Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 218
Offentligt
2830973_0001.png
Statusrapport 2024
Møde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
28. februar 2024
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0002.png
Program og hovedkonklusioner
Dagens program
• Præsentation af
Statusrapport 2024
1. Status på danske mål og forpligtelser
2. Anbefalinger til klimapolitikken
• Spørgsmål og diskussion
Hovedkonklusioner
• Det er sandsynligt, at 2025-målets nedre grænse på 50 pct. nås
• Regeringen har endnu ikke anskueliggjort, at 2030-målet på 70 pct. nås
• De danske EU-forpligtelser kræver særskilt fokus og tidlig handling
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0003.png
I 2025 skal Danmark have reduceret med 50-54 pct. ift. 1990
Mio. ton CO
2
e
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Udledninger i 2021
(seneste statistikår)
Forventet stigning med Forventet reduktion med
nuværende politik
nuværende politik
Udspil
50-54-procentsmålet
Høj risiko
Klimarådets risikovurdering
Lav risiko
Moderat risiko
Udvikling fra 2021 til 2025
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0004.png
Klimarådets konklusioner om 2025-målet
Det er sandsynligt, at 2025-målets nedre grænse på 50 pct. opfyldes.
Der er imidlertid stadig en risiko for, at de 50 pct. ikke nås.
Klimahensyn og EU-krav taler for at komme tættere på de 54 pct.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0005.png
I 2030 skal Danmark have reduceret med 70 pct. ift. 1990
Mio. ton CO
2
e
50
Lav risiko
45
40
35
30
25
Moderat risiko
Høj risiko
Klimarådets risikovurdering
20
15
10
5
0
70-procentsmålet
Udledninger i 2021
(seneste statistikår)
Forventet stigning med Forventet reduktion med
nuværende politik
nuværende politik
Udspil
Strategier
Udvikling fra 2021 til 2030
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0006.png
Klimarådets konklusioner om 2030-målet
Regeringens plan sigter kun lige akkurat mod at opfylde målet.
Regeringens plan for at nå målet er forbundet med betydelig risiko.
Klimarådet vurderer samlet set, at det endnu ikke er anskueliggjort,
at 2030-målet nås.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0007.png
Hvordan kommer regeringen i mål i 2030?
Klimaregulering af
landbruget
er det vigtigste udestående.
Genbesøg
af eksisterende aftaler i god tid bør prioriteres.
Planlagt
overopfyldelse
kan give større sikkerhed for at målet.
Husk også
EU-forpligtelserne
kræver tidlig handling
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0008.png
Anbefalinger til klimapolitikken
Målsætninger frem mod 2030
Regulering af landbruget med hurtig effekt og langsigtet perspektiv
Højere dieselafgift end regeringen har foreslået
Fokus på implementering og monitorering
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0009.png
Anbefalinger til klimapolitikken
Bredere og længere perspektiv
Mål og pejlemærker for at styrke Danmarks globale klimaindsats
Strategi og tiltag for klimavenlig adfærd
Strategi og tiltag for et globalt bæredygtigt forbrug af biomasse
Udbygning af sol- og vindenergi og fleksibilitet i elsystemet
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0010.png
Tak for opmærksomheden
Rapporten og tilhørende materiale kan
findes på
klimaraadet.dk.
Klimarådets sekretariat kan kontaktes
[email protected].
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0011.png
Nye tal for kulstofrige jorder sænker behovet for reduktioner
Mio. ton CO
2
e
9
8
7
6
5
-1,8
4
3
2
1
Konsekvenser for reduktionsbehovene i 2025 og 2030
Reduceret reduktionsbehov pga. opdaterede arealer
Øget reduktionsbehov pga. nye emissionsfaktorer (skøn)
+0,4
+0,4
Udledningerne fra kulstofrige jorder
Hidtidig opgørelse
Opdaterede arealer
Opdaterede arealer og skøn
for nye emissionsfaktorer
2025-mål
2030-mål
-2,0
0
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2030
2035
11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0012.png
Danmark har i EU forpligtet sig til reduktioner frem til 2030
Mio. ton CO
2
e
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Reduktionsbehov med
nuværende politik
Nationale tiltag
Kvoteannullering
Planer for regulering
af landbruget
6,6
EU stiller krav til reduktioner
inden for især landbrug,
transport og arealanvendelse.
Skal forpligtelsen opfyldes,
kræver det især hurtig
handling i landbruget.
Danmark kan mindske sin
forpligtelse ved at annullere
kvoter, men det er ikke gratis.
15,9
Mulighed for nye og
flere nationale tiltag
4
Besluttet
4
Mulighed
Muligheder for at dække behov
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Præsentation af Klimarådets Statusrapport 2024 ifm. møde den 28/2-24
2830973_0013.png
EU’s klimamål kræver en betydelig indsats
Mia. ton CO
2
e
5
Drivhusgasudledninger i EU-27
4
3
Mål om 55 pct. reduktion
2
1
Forslag om mål om 90 pct. reduktion
0
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
Mål om klimaneutralitet
2050
13