Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
B 72
Offentligt
2833544_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. februar har udvalget efter ønske fra Christina Olumeko (Alternativet)
stillet mig følgende spørgsmål:
B 72 spørgsmål 2
Vil ministeren, i forlængelse af svar på B 72
spørgsmål 1, oplyse de samlede
nedskæringer på den forskningsbaserede myndighedsbetjening som følge af de
årlige 2-procents besparelser siden indfusioneringen af sektorforskningen i uni-
versiteterne i 2007? Udviklingen i bevillingerne fra 2007 til i dag bedes opgjort i
både løbende og faste priser, så det illustreres, hvor store besparelserne har
været, hvis der henholdsvis korrigeres for inflation og ikke korrigeres for inflation,
og så det fremgår, hvor meget højere bevillingerne skulle være i dag, hvis de
skulle modsvare niveauet fra 2007.
Svar
De samlede bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening i finanslovene
har udviklet som vist i tabel 1. Det bemærkes, at opgørelserne af midler til forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening i finansloven kan variere mellem de pågæl-
dende ministerområder, ligesom der har forekommet ændringer i opgørelsesmeto-
derne i den angivne periode, hvilket medfører visse usikkerheder i sammenlignin-
gen af bevillingerne over tid.
Tabel 1.
Udvikling i bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening fra 2007-2024.
Mio. kr.
2007
2024
Forskel fra 2007 til 2024 (mio. kr.)
Forskel fra 2007-2024 (%)
Løbende priser
813,0
797,7
15,3
-1,4
Faste priser (24-pl)
1.107,3
797,7
309,6
-28,0
4. marts 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
461887
Kilde: FL+TB 2007 og 2024 for: Uddannelses- og Forskningsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, Miljøministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet
og Transportministeriet.
Anm: Uddannelses- og Forskningsministeriet har indsamlet de angivne tal (løbende priser) fra de fem
ministerier, og har summeret og opregnet dem efter den generelle pris- og lønregulering i de forskellige
år (kode 250). Det bemærkes, at der kan forekomme usikkerheder om de præcise tal i årene grundet
ministeriernes forskellige opgørelsesmetoder, registreringer, summeringer og pl-opregningen.
I perioden 2006 - 2011 er der gennemført en række tekniske ændringer af bevillingerne som følge af
overgang til omkostningsbaseret budgettering, overheadreformen, overgang til SEA huslejeordningen,
som medførte en generel stigning i bevillinger med mindre efterfølgende korrektioner. Hertil kommer er
Side 1/2
B 72 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om nedskæringerne på den forskningsbaserede myndighedsbetjening som følge af de årlige 2-procentsbesparelser siden 2007
2833544_0002.png
række mindre bevillingsreduktioner som indkøbseffektiviseringer, bidrag til politireform og barselsfond
mv. Tallene tager højde for eventuelle ressortændringer.
Skiftende regeringer har besluttet, at de statslige driftsrammer generelt er omfattet
af et årligt omprioriteringsbidrag på 2 pct. for at sikre et incitament til at skabe lø-
bende effektiviseringer, og det har omfattet de her sammentalte bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening.
I 2024 er forskningsbudgettet på 28,7 mia.kr, hvilket er historisk højt. Heraf har der
været bred enighed i Folketinget om at øremærke 2,6 mia. kr. til grøn forskning.
Ingen af disse rammer er omfattet af omprioriteringsbidraget.
Der fastholdes altså et meget højt niveau for den grønne forskning, som kan priori-
teres til den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Mulighederne for at udføre
og videreføre forskning på det grønne område er derfor gode, hvilket også kom-
mer til udtryk i de ambitiøse prioriteringer i aftalerne om fordeling af forskningsre-
serven for 2024, som et bredt flertal i Folketinget står bag.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Uddannelses- og Forskningsministeriet gennemfører et
tværgående eftersyn af den forskningsbaserede myndighedsbetjening for at
danne videngrundlag for, at vi fremadrettet kan understøtte den forskningsbase-
rede myndighedsbetjening.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2