Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2850598_0001.png
12. april 2024
J.nr. 2024 - 1027
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes berigtigelse af svar på spørgsmål nr. 267 af 24. januar 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at oplyse, hvad provenutabet vil være ved afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget m.v.
2850598_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse i tabelform, hvad provenutabet ved følgende skatteændringer vil
være:
1. Afskaffelse af topskat.
2. Afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget.
3. Selskabsskatten sænkes til 15 pct.
4. Flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst.
5. Afskaffelse af arveafgiften.
6. De første 7.000 kr. om måneden i arbejdsindkomst skal være skattefrie.
7. Afskaffelse af registreringsafgiften.
8. Afskaffelse af arbejdsskadeafgiften.
9. Afskaffelse af fradrag for faglige kontingenter.
Provenutabet bedes opgjort i umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Dette er en berigtigelse af svaret på SAU alm. del
spm. 267 (folketingsåret 2023-24). I
besvarelsen af SAU alm. del.
spm. 267 er
indførelse af
skattefritagelse af de første 7.000
kr. om måneden i arbejdsindkomst skønnet at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 34,9 mia. kr. i 2025 (2023-niveau). I det berigtigede svar er skønnet opju-
steret til ca. 40,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Baggrunden for berigtigelsen er, at beregningen af virkningen af skattefritagelsen på
84.000 kr. årligt i bund- og kommuneskatterne var udformet som et forhøjet personfra-
drag på 77.280 kr. (svarende til 84.000 kr. efter normalt am-bidrag), hvor det retteligt
burde have været 84.000 kr.
Berigtigelsen af svaret på SAU alm. del
spm. 267 følger nedenfor.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at oplyse, hvad provenutabet vil være ved afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget m.v.
2850598_0003.png
Skatte- og afgiftsændringerne nævnt i spørgsmålet skønnes at indebære et samlet umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 146,0 mia. kr. og et samlet mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 97,6 mia. kr. i 2025 (2023-niveau). Provenuvirkningerne for de enkelte de-
lelementer fremgår af
tabel 1
og er uddybet nedenfor. Beregningerne er foretaget efter
gældende regler og uden
Aftale om reform af personskat.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved forslag om ni skatte- og afgiftsændringer
Umiddelbar Virkning efter
virkning
tilbageløb
-23,3
-12,9
-22,9
-11,0
-5,8
-53,0
-18,7
-0,6
2,2
-146,0
Virkning efter
tilbageløb og
adfærd
-17,9
-13,1
-9,9
-19,8
-8,5
-4,5
-40,8
-14,7
-0,4
1,7
-114,9
-8,1
-13,2
-6,5
-4,5
-40,8
-12,7
-0,4
1,7
-97,6
Mia. kr. (2023-niveau)
1. Afskaffelse af topskat
2. Afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget
3. Selskabsskatten nedsættes til 15 pct.
1)
4. Flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv
nettokapitalindkomst
5. Afskaffelse af bo- og gaveafgiften
6. De første 7.000 kr. om måneden i arbejdsind-
komst skal være skattefrie
7. Afskaffelse af registreringsafgiften
8. Afskaffelse af arbejdsskadeafgiften
9. Afskaffelse af fradrag for faglige kontingenter.
Samlet forslag
Anm.: Provenuvirkningerne afhænger af beregningsrækkefølgen. Indførslen af en flad skat på 27 pct. på aktie- og nettokapitalindkomst er af
beregningstekniske årsager indregnet efter afskaffelse af topskatten og afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget og efter de første
7.000 kr. om måneden er blevet skattefrie. Provenuvirkningerne ved at de første 7.000 kr. om måneden i arbejdsindkomst er skattefrie, afviger
fra provenuvirkningen i
SAU alm. del
svar på spm. 133,
da der i det svar er indregnet skattefrihed for al indkomst op til 84.000 kr. og ikke kun
arbejdsindkomst.
