Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2853760_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16-04-2024
Sikkerhedskontor II
Cecilie Helene Brok
Pedersen
2024-04343
3218664
Besvarelse af spørgsmål nr. 161 (Alm. del) fra Folketingets
Udenrigsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 161 (Alm. del), som
Folketingets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Peter Hummelgaard
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvilke tilfælde en eksportør kan undlade at angive et slutbrugerland, og hvilke dokumentationskrav der stilles ved tilladelser til eksport i forbindelse med F-35-programmet
Spørgsmål nr. 161 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Det fremgår af URU alm. del - bilag 137, at der i perioden fra
1999 til 1. januar 2024 er givet 76 permanente tilladelser til
eksport i forbindelse med F-35-programmet. I 41 af de 76
tilfælde – altså mere end halvdelen – er der ikke angivet et
slutbrugerland. I hvilke tilfælde kan en eksportør undlade at
angive et slutbrugerland, og hvilke dokumentationskrav stilles
der i den forbindelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan oplyse, at det følger af våbenlovgivningen
og praksis på området, at ansøgere i sager vedrørende eksport af
militært udstyr skal angive oplysninger om slutbrugeren, hvis
slutbrugeren er kendt for ansøgeren på ansøgningstidspunktet.
I praksis har Rigspolitiet udformet ansøgningsblanketten
således, at det er et krav i forbindelse med ansøgningerne – både
til lande inden for og uden for EU og EØS – at der oplyses
slutbruger, hvis denne er kendt på ansøgningstidspunktet.
Hvis ansøgeren ikke er bekendt med slutbrugeren, angives
slutbrugeren som ukendt. Det er altså ikke et krav efter de
danske regler eller praksis, at der i alle tilfælde skal være angivet
en slutbruger, for at der kan meddeles eksporttilladelse.
Skulle en ansøger, inden ansøgningssagen er færdigbehandlet
og en eventuel tilladelse er meddelt, blive bekendt med en
slutbruger, skal ansøgeren oplyse Rigspolitiet herom.
2.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at oplysningerne i
oversigten over antallet af permanente tilladelser til eksport fra
Danmark til F-35-programmet i perioden fra 1999 til den 1.
januar 2024, som indgår i Justitsministeriets opfølgning af 19.
marts 2024 på samråd i Udenrigsudvalget om tilladelser til
eksport af forsvarsmateriel til Israel (URU Alm. del (2023-24)
bilag 137), er baseret på de oplysninger om slutbrugeren, som
ansøgeren har angivet i den konkrete sag.
3.
Oplysningerne i ansøgningen om eksport af militært udstyr,
herunder oplysning om, at slutbruger er ukendt, gives under
strafansvar efter straffelovens § 163, og det er den enkelte
Side 2/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvilke tilfælde en eksportør kan undlade at angive et slutbrugerland, og hvilke dokumentationskrav der stilles ved tilladelser til eksport i forbindelse med F-35-programmet
ansøgers forpligtelse at sikre, at der ikke gives urigtige eller
mangelfulde oplysninger.
Der er imidlertid ikke i våbenlovgivningen eller efter
administrativ praksis et krav om, at ansøgere skal indgive
oplysninger om ændrede forhold efter tilladelsens udstedelse.
Af den grund vil myndighederne heller ikke være bekendt med
en eventuel efterfølgende slutbruger, hvis denne ikke er oplyst,
inden ansøgningssagen er færdigbehandlet.
Afslutningsvis kan Rigspolitiet generelt oplyse, at danske
virksomheder, der udfører produkter omfattet af
eksportkontrolreglerne, kan være underleverandører, som alene
producerer delkomponenter til militært udstyr til større
udenlandske virksomheder.”
Side 3/3