Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2849011_0001.png
Notat
11. marts 2023
J.nr. 2023 - 1169
Kontor:
Moms, Afgifter og Told [MAT]
Initialer:
JJe, BHL
Momsregler ifm. personbefordring med fly
Transportministeriet har spurgt til, om det er muligt inden for de EU-retlige rammer at
indføre nulmoms for
”indenrigsflyselskaber”
svarende til den nulmoms, der gælder for
flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Henvendelsen skyldes, at flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, og som
ønsker at oprette (yderligere) indenrigsflyruter, kan opleve, at de derved ikke længere ho-
vedsageligt flyver i udenrigstrafik. Det indebærer, at flyselskaberne ikke længere er omfat-
tet af såkaldt nulmoms. Det bemærkes, at der i dag formodes at eksistere få flyselskaber,
der hovedsageligt flyver i indenrigstrafik.
Udenrigsflyvninger og indenrigsflyvninger i Danmark er momsfritaget personbefordring,
dvs. der skal ikke lægges moms på salg af flybilletter. Imidlertid er der forskellige regler
for mulighederne for momsfradrag i forbindelse med indkøb af varer og ydelser til hhv.
indenrigs- og udenrigsflyvninger.
Flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik
Flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, er omfattet af nulmoms i forbin-
delse med deres udenrigs- og indenrigsflyvninger. Det indebærer, at selskaberne hverken
skal betale moms af deres salg af flybilletter, deres indkøb af fly eller indkøb af varer og
ydelser, der leveres til flyene, herunder brændstof og proviant.
1
De gældende regler om
nulmoms for flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, følger af momssy-
stemdirektivet. Det betyder, at det ikke er muligt nationalt at ændre på reglerne.
Efter momsloven gælder nulmomsen alene for de flyselskaber, hvis udenrigstrafik udgør
mere end 55 pct. af deres samlede flytrafik beregnet på baggrund af omsætning og antal
fløjne kilometer i det senest afsluttede regnskabsår. Tærsklen på 55 pct. følger ikke af
momssystemdirektivet, der alene fastsætter, at momsfritagelsen gælder for flyselskaber,
der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Tærsklen på 55 pct. er derfor bestemt nationalt
og skal opfylde kravet
om, at flyselskabet ”hovedsageligt” skal flyve i udenrigstrafik.
I
tabel 1
illustreres de gældende regler, hvorefter udenrigsflyselskabers indenrigsflyvninger
og udenrigsflyvninger er momsfritaget med ret til momsfradrag (nulmoms).
1
Der er momsfradrag i forbindelse med indkøbene, hvilket i praksis betyder, at der ikke betales moms af indkøbene.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849011_0002.png
Tabel 1. Gældende momsregler
Billet
Selskab
Indenrigsflyselskab
Udenrigsflyselskab
Indenrigsflyvning
Momsfri
- Fradrag
Momsfri
+ Fradrag
Udenrigsflyvning
Momsfri
+ Fradrag
Momsfri
+ Fradrag
Anm. udenrigsflyselskaber er selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Andre flyselskaber (herefter
”indenrigsflyselskaber”)
Udgangspunktet i EU’s momssystemdirektiv er, at der er moms på personbefordring
(dvs. salg af billetter). Det vil i Danmark betyde, at der vil skulle lægges moms på billetpri-
sen, samtidig med at der vil være fuldt momsfradrag. Direktivet giver imidlertid mulighed
for at momsfritage indenrigsflyselskabers salg af flybilletter. Denne mulighed har Dan-
mark udnyttet i momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, som indeholder en generel momsfrita-
gelse for personbefordring og dermed udover flytransport, også omfatter persontransport
med bus, tog, færge, taxa mv.
Momsfritagelsen indebærer, at salget af indenrigsflybilletter er momsfritaget. Samtidig kan
indenrigsflyselskaber som udgangspunkt ikke fradrage moms på indkøb af fly eller indkøb
af varer og ydelser til indenrigsflyvninger. Dog kan indenrigsflyselskaber
ligesom uden-
rigsflyselskaberne
fradrage momsen på indkøb, der vedrører udenrigsflyvninger.
I
tabel 1
illustreres de gældende regler, hvorefter indenrigsflyselskabers udenrigsflyvninger
er momsfritaget med ret til momsfradrag, mens flyselskabernes indenrigsflyvninger er
momsfritaget uden ret til momsfradrag.
De gældende regler indebærer således, at der for indenrigsflyvninger er konkurrenceulig-
hed mellem selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, og selskaber, der hovedsa-
geligt flyver i indenrigstrafik.
Forskellen i den momsmæssige behandling forventes at have bidraget til, at flyselskaberne
for at opnå fradrag for moms har indrettet sig således, at de hovedsageligt flyver i uden-
rigstrafikken. Det formodes således, at der i dag kun i beskeden grad eksisterer flyselska-
ber, som hovedsageligt flyver i indenrigstrafikken.