1) Det er i provenuskønnet for nedsættelsen af selskabsskattesatsen forsimplet lagt til grund, at de dynamiske effekter ved en nedsættelse af
selskabsskattesatsen sker i samme år som satsnedsættelsen. Der er i beregningen desuden ikke taget højde for den nye OECD-aftale om mini-
mumsbeskatning, som Danmark har tilsluttet sig 8. oktober 2021. Aftalen indebærer bl.a., at multinationale koncerner, der omsætter for mere
end 750 mio. euro om året, efter reglerne mindst vil skulle betale en effektiv minimumsskat på 15 pct. af deres globale aktiviteter, uanset om
disse aktiviteter er placeret i lavskattelande.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Der er stor usikkerhed forbundet med de skønnede adfærdsvirkninger, da der er tale om
meget store ændringer i skatte- og afgiftssystemet.
Ad. 1. Afskaffelser af topskat
Topskat beregnes som 15 pct. af personlig indkomst over 568.900 kr. (2023- niveau) med
tillæg af positiv nettokapitalindkomst, der overstiger 48.800 kr. (det dobbelte for ægtepar).
Der er et skatteloft på 52,07 pct. for topskat af personlig indkomst og et skatteloft på 42
pct. for topskat af kapitalindkomst. En afskaffelse af topskatten skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 23,3 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 13,1 mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 2. Afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget
Beskæftigelsesfradraget udgør 10,65 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget, dog højest
44.800 kr. (2025-regler i 2023-niveau). Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en
indkomst på ca. 420.000 kr. En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget skønnes
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at oplyse, hvad provenutabet vil være ved afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget m.v.
2850598_0004.png
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 12,9 mia. kr. og et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 8,1 mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 3. Selskabsskatten sænkes til 15 pct.
Efter gældende regler er skattesatsen for selskaber og foreninger 22 pct. En nedsættelse af
selskabsskattesatsen til 15 pct. skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca.
22,9 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 13,2 mia. kr. i 2025
(2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 4. Flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst
Aktieindkomst beskattes op til en progressionsgrænse på 58.900 kr. (2023-niveau) med 27
pct., mens aktieindkomst over progressionsgrænsen beskattes med 42 pct. For ægtepar
under ét er progressionsgrænsen dobbelt så stor. En flad skat på 27 pct. af aktieindkomst
vil kunne indføres ved at afskaffe den progressive beskatning.
Positiv nettokapitalindkomst medregnes i beskatningsgrundlagene for bund- og topskat-
ten, mens der ikke gives fradrag for negativ nettokapitalindkomst i disse grundlag. For
bundskatteydere med positiv nettokapitalindkomst
og for topskatteydere med positiv
nettokapitalindkomst under bundgrænsen på 48.800 kr.
er marginalskatten for positiv
nettokapitalindkomst godt 37 pct. i en gennemsnitskommune. For topskatteydere med
positiv nettokapitalindkomst over bundgrænsen på 48.800 kr. gælder et særligt skatteloft
for positiv nettokapitalindkomst på 42 pct.
En flad skat på 27 pct. for kapitalindkomst kan fx indføres ved at beholde kapitalind-
komst i kommuneskatten (svarende til en gennemsnitlig beskatning på 25 pct.) og med-
regne kapitalindkomst i bundskatten, så beskatningen svarer til knap 2 pct.
1
Indførslen af en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst
skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 11,0 mia. kr. og et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 6,5 mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Bereg-
ningen er foretaget i forlængelse af afskaffelse af topskatten (pkt. 1), afskaffelse af loftet
over beskæftigelsesfradraget (pkt. 2) samt skattefrihed for de første 7.000 kr. i arbejdsind-
komst om måneden (pkt. 7).
Ad. 5 Afskaffelse af bo- og gaveafgiften
Det forudsættes, at den efterspurgte afskaffelse af boafgiften (ofte omtalt som arveafgif-
ten) også omfatter en afskaffelse af gaveafgiften.
