Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2854469_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2024
2024-1717
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 289:
Vil ministeren redegøre for DSB’s arbejde inklusive tidsramme og
økonomi i forbindelse med forberedelse af beslutningen om at pla-
cere et døgnåbent klargøringsanlæg med 14 km. spor, og hvor en af
DSB’s mulige placeringer er Frederikssund Syd?
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”DSB
skal præcisere at det drejer sig om et vedligeholdelsesværk-
sted, og ikke et klargøringscenter.
Endvidere skal det bemærkes at der ikke er truffet beslutning om
værkstedets placering, men at lokationen i Oppe Sundby ved Fre-
derikssund er identificeret som egnet.
DSB har endnu ikke et detaljeret overblik over økonomien ved
etablering af nyt S-togsværksted. Anlægget forventes i drift i 2030.
Forventet tidsplan fremgår af nedenstående figur:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 289: MFU spm. om ministeren vil redegøre for DSB’s arbejde inklusive tidsramme og økonomi i forbindelse med forberedelse af beslutningen om at placere et døgnåbent klargøringsanlæg med 14 km. spor, og hvor en af DSB’s mulige placeringer er Frederikssund Syd
2854469_0002.png
Side 2/3
DSB har fra oktober 2023 gennemført ganske omfattende analyser
af de eksisterende bygninger på Depotvej (det nuværende S-togs-
værksted). I slutningen af 2023 var udbudsprocessen i togindkøbet
så langt, at der har kunnet afholdes møder om vedligeholdelsen,
med de bydende, og detaljerede behov og ønsker blev afdækket.
Udfordringer med bygningerne på det nuværende værksted på De-
potvej, kombineret med at der også har vist sig et større behov for
at udbygge og udvide kapacitet til de nye 5G S-tog, har medført et
behov for både at se på flere modeller for ombygning og udbygning
af Depotvej, og især også på alternative placeringer af et nyt værk-
sted
– dvs. ”Greenfield” projekter på andre lokationer. En af disse
er Oppe Sundby i Frederikssund, som lige nu vurderes den bedst
egnede grund, baseret på de indledende undersøgelser.
DSB’s bestyrelse skal i slutningen af juni måned præsenteres
for
resultaterne af de foreløbige undersøgelser af en evt. placering i
Oppe Sundby, af de indledende undersøgelser af alternative place-
ringer, og en fornyet gennemgang af mulig renovering og nyopfø-
relse på Depotvej. Herefter skal der arbejdes videre på den fore-
trukne løsning.
Om processen ift. Oppe Sundby:
DSB henvendte sig første gang i januar 2024 (via en mailinvitation
til et møde) til Kommunaldirektør i Frederikssund Kommune, Tor-
ben Kjærgaard, med en invitation til et møde med denne og Borg-
mesteren,
1. marts 2024 på rådhuset. Mødets overskrift var: ”Møde
på rådhuset -
mellem DSB’s direktør Flemming Jensen og Frede-
rikssund Kommunes Borgmester Tina Tving Stauning”. På mødet
deltog også teknisk Direktør i Frederikssund Kommune, Kristian
Nabe, og underdirektør i DSB Finn Bloch.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 289: MFU spm. om ministeren vil redegøre for DSB’s arbejde inklusive tidsramme og økonomi i forbindelse med forberedelse af beslutningen om at placere et døgnåbent klargøringsanlæg med 14 km. spor, og hvor en af DSB’s mulige placeringer er Frederikssund Syd
2854469_0003.png
Side 3/3
I indkaldelsen stod: ”DSB er lige nu i gang med at se på muligheder
for at placere et nyt højteknologisk værksted, der skal rumme ved-
ligeholdelsen af Fremtidens S-tog, der er førerløse og elektriske. I
den forbindelse har vi gennem nogle måneder været det meste af
S-togsnettet
og ”Fingerplanen” igennem, for at kunne udpege eg-
nede områder og placeringer at arbejde videre med. Et par af disse
er hos jer, i Frederikssund Kommune, og især en placering ved
Oppe Sundby kan være interessant for os. Det vil vi gerne drøfte på
mødet”
I ugen op til mødet den 1. marts henvendte medarbejdere fra DSB
sig (sammen med eksterne rådgivere) til de tre private lodsejere,
hvoraf den sidste henvendelse var 1. marts, samme dag som mødet
med borgmesteren fandt sted.
Henvendelsens formål var at fortælle, at vi i DSB, som en af flere
løsninger, kiggede på området ved Oppe Sundby. Henvendelsen til
lodsejerne havde til formål at informere dem om, at vi var interes-
serede i området til et projekt med et nyt S-togsværksted, for at få
tilladelse til at lave indledende miljø- og grundundersøgelser på
deres respektive arealer. Vi havde også i samme uge kontakt med
det lokale museum for at høre lidt nærmere om området.
Formålet med henvendelsen til lodsejerne var også at forberede
dem på, at der ville gå forskellige teknikere rundt i området (geo-
teknikere, landmålere mv.).
Hensigten med disse henvendelser, var således at undgå at skabe
uro
hvilket altså mislykkedes. DSB skulle således i stedet have af-
ventet byrådsmøde
den 19. marts 2024, hvor DSB deltog til ”spør-
getime” og præsentation af de foreløbige undersøgelser. På Byråds-
mødet blev DSB således også bebrejdet af byråd og borgmester, at
havde været så tidligt ude ift. lodsejerne. DSB skal beklage forlø-
bet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen