Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2854461_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 117
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
28. september 2023
Besvarelse af spørgsmål 117 alm. del stillet af udvalget den 1. septem-
ber 2023.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for følgende om Digital Service Act (DSA):
1) Vil ministeren oversende en oversigt over ikrafttrædelse for de enkelte
dele af DSA’en?
2)
Hvordan vil regeringen sikre, at DSA’en håndhæves? Der ønskes en
skematisk oversigt over, hvilke konkrete tiltag der er iværksat og deres
status.
3) Hvor mange midler er der afsat til håndhævelse?
4) Hvilke
myndigheder er ansvarlige for arbejdet med DSA’en? Der øn-
skes en skematisk oversigt over de enkelte myndigheder og deres an-
svarsområder vedrørende DSA’en.
5) Hvilken konkret funktion og placering vil Digital Service Coordinator
(DSC) få i Danmark, og hvor mange ressourcer afsættes hertil?
Svar:
Ad 1) Oversigt over ikrafttrædelses-
og anvendelsestidspunkt for DSA’en:
Ikrafttrædelses-
tidspunkt
Hovedregel
Modifikation
Jf. artikel 93 i forordnin-
gen om digitale tjenester
(herefter forordningen),
træder forordningen i
kraft på tyvendedagen ef-
ter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende
det vil sige
den 16. november 2022.
Forordningen finder an- Flg. bestemmelser finder
vendelse fra
den 17. fe-
dog anvendelse fra
den
bruar 2024.
16. november 2022:
Ar-
tikel 24, stk. 2, 3 og 6, ar-
tikel 33, stk. 3-6, artikel
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Anvendelses-
tidspunkt
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvad ministeren konkret vil foreslå af ændringer på EU-plan for at forhindre, at falske profiler og identitetstyveri på Metas platforme anvendes til økonomisk svindel
2854461_0002.png
Medlemsstaternes tilsyn,
herunder det danske skal
fra denne dato være etab-
leret mhp. at håndhæve
reglerne i forordningen.
37, stk. 7, artikel 40, stk.
13, artikel 43 og kapitel
IV, afdeling 4, 5 og 6.*
For de 17 største online
platforme og to søgema-
skiner, som i gns. har
mindst 45 mio. aktive
månedlige brugere i EU,
og som Kommissionen
25. april 2023 har udpe-
get, gælder særlige reg-
ler, idet disse skal leve op
til forordningens krav se-
nest fire måneder efter
udpegningen, dvs. fra
den 25. august 2023.
* Bestemmelser handler bl.a. om tjenesternes opgørelse af det gns. antal brugere, om
Kommissionens adgang til at udpege platforme som meget store onlineplatforme eller
søgemaskiner, hvis disse i gennemsnit pr. måned har mere end 45 mio. brugere i EU, om
Kommissionens adgang til at fastsætte visse supplerende regler, samt om tilsyn og hånd-
hævelse ifm de meget store onlineplatforme og søgemaskiner.
Ad 2) Skematisk oversigt over konkrete tiltag i forbindelse med håndhæ-
velse af DSA’en
og status på disse tiltag:
Det bemærkes indledningsvist, at tilsynet med og håndhævelsen af forord-
ningens bestemmelser over for de største onlineplatforme og onlinesøge-
maskiner, som Kommissionen har udpeget, jf. ovenfor, ligger hos Kom-
missionen og de medlemslande, hvor platformene er etableret.
Ingen af de
største platforme eller søgemaskiner er etableret i Danmark.
Tiltag
Bemærkning
Udpegning af kompe- Medlemsstaterne skal
tente myndigheder
udpege en eller flere
uafhængige kompe-
tente myndigheder til
at føre tilsyn med og
håndhæve forordnin-
gen. En af disse kom-
petente myndigheder
skal udpeges som ko-
ordinator for digitale
tjenester. Tilsynet skal
være etableret senest
den 17. februar 2024.