Skattebegunstigelse set ift. almindelig momspligt
Økonomisk set udgør nulmoms ved salg til privatpersoner en skattebegunstigelse, da ud-
gangspunkt ellers er, at der vil skulle betales 25 pct. moms. Nulmoms ved salg til moms-
pligtige erhverv indebærer som udgangspunkt derimod ikke en skattebegunstigelse, idet
momspligtige erhverv vil have fradrag for den moms, der bliver lagt på deres indkøb af
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849011_0003.png
varer og tjenester.
2
Ved salg til momspligtige erhverv vil lønsumsafgift i tilknytning til
nulmomsen derimod udgøre en skattesanktion.
Økonomisk set udgør momsfritagelsen (dvs. hvor flyselskabet ikke har fradrag for moms
på sine indkøb) også en vis skattebegunstigelse ved salg til privatpersoner, men begunsti-
gelsen er mindre, end når der er tale om nulmoms.
3
Ved salg til momspligtige erhverv in-
debærer momsfritagelsen en skattesanktion. Skattesanktionen afspejler, at et momsfrit fly-
selskabs udgifter til moms på indkøb må påregnes overvæltet i momsfrie billetpriser,
hvorved der opstår en såkaldt ”indeklemt moms”,
der ikke kan fradrages af den moms-
pligtige virksomhed, der køber flybilletten, idet der ikke er tale om salgsmoms på flybillet-
ten, men derimod en udgift der er overvæltet i den momsfrie pris.
Mulighed for nedsat moms/nulmoms for indenrigsflyselskaber
EU’s momssystemdirektiv giver mulighed for at indføre nedsat moms med en lavere sats
end 5 pct., herunder mulighed for nulmoms, for indenrigsflyselskaber. Det er således in-
den for de EU-retlige rammer juridisk muligt at indføre nulmoms for indenrigsflyselska-
ber, svarende til den nulmoms, der gælder for flyselskaber, der hovedsageligt flyver i
udenrigstrafik.
I forhold til muligheden for at indføre nedsat moms/nulmoms skal indledningsvis be-
mærkes, at der jævnligt er ønske om indførelse af nedsat moms/nulmoms på en række
områder. Senest drøftedes nedsat moms på fødevarer i forbindelse med de hastigt sti-
gende fødevarepriser som følge af inflationen og krigen i Ukraine, ligesom der fx jævnligt
er pres for at udvide nulmomsen på aviser til magasiner, bøger mv.
Der er en række udfordringer ved nedsat moms, som vil skulle overvejes inden en evt.
indførelse heraf. Udover det mindreprovenu som en nedsat moms vil medføre, vil det
komplicere momssystemet, rejse afgrænsningsspørgsmål samt medføre administrative
byrder for såvel virksomheder som Skatteforvaltningen, som vil skulle tilpasse deres IT-
systemer. Skatteforvaltningen forventes at skulle ændre i såkaldte Legacy-systemer, der er
ældre systemer, som er komplekse og erfaringsmæssigt er omkostningsfulde og vanskelige
at foretage ændringer i, og samtidig er IT-udviklingskapaciteten i Skatteforvaltningen un-
der væsentligt pres. Med forbehold for en nærmere afdækning i forhold til den konkrete
situation
4
er det endvidere vurderingen, at indførelse af nedsat moms/nulmoms ikke er
noget, der kan ske på kort sigt.
Indføres der nulmoms på indenrigsflyvninger, skal der ikke afregnes moms af indenrigs-
billetsalget, samtidig med at indenrigsflyselskabet vil have fuld fradragsret for sine inden-
rigsflyvninger. Momsreglerne ved nulmoms er illustreret i
tabel 2,
hvor der til forskel for
2
3
Ikke-momspligtige erhverv som fx den finansielle sektor har ikke fradrag for moms på deres indkøb.
Indenrigsflyselskabernes udgifter til moms på indkøb påregnes overvæltet i billetpriserne. Det betyder, at begunstigelsen
for privatpersoner vil svare til fraværet af moms på den del af billetprisen, der kan henføres til omkostninger (lønninger
o.lign.) internt i indenrigsflyselskaberne.
Hvor det håndteres, at flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, har nulmoms.
4
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849011_0004.png
reglerne i dag, vil være fradrag ved salg af indenrigsflybilletter, når selskabet ikke hovedsa-
geligt flyver i udenrigstrafikken.
Tabel 2. Nulmoms for indenrigsflyselskaber
Billet
Selskab
Indenrigsflyselskab
Udenrigsflyselskab
Indenrigsflyvning
Momsfri
+ Fradrag
Momsfri
+ Fradrag
Udenrigsflyvning
Momsfri
+ Fradrag
Momsfri
+ Fradrag
Anm. udenrigsflyselskaber er selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Idet hovedparten af de selskaber, der flyver i indenrigstrafikken, allerede er omfattet af
nulmoms som følge af, at de hovedsageligt flyver i udenrigstrafikken, forventes det umid-
delbare mindreprovenu at være relativt beskedent. Det vil dog være nødvendigt at under-
søge konsekvenserne nærmere. Foruden den umiddelbare provenuvirkning vil der dog, i
det omfang en nedsat moms/nulmoms indebærer øget indenrigsflytrafik, være afledt min-
dreprovenu herved. Det skyldes en tilbageløbseffekt, hvor forbrugernes udgifter til flybil-
letter med nedsat moms/nulmoms vil træde i stedet for andre udgifter med et højere ind-
hold af moms og afgifter. Det vurderes umiddelbart, at en indførelse af nedsat
moms/nulmoms for indenrigsflyselskaber i en vis grad vil føre til forøgelse af indenrigs-
flyvningerne, fordi det ikke længere vil være et krav, at et flyselskab hovedsageligt flyver i
udenrigstrafik for at opnå fradrag for moms. Et skøn herover er forbundet med usikker-
hed. En afledt forøgelse af indenrigsflyvningerne med fx 50 mio. kr. (som årlig salgs-
værdi) vil indebære mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. (ved nulmoms).