Boafgiften beregnes af de værdier, som afdøde efterlader sig. Satsen for boafgiften er 15
pct. Hvis arv udloddes til arvinger uden for den nærmeste familie, betaler de desuden en
tillægsboafgift på 25 pct. af deres arveandel fratrukket deres andel af boafgiften. Gaveaf-
gift beregnes af gaver til den nærmeste familie, i det omfang værdien af årets gaver til
1
Fx kan kapitalindkomst indgå i bundskattegrundlaget med 2/12,01 af den positive nettokapitalindkomst, hvor 12,01 er
bundskatteprocenten. Hermed vil beskatningen af positiv nettokapitalindkomst i bundskatten blive 2 pct.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at oplyse, hvad provenutabet vil være ved afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget m.v.
2850598_0005.png
modtageren overstiger det afgiftsfri bundfradrag på 71.500 kr. (2023-niveau). Satsen for
gaveafgift er på 15 pct., bortset fra gaver til bedsteforældre og stedforældre (som gavegi-
ver ikke bor sammen med), hvor satsen er 36,25 pct.
Afskaffelsen af bo- og gaveafgiften skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 5,8 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 4,5 mia. kr.
(2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 6. De første 7.000 kr. om måneden i arbejdsindkomst skal være skattefrie
Personfradraget udgør 48.000 kr. om året. Der er ved nuværende regler ikke noget fra-
drag i arbejdsmarkedsbidraget. I et scenarie hvor såvel topskatten som loftet over beskæf-
tigelsesfradraget er afskaffet, skønnes en forhøjelse af personfradraget til 84.000 kr. for
arbejdsindkomst og indførelsen af et fradrag på 84.000 kr. i arbejdsmarkedsbidraget, så de
første 7.000 kr. om måneden er skattefrie, isoleret set at indebære et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 53,0 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 40,8
mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 7. Afskaffelse af registreringsafgiften
Efter gældende regler udgør registreringsafgiften 25 pct. af bilens nettopris inkl. moms
(den afgiftspligtige værdi) op til 67.800 kr., 85 pct. af den afgiftspligtige værdi mellem
67.800 og 210.600 kr. og 150 pct. af den afgiftspligtige værdi over 210.600 kr. (2023-ni-
veau). Herudover betales der et CO
2
-tillæg, som også er progressivt indrettet, så de mest
CO
2
-udledende biler på marginalen betaler mest.
De provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af registreringsafgiften afhænger af,
hvilket år der regnes på, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de løbende indfasningsregler for
nul- og lavemissionsbiler samt den forventede udvikling i bilsalget, herunder sammensæt-
ningen af salget. I provenuberegningerne nedenfor tages der udgangspunkt i gældende
2024-regler og (en fremskrivning af) det faktiske 2022-salg til 2025. Registreringsafgiften
er afskaffet efter følgende procedure:
- De tre satser på henholdsvis 150 pct. 85 pct. og 25 pct. sættes alle til 0 pct.
- Alle satser i CO
2
-tillægget for benzin- og dieselbiler sættes til 0 kr.
En fuld afskaffelse af registreringsafgiften i 2025 skønnes med stor usikkerhed at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 18,7 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 12,7 mia. kr. (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er udviklet til at hånd-
tere marginale ændringer. Selv ved marginale ændringer er der en vis usikkerhed forbun-
det med resultaterne. I forbindelse med en fuld afskaffelse af registreringsafgiften er re-
sultaterne forbundet med meget stor usikkerhed.
Ad. 8. Afskaffelse af arbejdsskadeafgiften
Arbejdsskadeafgiften pålægges arbejdsgiverne og opkræves af Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring (AES) sammen med det ordinære AES-bidrag. Afgiften udgør 17 pct. af de
indbetalte bidrag til AES vedrørende erhvervssygdomme og 12 pct. af tilkendte
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at oplyse, hvad provenutabet vil være ved afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradraget m.v.
2850598_0006.png
erstatninger og godtgørelser på ulykkesområdet. En afskaffelse af arbejdsskadeafgiften,
skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. og et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ad. 9. Afskaffelse af fradrag for faglige kontingenter
Det maksimale fradrag for udgifter til faglige kontingenter er 7.000 kr. fra og med 2024.
Beløbet reguleres ikke. En afskaffelse af fradrag for udgifter til faglige kontingenter skøn-
nes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2,2 mia. kr. og et merprovenu efter til-
bageløb og adfærd på ca. 1,7 mia. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Side 6 af 6