Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2848340_0001.png
9. april 2024
J.nr. 2024 - 2479
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 381 af 12. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvad provenutabet vil være ved at lægge et loft over den maksimale efteropkrævning af dækningsafgift for årene 2022 og 2023, hvor virksomhederne hidtil har betalt en foreløbig dækningsafgift baseret på deres 2021-betaling
2848340_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenutabet vil være ved at lægge et loft over den maksimale
efteropkrævning af dækningsafgift for årene 2022 og 2023, hvor virksomhederne hidtil
har betalt en foreløbig dækningsafgift baseret på deres 2021-betaling? Loftet skal supplere
den aftalte stigningsbegrænsning, men i modsætning til denne skal loftet beregnes med
udgangspunkt i 2021-betalingen.
Svar
Der er ikke blevet foretaget offentlige vurderinger af erhvervsejendomme siden 2012. Er-
hvervsejendomme er derfor siden blevet beskattet ud fra videreførte historiske vurderin-
ger, som generelt har været lave og uensartede. De nye vurderinger er baseret på mere
ensartede principper og vurderes at være mere gennemsigtige og tættere på værdien af
grundene efter bedste økonomiske anvendelse.
For blandt andet at imødekomme nogle af de høje stigninger for visse erhvervsejen-
domme, som følge af omlægningen af dækningsafgiften i 2022, indgik regeringen, Liberal
Alliance, Konservative samt Radikale Venstre i efteråret 2023 en aftale om at indføre en
stigningsbegrænsning på dækningsafgiften. Med aftalen indføres en stigningsbegrænsning
på 10 pct.,
jf. Aftale om øget tryghed om de nye erhvervsvurderinger af 10. november 2023.
Den af-
talte stigningsbegrænsning medfører et akkumuleret umiddelbart mindreprovenu på 2,4
mia. kr. (2024-niveau) for årene 2022-2024 og på ca. 1,7 mia. kr. akkumuleret for årene
2025-2030 (2024-niveau).
I tabel 1 er vist provenuvirkningen, hvis dækningsafgiften for den enkelte ejendom ikke
må stige i 2022 og 2023 ift. 2021-betalingen. Desuden vises provenuvirkningen, hvis lof-
tet var hhv. 10, 25, 50, 100, samt 200 pct. ift. 2021-betalingen. Det er lagt til grund for be-
regningerne, at loftet alene har virkning i 2022 og 2023, således at dækningsafgiftsbetalin-
gen fra 2024 er uændret (men dog omfattet af den aftalte stigningsbegrænsningsordning).
Tabel 1. Virkning af loft for dækningsafgiftsstigninger i 2022 og 2023 ift. 2021-betalingen
Mio. kr. (2024-niveau)
Stigningssats (pct.)
0
10
25
50
100
200
Umiddelbar virkning
2022
245
140
60
30
15
10
2023
470
365
225
115
60
30
Virkning efter tilbageløb
2022
120
70
30
15
10
5
2023
230
180
110
55
30
15
Anm.: Der regnes kun på de ejendomme, der er dækningsafgiftspligtige i 2021, dvs.at loftet ingen virkning har for ejen-
domme, der først blev dækningsafgiftspligtige i 2022 eller 2023.
Kilde: Skatteministeriet
Et loft, der ikke tillader dækningsafgiften at stige fra 2021 til 2022 og 2023 (stigningssats
på 0 pct.) skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 245 mio. kr. i 2022
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvad provenutabet vil være ved at lægge et loft over den maksimale efteropkrævning af dækningsafgift for årene 2022 og 2023, hvor virksomhederne hidtil har betalt en foreløbig dækningsafgift baseret på deres 2021-betaling
2848340_0003.png
og 470 mio. kr. i 2023 (2024-niveau). Virkningen af loftet er stigende fra 2022 til 2023, da
den aftalte stigningsbegrænsning indebærer, at dækningsafgiften stiger mellem 2022 og
2023. Mindreprovenuet efter tilbageløb udgør ca. 120 mio. kr. i 2022 og 230 mio. kr. i
2023 (2024-niveau).
Et loft på 200 pct. skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 5 mio. kr.
i 2022 og 15 mio. kr. i 2023 (2024-niveau).
Side 3 af 3