Forøgelse af indenrigsflyvningerne (og CO
2
-udledninger herfra) kan stride mod regerings-
grundlaget om grøn transport, hvorefter regeringen vil indføre en passagerafgift på flyrej-
ser på gennemsnitligt 100 kr. Provenuet fra denne afgift skal anvendes til tiltag inden for
lufthavnene og områder omkring, finansiering af den grønne indenrigsrute samt en forhø-
jet ældrecheck. Samtidig arbejder regeringen for at indføre en harmoniseret brændstofaf-
gift på flyrejser inden for EU.
Indførelse af nedsat moms/nulmoms for indenrigsflyselskaber vil kræve en nærmere ana-
lyse med henblik på at klarlægge såvel økonomiske som administrative konsekvenser, lige-
som en indførelse af nedsat moms/nulmoms vil kræve lovgivning.
Ophævelse af nuværende momsfritagelse på indenrigspersonbefordring med fly
Et alternativ til at indføre nedsat moms/nulmoms kunne være at ophæve den nuværende
momsfritagelse på indenrigspersonbefordring med fly, således at flyselskaber (såvel inden-
rigsselskaber som udenrigsselskaber) bliver momspligtige af deres virksomhed (dvs. af in-
denrigspersonbefordring med fly) med fuldt momsfradrag. Som ovenfor nævnt er ud-
gangspunktet i EU’s momsregler, at der er moms på personbefordring, og den danske
momsfritagelse er således en afvigelse herfra.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849011_0005.png
En ophævelse af den nuværende momsfritagelse vil således fjerne konkurrenceforvridnin-
gen ved indenrigsluftfart, som udspiller sig mellem flyselskaber, der hovedsageligt flyver i
indenrigstrafik og flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, idet alle flyselska-
ber vil have momsfradrag for deres køb af varer og ydelser, der medgår til aktiviteter med
indenrigsflyvning, uanset om der hovedsageligt flyves i udenrigstrafik eller ej. Dette er il-
lustreret i
tabel 3.
Dette vil ligeledes medføre, at flyselskaber ikke længere har et skatte-
mæssigt incitament til at indrette sig således, at de hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Tabel 3. Momspligt ved indenrigspersonbefordring med fly
Billet
Selskab
Indenrigsflyselskab
Udenrigsflyselskab
Indenrigsflyvning
Momspligt
+ Fradrag
Momspligt
+ Fradrag
Udenrigsflyvning
Momsfri
+ Fradrag
Momsfri
+ Fradrag
Anm. udenrigsflyselskaber er selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
En ophævelse af momsfritagelsen vurderes at indebære en øget afgiftsbelastning af inden-
rigsflybilletter. Dette skyldes, at der skal afregnes moms af salget af billetter til indenrigs-
rejser. Det skønnes, at momsen vil blive overvæltet på forbrugerpriserne på indenrigsluft-
transport. Dermed vil privatpersoner (og ikke-momspligtige erhverv som fx den finan-
sielle sektor), der køber indenrigsflybilletter, få højere billetpriser. Momspligtige erhverv,
der køber indenrigsflybilletter, vil ikke blive belastet af momsen på billetprisen, idet de vil
have fradrag for denne, og samtidig vil lønsumsafgift for flyselskaberne bortfalde ved op-
hævelse af momsfritagelsen.
Højere forbrugerpriser på indenrigsluftfart må forventes at reducere efterspørgslen efter
indenrigsflybilletter hos privatpersoner (og ikke-momspligtige erhverv som fx den finan-
sielle sektor).
En ophævelse af den eksisterende momsfritagelse for personbefordring med fly forventes
at kunne medføre et merprovenu. Der vil dog skulle foretages en nærmere analyse af de
administrative og økonomiske konsekvenser ved en evt. ophævelse, som desuden vil
kræve lovgivning. Endvidere vil en evt. ophævelse af momsfritagelsen skulle overvejes i
forhold til regeringens skattestop.
Der er specifikt spurgt til reglerne i Nederlandene. Det bemærkes, at i Nederlandene er
indenrigsflyselskaber momspligtige af deres virksomhed (den nederlandske momssats på
21 pct.) med fuld fradragsret, mens udenrigsflyvninger har nulmoms som følge af moms-
systemdirektivet.
Side 5 af 5