Status
Af det udkast til for-
slag til lov om hånd-
hævelse af forordnin-
gen, der har været i of-
fentlig høring frem-
går, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen
(herefter KFST) udpe-
ges som eneste kom-
petente myndighed og
koordinator for digi-
tale tjenester.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvad ministeren konkret vil foreslå af ændringer på EU-plan for at forhindre, at falske profiler og identitetstyveri på Metas platforme anvendes til økonomisk svindel
2854461_0003.png
Ifølge forordningen
og det udkast til lov-
forslag, der har været i
offentlig høring, til-
lægges de kompetente
myndigheder
en
række undersøgelses-
og håndhævelsesbefø-
jelser.
Forberedelser ift. til- Etableringen af tilsy- KFST er bl.a. i gang
synets etablering
net forudsætter en med at overveje den
række aktiviteter in- nærmere interne orga-
ternt i KFST.
nisering, etablering af
sagsprocesser og it-
understøttelse.
KFST opdaterer end-
videre løbende infor-
mation om forordnin-
gen og det kommende
tilsyn på styrelsens
hjemmeside. KFST
arbejder for at etablere
en tydelig elektronisk
klageadgang suppleret
af brugerrettet vejled-
ning.
KFST deltager i flere
samarbejdsfora i EU-
regi mhp. at opnå en
effektiv og ensartet
anvendelse og hånd-
hævelse af forordnin-
gens bestemmelser.
Efter etablering af det
uafhængige tilsyn den
17. februar 2024 vil
tilsynet desuden indgå
i samarbejdet med ko-
ordinatorer for digi-
tale tjenester i andre
medlemslande i regi af
Det Europæiske Råd
for Digitale Tjenester.
3
Deltagelse i internati- Etableringen af et ef-
onalt samarbejde
fektivt tilsyn forud-
sætter
samarbejde
med andre medlems-
stater og Kommissio-
nen.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvad ministeren konkret vil foreslå af ændringer på EU-plan for at forhindre, at falske profiler og identitetstyveri på Metas platforme anvendes til økonomisk svindel
Ad 3) Det fremgår af det udkast til lovforslag om håndhævelse af forord-
ningen, der har været i offentlig høring, at de økonomiske konsekvenser
forbundet med koordinatoren for digitale tjenesters aktiviteter er skønnet
til 5,1 mio. kr. årligt.
Det fremgår endvidere af samme udkast til lovforslag, at Erhvervsministe-
riet i 2025 vil gennemføre en evaluering af finansieringen.
Ad 4) Som anført i oversigten i besvarelsen af spørgsmål 2 lægges der i det
udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring op til, at KFST vil få
ansvaret for at håndhæve forordningen i Danmark. Der er samtidig lagt op
til, at KFST skal høre andre myndigheder, når det vurderes relevant i for-
bindelse med håndhævelsen af forordningen.
Jeg kan endvidere oplyse, at der i samme udkast til lovforslag lægges op
til at give mulighed for, at erhvervsministeren efter aftale med den pågæl-
dende minister kan udpege andre myndigheder som kompetente myndig-
heder, hvis der viser sig behov herfor.
Ad 5) Det følger af forordningen, at koordinatoren for digitale tjenester
(Digital Services Coordinator) er ansvarlig for alle forhold vedrørende til-
synet med og håndhævelsen af forordningen, medmindre specifikke opga-
ver er overdraget til andre kompetente myndigheder.
Koordinatoren har ifølge forordningen en række opgaver, herunder særligt
behandling af klager over overtrædelse af forordningen, behandling af an-
søgninger om udpegning som pålidelig indberetter og om adgang til data
for forskere, samt deltagelse i samarbejde med tilsynsmyndigheder i andre
medlemsstater og Europa-Kommissionen.
Som anført i besvarelsen af spørgsmål 2 foreslås det i det udkast til lov-
forslag om håndhævelse af forordningen, der har været i offentlig høring,
at tilsynet placeres i KFST, der udpeges som kompetent myndighed og ko-
ordinator for digitale tjenester. For så vidt angår afsatte ressourcer henvises
til besvarelsen af spørgsmål 3.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
4