Transportudvalget 2023-24
B 66 Bilag 4
Offentligt
2839717_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 66
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. marts 2024
2. udkast
(Politiske bemærkninger fra EL og ALT)
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af en europæisk togfond
[af Jette Gottlieb (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
indstiller til, at forslaget vedtages. En ambitiøs europæisk
togfond vil kunne bidrage til at sikre et billigt og grønt
alternativ til flyrejser, som er meget belastende for klima-
et. Investeringer i jernbanenettet vil samtidig kunne bidrage
til at skabe mange nye arbejdspladser. Det gælder også, hvis
vi skal nå målet om at fordoble antallet af højhastighedstog i
EU i 2030.
EL og ALT støtter investeringer i jernbaneinfrastruktur
via EU-budgettet gennem bl.a. Connecting Europe Facility
(CEF), men EL og ALT mener ikke, at midlerne i faciliteten
har være tilstrækkelig. Ligesom faciliteten lider under ikke
at være en decideret togfond, men en fond, der investerer i
mange typer infrastruktur, herunder også motorveje, militær
mobilitet og telenettet.
EL og ALT noterer sig i den forbindelse, at EU’s revi-
sionsret har konkluderet, at EU�½s investeringer i infrastruk-
tur til højhastighedstog er sket uden en realistisk langsigtet
plan. Det har resulteret i et ineffektivt kludetæppe af toglin-
jer på tværs af EU, der ikke er knyttet sammen. EL og ALT
mener, at en europæisk togfond med tilstrækkelige midler
og et egentlig fokus på at sikre grænseoverskridende passa-
gertransport med højhastighedstog, vil kunne løse dette.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023
og var til 1. behandling den 7. februar 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <2> bilag på beslut-
ningsforslaget.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V)
DokumentId
Journalnummer
B 66 - 2023-24 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2839717_0002.png
2
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (UFG) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
6