere nationale krav til hygiejne for materialer, der skal
bruges i nye installationer eller, i forbindelse med reparationsarbejde eller
genopbygning, i eksisterende installationer med henblik på indvinding,
behandling, lagring eller distribution af drikkevand, og som kommer i kontakt med
drikkevand., jf. artikel 11, stk. 9.
Det fremgår videre, at det ikke aktuelt er hensigten at udnytte den foreslåede
bemyndigelse, men på sigt vil der kunne opstå et sådant behov.
2.
Det ønskes præciseret, med henvisning til forslaget til § 56 a, stk. 1, nr. 2, at de
strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger også omfatter nationale krav til de
færdige materialers påvirkning af drikkevandets kvalitet eksempelvis vandets lugt
og smag. Strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger vil kunne fastsættes
forebyggende med henblik på at sikre, at drikkevandets kvalitet ikke forringes. Det
forudsættes ikke, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger skal tage
udgangspunkt i konkret konstaterede forhold eksempelvis ved måling af
drikkevandet hos forbrugerne. Det ønskes videre præciseret, at strengere nationale
hygiejnekrav for udgangsstoffer, sammensætninger og bestanddele også vil kunne
fastsættes efter at sådanne stoffer m.v. måtte blive opført på de europæiske
positivlister. Strengere nationale hygiejnekrav vil kunne fastsættes forebyggende
med henblik på beskyttelsen af menneskers sundhed. Strengere national
regulering skal være forenelig med EU-traktaterne. Strengere national regulering
vil som udkast skulle notificeres til Kommissionen i henhold til
informationsproceduredirektivet, inden den vedtages.
Miljøministeren anmoder på den baggrund om, at følgende tekst optages som
bidrag til betænkningen:
”Jeg skal hermed tilkendegive over for udvalget, at det i tilknytning til
bemærkningerne til § 56 a, stk. 2, i det foreslåede § 1, nr. 23, med
henvisning til § 56 a, stk. 1, nr. 2, ønskes anført, at strengere nationale
beskyttelsesforanstaltninger også omfatter nationale krav til de færdige
materialers påvirkning af drikkevandets kvalitet eksempelvis vandets lugt og
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 102 - 2023-24 - Bilag 5: Udtalelse fra miljøministeren
smag. Strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger vil kunne fastsættes
forebyggende med henblik på at sikre, at drikkevandets kvalitet ikke
forringes. Det forudsættes ikke, at strengere nationale
beskyttelsesforanstaltninger skal tage udgangspunkt i konkret konstaterede
forhold eksempelvis ved måling af drikkevandet hos forbrugerne. Det
ønskes videre anført, at strengere nationale hygiejnekrav for udgangsstoffer,
sammensætninger og bestanddele også vil kunne fastsættes efter at sådanne
stoffer m.v. måtte blive opført på de europæiske positivlister. Strengere
nationale hygiejnekrav vil kunne fastsættes forebyggende med henblik på
beskyttelsen af menneskers sundhed. Strengere national regulering skal
være forenelig med EU-traktaterne. Strengere national regulering vil som
udkast skulle notificeres til Kommissionen i henhold til
informationsproceduredirektivet, inden den vedtages.”
2